Monday 22 January 2018

SENYUM - Tuan Muhammad Faiz


SENYUM

===============

Aiman tersenyum melihat ayahnya yang sedang bertarung nyawa. Norman tersandar di almari buku, darah laju mengalir dari luka tusukan pisau tepat di dadanya. Pandangannya mula kelihatan samar-samar. Pisau di ambil Aiman, mata Aiman serba kehitaman dan memandang Norman dengan perasaan yang gembira. Satu libasan terakhir tepat mengenai leher Norman. Kepala Norman terkulai layu. Darah merah pekat membasahi ruang tamu.

"Ye dah mati... Ye dah mati..."
Aiman tersenyum sambil melompat kegirangan.


*****

"Aiman ni bodoh ke? Berapa kali abah ajar, jangan buat apa yang abah tak suka boleh tak!" tegas Norman dan mengheret Aiman ke dalam bilik.

Tali pinggang di lilit separuh, satu libasan tepat singgah di tubuh anak kecil yang meraung kesakitan. Tangisan yang kuat membuatkan Norman menyumbat baju ke dalam mulut Aiman. Rotan buluh di hayun sekuat hati dan adakalanya penampar hinggap di muka Aiman. Nasha tersenyum sinis melihat penderaan Norman terhadap anaknya itu.


"Sayang, dah la tu. Tinggalkan Aiman tu, nanti pandai-pandai la dia nak hidup. Lagi pun arwah isteri you kan pernah ajar dia" kata Nasha menarik tangan Norman meninggalkan Aiman separuh nyawa dalam kesakitan.

"Abah tahu balik nanti kemas rumah! Anak tak guna!" jerit Norman meninggalkan Aiman yang terbaring kesakitan.


Aiman cuba menarik nafas tapi atas pukulan Abahnya tepat di leher. Keadaan untuk menarik nafas teramat lah susah. Aiman merangkak perlahan lahan. Tiba tiba... 

Kelihatan tangan menghulur bantuan dari celahan bilik simpanan barang. Aiman tersenyum.


*****

"Aiman! Tahu merayap je kau ni. Kau kat mana? Aku dapat siap" Jerit Norman memandang ke tingkat atas mencari Aiman.

Norman mencari Aiman di bilik arwah isterinya. Jelas terlihat Aiman terlena kepenatan. Norman menjadi berang, satu tamparan tepat ke pipi mengejutkan Aiman dari tidur.

"Kau tidur lagi. Tidur tidur tidur. Bangun kemas rumah, mak kau ada kat bawah" Kata Norman pada Aiman. Dan Aiman hanya tersenyum turun ke bawah.

Aiman turun ke bawah menyusun majalah yang bersepah. Tapi senyumannya tak pernah lekang dari wajahnya. Nasha sibuk mengusap perut sambil berkata-kata sendirian. Aiman berhenti menyusun majalah dan menghampiri Nasha yang masih memegang perut. Nasha terus menendang Aiman dan Aiman jatuh tersungkur.

"Baru puas hati aku. Kau dengan Ummi kau tu menyusahkan aku je, nasib la ummi kau dah mampus. Senang sikit kerja aku. Blah la budak sial!" herdik Nasha pada Aiman.

Aiman bangkit berdiri. Tapi seperti biasa dengan wajahnya yang terukir senyuman. Dilihat pada perut Nasha. Senyuman seolah-olah nampak satu hidangan yang menyelerakan. Pandangan Aiman meresahkan Nasha, tiba tiba saja bulu romanya berdiri. Nasha memanggil Norman.

"Sayang, tengok Aiman ni. Degil tak boleh diajar, orang suruh lain dia buat lain" jerit Nasha mengejutkan Norman yang tengah mandi.

Norman bingkas keluar, dicapainya rotan buluh yang diletakkan di atas almari dan turun ke bawah terus memukul Aiman tanpa belas kasihan. Tapi Aiman tetap bangun tersenyum melihat Norman. 

Tiba tiba... 

Mata putih Aiman bertukar menjadi hitam pekat secara tiba-tiba membuatkan Norman berhenti memukul. Norman mula berasa tidak sedap hati dan bertambah marah dengan senyuman yang dilemparkan oleh Aiman seolah olah memperkecilkannya. Satu tamparan kuat membuatkan Aiman tercampak ke tepi, diam tanpa kata kata.


"Saat kau akan tiba!" Kedengaran satu suara garau memarahi Norman. Tubuh kecil Aiman kelihatan terawang-awangan tersenyum melihat Norman yang tercengang. Aiman beralih pandangan pada Nasha.

"Sebab kau aku mati! Sebab kau anak aku mati!" jerit Aiman beserta suara garau. Aiman melayang laju menembusi perut Nasha yang sedang duduk di atas sofa. Kelihatan Aiman memegang janin bayi kepunyaan Nasha dan ketawa terbahak-bahak.

Nasha tercengang. Tiba-tiba darah mengalir keluar laju dari perutnya. Pandangan Nasha mula berpinar. Kali ini, Aiman melihat Norman dengan pandangan bengis. Pisau melayang tegak di hadapan Aiman. Aiman tersenyum. Aiman meniup pisau-pisau yang sedang terawang-awangan itu lantas pisau itu terbang laju tepat menusuk ke tubuh Norman. Norman tersandar di almari. Pandangannya mula kelihatan samar-samar. Pisau diambil Aiman, mata Aiman serba kehitaman melihat Norman dengan perasaan yang gembira. Satu libasan terakhir tepat mengenai leher Norman. Kepala Norman terkulai layu. Darah merah pekat membasahi ruang tamu. Aiman menghampiri Nasha yang sedang dalam kesakitan.

"Sakit tak? Sakit ke tak perempuan sundal!" jerit Aiman sambil ketawa.

Nasha hanya menangis menahan kesakitan. Nasha merangkak menuju ke dapur dan mencapai bungkusan kain kuning.

"Maafkan aku... Maafkan Aku... Laila. Aku tahu aku salah seksa anak dan diri kau. Aku guna gunakan suami kau sampai kau mati… Maafkan aku Laila" Kata Nasha mencampakkan bungkusan kuning di hadapan Aiman.

Seperti biasa Aiman hanya tersenyum. Nasha cuba merangkak ke arah bilik simpanan barang.


"Arrgghh!"

Nasha menjerit ketakutan melihat rangka Aiman di sudut bilik. Aiman tersenyum menyeringai, mata putihnya kembali bertukar hitam.

"Aiman kini bersama aku untuk menghapuskan kau perempuan murah" jerit Aiman bersuara persis Laila.

Aiman laju mencapai gergaji dalam bilik simpanan barang. Tangan dan kaki Nasha dipotong satu persatu sehingga tubuh Nasha terkulai layu. Perlahan-lahan Aiman berdiri dan di belakangnya Laila memegangnya. Laila dan Aiman tersenyum. Aiman melompat kegembiraan.

"Ye dah mati… Ye dah mati..."

Aiman dan Laila hilang dalam kegelapan malam. Nasha mati akibat sihir hitam dibuat kepada keluarga Norman sejak dulu.

*****

"Harus diingat, barang barang ini harus disimpan dalam rumah. Jangan sampai ketahuan oleh orang rumah ya" Kata Pawang hitam tersenyum pada Nasha.

"Kini kau pasti menjadi milik aku, Norman!"Senyum Nasha sambil menyambut kemas bungkusan kuning pemberian Pawang Hitam.


-TAMAT-
===============
Suntingan dan Gambar : Kucing Kelabu
Karya merupakan hakcipta penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing?
Ayuh kongsikan kisah anda kepada kami. Hantar kisah anda ke e-mel aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk tujuan pengkreditan.

No comments: