Thursday 3 May 2018

KISAH SERAM DARI KEM PLKN - Faizal


KISAH SERAM DARI KEM PLKN
Karya: Faizal

=====================

Nota kaki- Ini adalah beberapa pengalaman 2 bulan aku ketika mengikuti latihan Khidmat Negara di salah sebuah kem latihan di kawasan Lumut.Untuk pengetahuan,aku adalah batch pelatih pertama pada tahun 2004.

Kisah 1
Kem aku terletak berhampiran dengan laut. Waktu tengahari punyalah panas! Waktu malam pula sejuk dan selang seli dengan tiupan angin laut.

Kami tidur di dalam khemah jenis A Tent yang besar gedabak tu dan kawasan kem pula dibahagikan pada dua bahagian, wira( pelatih lelaki) dan wirawati.

Bilik air kami jenis besar dan lapang dan dalam satu bilik besar itu ada 10 jamban dan satu kolah mandi yang cukup besar. Macam kolah dekat masjid. Tapi keadaan bilik air tu agak suram sebab lantai dan binaannya simen. Takda jubin pun. Jadinya bila waktu malam,dengan mentol lampu yang malap tu,kolah itu nampak gelap dan menyeramkan.

Adalah satu hari tu,kawan aku,Rashid nak pergi mandi larut malam disebabkan panas.Memang pun,sudah lebih 3 malam begitu bila malam dia macam bahang.Takda angin langsung.

Waktu Rashid tu baru nak mandi,dia terperasan ada perempuan berambut panjang,sedang mencelupkan rambutnya dalam kolah!Erti kata lain,basuh rambut!Terpempan dengan pandangan tu,dia nak buka langkah seribu! Belum sempat, perempuan tu mencabut kepalanya dan merendam dan mencelup kepalanya itu berkali kali ! Kemudian di julang kepalanya itu dan di palingkan ke arah Rashid!

Kata Rashid sebelum dia tersembam pengsan, "Muka dia macam kena toreh dengan pisau"

***
Cerita 2
Ada satu malam ,ketika itu ribut di kawasan kem.Sampaikan ada beberapa khemah yang tercabut ditiup angin! Termasuklah khemah aku.Habis semua kain baju kami basah di timpa hujan.Saat itu,aku dan kawan sekhemah aku mendongak ke langit, ada puluhan yang aku rasa pontianak, terbang berlegar legar kira kira 50 meter.Kawan aku mengucap panjang! Aku dan yang lain terus azan.

***
Cerita 3
Kawan sebelah khemah aku ni ada trademark.Dia ni pakai selipar jamban yang bila kena air, dia akan berbunyi 'sreet!sreeet!' dan bunyi itu amatlah kuat.Kami selalu mengusik Fauzi tiap kali dia balik dari jamban.

Suatu malam kira kira jam 3 Pagi selepas aku dan Rashid balik dari sentri malam ( bergilir jadi Jaga di kawasan kem) ,baru mata nak lelap, aku terdengar bunyi selipar Fauzi.

"Hoi ! Malam malam pun berak ke!" perli aku dari dalam khemah.

Cepat-cepat aku lihat Rashid pergi ke arah aku.

"Zal, kau lupa ke? Fauzi mana ada.Dia kan dapat pelepasan,kakak dia kahwin.Siang tadi kita dah salam salam dengan dia.Selipar dia tu pun dia pakai wei " Terketar ketar Rashid beritahu aku.

Padahnya,malam itu aku dan Rashid tidur sekatil !
***
Cerita 4.
Cikgu kami memang ada pesan.Jangan sesekali bawak balik telur rebus tu ke khemah.Kalau nak makan,makan kejap itu. Untuk info, memang setiap pagi ada telur rebus dan tiada telur goreng dihidang pun.Nak di jadikan cerita, selepas solat Isyak,kem kami gempar! Ada wirawati kena histeria.Jenuh aku tengok cikgu cikgu ni nak memulihkan pelatih tu.Masa dia jelirkan lidah,hitam ! Antara dialog yang aku ingat yang keluar dari mulut pelatih wanita itu,

"Aku nak makan.Dia bagi aku makan!"

Setelah diselidik,aku sendiri terkejut, kami jumpa dalam khemah dia ada kulit telur yang sudah kosong isinya! Tidak dikopek pun.Kata cikgu aku, yang ganggu tu disebut bajang.
Wallahualam.


***
Cerita 5
Malam itu aku pergi ke jamban untuk berak.Tengah sedap, telinga aku menangkap bunyi suara orang.Aku syak mungkin pelatih lain.Tapi bila aku amati, suara budak kecil ! Aku dapat agak yang ada yang sedang berlari lari di depan jamban aku.Aku dah mula tak senang duduk.Cepat-cepar aku siapkan apa yang patut.

"Satu...Dua...Tiga...Empat..Lima.." kedengaran suara budak kecil itu menghitung bilangan bilik.Memang aku perasan sewaktu masuk,depan pintu, bilik aku nombor 6.Ah sudah!

"Alaaa...nombor enam ada orang la..."suara budak kecil itu kedengaran sekali lagi!

Aku meremang! Spontan,aku terus meredah pintu dan berlari deras menuju khemah! Aku tak pandang kiri kanan langsung!

***
Cerita 6
Rupanya,bukan aku seorang sahaja yang pernah diganggu dengan suara budak kecil tu.Ada pelatih dah terkena.Cumanya, dia takda menyebut ungkapan 'ada oranglah'

Cuma kali ini, pelatih itu bagitahu kami,ada benda mengangkang dari atas kubikel biliknya itu ,dengan lidah yang memanjang dan bercakap

"Ada oranglah sini" dengan suara garau.
***
Cerita 7
Ada satu kawasan dalam blok wirawati ini yang sering dijadikan kawasan untuk mereka curi curi menghisap rokok ( zaman aku PLKN semua dipilih random,asalkan lahir tahun 86 ,dan ada yang tak bersekolah pun)

Sebelum itu cikgu ada pesan,jangan sesekali menghisap rokok di kawasan pokok besar tu.

Malam itu kem aku sekali lagi gempar.Katanya ada wirawati yang pengsan di pukul.Malam itu,5 orang pelatih wanita lunyai dipukul.Siap ada yang patah gigi.

Kata mereka,mereka tak nampak dan tak tahu apa yang menghenyak tubuh mereka.Tahu tahu saja masing masing tercampak dan tersembam ke tanah!

"Saya dah cakap! Jangan.Degil! Ada dengar suara halus tak suruh nyala colok,kemudian baru rasa muka ditampar? marah sungguh Cikgu Amran malam itu.

Dan menghairankan,mereka berlima mengangguk.Entahlah,aku pun tak tahu apa yang duduk di sekitar pokok besar itu.

***
Cerita 8
Hisham,budak dari bandar.Memang anak orang kaya pun dan satu je kami ni tak gemar perangai dia.Suka cakap besar satu hal,berlagak pun ya juga.

Sejak bermacam kejadian aneh berlaku di sekitar kem, Hisham selalu bercakap besar.Katanya dia mahu menyelak kain langsuir, hendak mencabut tali pocong dan juga dia mahu mengunting rambut perempuan di bilik air itu.Kami hanya diam.Nasihat pun,kami ditempelak.

Waktu itu,dia bertugas dengan Ali,budak khemah aku( satu khemah 4 orang) untuk membuat sentri.Slot sentri mereka berdua tepat jam 12 malam.

Waktu mereka berdua sedap meronda,di kawasan ampaian.Tiba tiba tubuh Hisham diterpa oleh lembaga hitam!Ali ketika itu terkejut bukan main.

Kata Ali, dia nampak lembaga itu memasukkan lidah ke dalam mulut Hisham sambil ketawa! Ali terus meluru ke khemah cikgu.Malam itu jenuh kami pelatih lelaki mencari Hisham.Hilang! Tahu tahu saja ada yang terjumpa di tepi stor menyimpan kayak.

Sejak hari itu,Hisham selalu meracau tak tentu pasal.Penyudahnya,dia diambil oleh keluarganya dan tidak meneruskan program PLKN atas sebab kesihatan!

***
Cerita 9
Khemah wirawati di rasuk histeria. Ada budak non muslim kena juga. Punca? Buang pad dekat jamban tak basuh dan bersepah. Malam tu ada cikgu perempuan berpangkat jugak dalam askar bagitahu, dia buat inspection dekat tandas wirawati,masa dia jenguk, bersepah benda benda tu merangkak dan mencari sisa darah haid yang pelatih tinggalkan.

Disebabkan itu aku dan pelatih yang lain disarankan azan setiap penjuru kem.Dah lah pagi nanti jam 8 ada senaman pagi yang kami kena pergi!

Tapi aku tak boleh lupa, masa cikgu ni merawat, dorang menjerit punyalah kuat dan siap ada yang menari ! Sejak kejadian itu,takda siapa pun berani nak buang pad merata rata.

***
Cerita 10
Aku ada habit.Suka basuh baju tengah malam.Satu sebab orang tak ramai dalam tandas dan kedua,sejuk.Mujur ada yang meneman dan kongsi minat yang sama.

Sewaktu aku dan kawan aku sedang asyik menyidai baju di ampaian,kami ada la terpandang dari hujung ,ada pelatih yang menyidai baju.Pada mula aku tak ambil pusing.Tapi bila kawan aku tegur,dan menudingkan jari pada pelatih di hujung itu,aku mula seram!

Satu persatu anggota badan dicabut dan disidai di ampaian. Mula dengan tangan,kaki kepala ,dan badan. Jujur aku cakap,kami dapat dengan jelas kejadian malam itu. Kawan aku punyalah takut sampai terberak-berak waktu berlari !

***
Sekian sahaja kisah seram pendek aku sewaktu aku berkhidmat negara pada tahun 2004.
Korang ada kisah seram sewaktu PLKN? Ayuh kongsikan di komen.

===============================
Karya : Faizal
Suntingan Gambar (sumber dari internet) : Dikmang

Karya merupakan hakcipta penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing?
Ayuh kongsikan kisah anda kepada kami. Hantar kisah anda ke e-mel aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk tujuan pengkreditan.

No comments: