Wednesday 2 May 2018

HITAM - Senyuman Perantau




HITAM
============================
Mulut Heliza terkumat-kamit, seolah membaca mantera. Itulah amalannya apabila sedang rancak memikirkan idea, lalu diterjemahkan dalam bentuk penulisan seram.

Ya. Dia seorang penulis cerpen seram yang mula meningkat naik.

Bermula dari bawah, merangkak sejengkal, maju sehasta, mengorak langkah sedepa lalu meningkat maju sehinggalah terbit beberapa antologi cerpen miliknya.

Bibir mulut Heliza masih terkumat-kamit sambil mata hitamnya hilang, meninggalkan mata putih pucat.

Tangan kanan Heliza terus menghayun abjad demi abjad, diselangi tanda baca dan kadang-kadang diakhiri dengan lukisan pelik.

Mungkin membayangkan setiap watak seram yang diciptakan khas demi novel seram sulungnya.
Atau mungkin dia mempunyai ilmu?

----
Heliza terlena di atas meja kayu.
"Slurpp," saki baki air liur basi yang tersisa di bibir, disedut agar tidak tertumpah ke atas kertas lakaran.

"Ija, kau ni rajin sangat ni, cuba bawa bertenang. Kami tahu kau nak menulis. Kita naik sama-sama, bawa bertenang beb!" tegur Maryam.

"Ya la Ija. Kau ni makin lama, makin stress aku tengok. Dengan makannya tak, minum tak menentu," nasihat Atikah.

"Aku tahu, Maryam, Tika. Aku baru je nak bergiat dalam bidang ni. Aku kena bersungguh-sungguh. Aku nak jadi macam korang. Korang idola aku," bercahaya mata Heliza saat membalas jawapan sahabat seperjuangan -ikhlas.

"Kami tahu. Tapi kami sayangkan kau. Kami tak nak kau sakit Ija. Kau makin pelik," balas Atikah.

"Ya la Ija. Aku pun rasa benda yang sama. Kau belajar ilmu hitam ye??" tebak Maryam.

Lidah Heliza kelu. Lantas, buku lakaran peta mindanya ditutup dan dicampakkan ke tepi.

"Dah la Maryam, Tika. Aku nak tidur."

"Kan aku dah kata?" Maryam mencuit bahu Atikah.

Atikah sempat menganggukkan kepala dua tiga kali.
----

Enam bulan kemudian...
Alhamdulillah. Siap juga hasil penulisan novel solo ku. -bisik hati kecil Heliza.

Hari ini merupakan detik bersejarah, pelancaran novel sulung Heliza bertajuk, 'HITAM' sempena PBAKL 2020.

"Cik Cinta Darah, bagaimana tercetus idea untuk menghasilkan karya yang sebegini ikhlas dan tulus?" soal salah seorang pencinta novel seram.

"Saya asalnya penganggur dari kampung. Saya bermula dari kosong, mengasah bakat dan terus belajar sehingga terhasil karya sebegini. Terima kasih tak terhingga kepada dua rakan penulis saya yang selama ini yang sentiasa memberi tunjuk ajar dan memberikan saya idea," jawab Heliza.

"Cik Cinta Darah, kenapa memilih nama pena sebegini ye?"

"Entah. Saya pilih nama ni untuk menyerlahkan lagi jiwa saya dalam bidang seram. Takkan nama Qaseh Adelia? Tak sesuai kan?" balas Heliza sambil ketawa kecil.

Sesi pelancaran novel HITAM berakhir dengan jayanya. Heliza memalingkan muka setelah semuanya berakhir.

Bibir mulutnya terus berkumat-kamit, sambil menghembuskan sesuatu. Kedua telapak tangam disatukan terus disapukan tiga kali di atas wajahnya yang berseri.

"Bangsat! Aku dah agak!"

Sepasang mata gigih mencuri perlakuan Heliza.

Hitam hati kau, Heliza!

******
'Novelis Cik Cinta Darah pengamal ilmu hitam?

Karya HITAM terselit ilmu hitam!

Demi karya penuh penghayatan, novelis muda sanggup mensyirikkan Allah!

Ilmu guna-guna, khayalkan peminat setia Cik Cinta Darah.

Saksikan video novelis seram membaca mantera ketika sidang pelancaran novel.. Sila klik link di bawah..'

Jantung Heliza seolah berhenti berdegup akibat beberapa berita di beberapa laman media sosial.

Segala kejayaan dia selama dua tahun sebagai seorang penulis seram bagai direnggut jatuh.

"Apa kena dengan mereka ini?"

"Apa dosa aku terhadap mereka?"

"Salahkah aku berkarya demi sesuap nasi?"

"Allah, kenapa ujian ini yang kau uji aku?"

"Allah, teguhkan lah hati aku untuk menghadapi semua ini."

Satu demi satu pautan berita ditekan, dibacanya. Siapa yang tergamak buat dia begini. Air mata Heliza gugur lagi.

Kecewa.

Siapa?
Siapa?
Siapa?

Tergamak kau... 
Sampai hati kau...


****
Seminggu selepas itu...

"Best tak bercuti, Tika?"

"Best la gila. Tenang sikit tak jumpa perempuan puaka ilmu hitam tu, hahaha."

"Tenangkan bayu laut. Tenang rasanya," Maryam menikmati setiap hembusan angin sambil tangan terus membaca laman berita di tablet.

Tiba-tiba muka Maryam berubah, pucat. Badan bersandar dialihkan ke hadapan, postur badan diubahkan tepat ke arah Atikah.

"Tika. Tika. Cuba baca ni."

"Apa kau ni? Baca cerita hantu ke? Pucat semacam je!"

'NOVELIS SERAM TERKENAL DIJUMPAI MATI'

"Alah, relaks la. Setan dia la bunuh dia tu," pujuk Atikah.

"Kau rasa salah kita?" tanya Maryam.

"Kenapa pula salah kita?" Atikah.

"Entah-entah dia bunuh diri sebab tertekan!" Maryam.

"Dahlah. Kalau betul pun bukan masalah kita. Kita enjoy. Padan muka dia. Nak berjaya sangat kan?"

Atikah ketawa besar. Maryam turut tertawa, seumpama mendapat berita baik.

****
Dan janganlah kamu terlalu mengharapkan/irihati (ingin mendapat) limpah kurnia yang Allah telah berikan kepada sebahagian dari kamu (untuk menjadikan mereka) melebihi sebahagian yang lain (tentang harta benda, ilmu pengetahuan atau pangkat kebesaran). (Kerana telah tetap) orang-orang lelaki ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian dari apa yang mereka usahakan; (maka berusahalah kamu) dan pohonkanlah kepada Allah akan limpah kurnianya. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (An-Nisa' ayat 32)

******
Dengki merupakan di antara penyakit hati yang bahaya.
Tak perlu mendengki apa yang tidak pasti.
Fokuskan doa dan berharap rezeki kita dipermudahkan.

Cerpen di atas aku nukil khas buat pedoman bersama.
Benarkah Heliza mengamalkan ilmu hitam?
Atau sekadar dengki sahabatnya, Maryam dan Atikah?
Wallahu a'lam.
Dengki boleh menjurus kepada titik-titik HITAM yang lebih bahaya...
==============================
Gambar: Dikmang
Karya ini adalah hakmilik penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: