Friday 12 January 2018

BAHAGIA - Daliana Zainal Abidin


BAHAGIA

Anna (12 tahun)
Rizman (37 tahun)
Nazira (30 tahun)
Zahirah (35 tahun)


Rizman, seorang lelaki yang berkerjaya dan berjawatan tinggi. Keramahannya disenangi oleh pekerja bawahannya. Umur yang maaih muda, Rizman sudah mempunyai syarikatnya sendiri. Hasil penat lelahnya berbaloi. Namun, disebalik kejayaannya, ada pengorbanan yang dituntut.

Anna, kanak-kanak yang berusia 12 tahun merupakan anak tunggal Rizman. Sering bersendirian di rumah mahupun di sekolah. Anna lebih gemar membuat halnya sendiri. Hubungan Rizman dan Anna tidak rapat. Rizman terlalu leka dengan kerjayanya sehingga lupa dengan kewujudan Anna di dalam hidupnya.

Nazira hadir di dalam kehidupan mereka berdua. Nazira telah dipertanggungjawabkan untuk menguruskan hal-hal di rumah dan juga Anna oleh Rizman. Pembantu muda yang ramah, berperwatakkan menarik dan senantiasa menurut perintah apabila disuruh, menyenangkan hati Rizman. Lama-kelamaan Rizman jatuh hati dengan kelembutan Nazira.

Janji sehidup semati bersama arwah isterinya, Zahirah terkubur begitu sahaja. Rizman menyatakan hasrat untuk memperisterikan Nazira mula mendapat tentangan hebat dari Anna.

"Ayah tak tahu perangai Mak Cik Nazira yang sebenar. Anna lebih tahu!"

Rizman seakan dipukau dan tidak mengendahkan amaran Anna. Baginya, hati sudah sebulat buat Nazira. Perasaan yang tidak sama ketika dia bersama Zahirah.

"Ini keputusan muktamad ayah! Sama ada Anna suka ataupun tidak, perkahwinan ayah dengan Mak Cik Nazira akan diteruskan! Ini hak ayah! Ibu sudah lama mati! Wake up Anna! Life must go on with no matter what!"

Rizman melengking dan Anna begitu kecewa. Menganggap ayahnya berlaku curang meskipun ibunya telah tiada. Kubur arwah ibunya masih merah, ayahnya sudah pasang angan-angan untuk bernikah sekali lagi. Enam bulan yang lalu, ibunya terlibat dengan kemalangan kereta ketika ingin mengambilnya pulang dari sekolah. Akibat daripada kemalangan itu, Anna senantiasa menyalahkan dirinya. Jika dia tidak berkeras memaksa ibunya datang, tentu tidak akan tragedi tersebut.

Anna bungkam. Dunianya yang sudah pun gelap, semakin ditelan pekatnya hitam.

Nazira tersenyum meleret. Tidak sia-sia usahanya cuba meraih perhatian majikan mudanya itu. Ketika Zahirah masih ada, matlamatnya terbantut dan terpendam begitu sahaja. Kini, penghalangnya sudah tiada, cita-citanya harus dilunaskan! Bahagia yang diimpikan akan menjadi kenyataan.

"Kau harus terima kehadiran aku! Nyawa ayahmu berada di hujung jariku! Kau buka mulut, nyawamu akan aku tamatkan dengan lebih sadis dari arwah ibumu!"

Anna cukup tertekan dengan ugutan itu. Tiada siapa yang sudi mendengar ceritanya. Zahirah juga tidak percaya sikap sebenar Nazira. Depan nampak sahaja baik, tetapi dibelakang seperti manusia yang bertopengkan syaitan! Rakan-rakan di sekolah menganggap dirinya budak pelik. Anna kemurungan setiap hari. Rasa marah terendam di dalam hati.

'Sebelum aku, kau bunuh... nyawamu juga menjadi taruhan!'

*****

"Ibu... Anna nak cakap sikit. Petang nanti ibu kena ambil Anna dekat sekolah. Rahsia ni boleh cerita di dalam kereta ibu sahaja. Datang tau, janji dengan Anna?"

Aku sedikit mendesak. Rahsia yang aku simpan sedalam-dalamnya. Pembantu rumah yang diupah oleh ayah bukanlah pembantu yang baik. Ketika ibu dan ayahnya keluar bekerja, Nazira akan bertukar watak. Kononnya lemah lembut, bersopan santun, rupanya memuja syaitan dalam diam! Pernah sekali aku merakam aktivitinya namun terbongkar. Telefonku menjadi mangsa. Nazira tersenyum sinis.

Bila aku suarakan pada ayah dan ibu, aku pula dimarahi. Sebelum aku laporkan, rupanya Nazira terlebih dahulu konon mengakui terjatuhkan telefon bimbitku! Sedangkan hanya dia dan aku yang tahu perkara sebenar. Dasar penipu!

"Iyalah... tapi ibu sibuk sikit hari ni. Takut tak sempat pula. Kenapa tiba-tiba minta ibu ambil Anna hari ni? Kan Pak Samad ada boleh ambilkan?"

Pak Samad rupanya sekutu dengan Nazira. Orang tua tidak sedar diri, kubur kata mari masih lagi membuat perkara terkutuk. Nazira memberikan tubuhnya sebagai galang ganti dengan menarik Pak Samad menjadi pengikut pujaan syaitannya itu!

Pak Samad juga sudah berubah!

"Apa sahaja dua beranak ini bualkan. Boleh ayah tahu?"

Rizman menghampiri. Bisikan antara Anna dan Zahirah terhenti. Namun sayang, Nazira mendengari perbualan itu tanpa Anna sedari.

"Tak boleh! Rahsia!"

Rizman tertawa dan menjungkitkan bahunya. Zahirah tersenyum. Anna hanya mendiamkan diri dan menyambung sarapannya. Nazira memanggil Pak Samad menuju ke tempat persembunyian pemujaaan mereka apabila tiga beranak itu menuju destinasi masing-masing.

"Samad! Kau kena buat sesuatu. Budak jahanam tu nak beritahu rahsia kita! Kau uruskan Zahirah. Si Anna tu tahu lah bagaimana aku nak kerja kan!"

Tingkah Nazira bengang. Sudah diberi amaran, namun Anna masih tidak endahkan. Cara lembut tidak menjadi!

"Sayangku Nazira, apa sahaja untukmu akan aku turutkan. Kereta Zahirah itu nanti pandai-pandailah aku uruskan nanti. Sebelum itu, aku mahu upah seperti biasa."

Pak Samad menayangkan giginya putih bersih itu.

'Orang tua ini, nafsu mengalahkan binatang! Menyesal pula buat tawaran tetapi hanya dia sahaja yang boleh bantu aku lunaskan cita-cita aku!'

Omel Nazira sendirian.

"Jalankan tugas dulu baru aku bagi upah. Pastikan nyawa Zahirah dan budak celaka itu melayang! Bila sudah dipastikan berdua itu mampus, kau buatlah sesuka hati kau!"

Tanpa Pak Samad sedari, tubuh yang diratah bukanlah tubuh Nazira tetapi belaannya. Masakan dia boleh mahu menyerah begitu sahaja? Pak Samad itu yang bodoh, kalah dengan nafsu serakah.

*****

Anna sengaja mengekori Nazira dan Pak Samad pada lewat tengahari itu. Secara kebetulan dia menaiki van sekolah awal. Selalunya dia duduk berteleku di perpustakaan. Namun, hari ini diubah jadualnya tidak seperti selalu.

"Apa yang dibuat oleh dua orang ini semasa ketiadaan kami di rumah?"

Omel Anna sendirian. Secara diam-diam dia membuntuti dari belakang. Tubuhnya yang kecil senang untuk menyorok dibalik pokok.

Sampai di satu kawasan, alangkah terkejutnya Anna menyaksikan perlakuan kedua manusia itu.

Pak Samad didampingi sesuatu, manakala Nazira masih duduk bertapa sambil memuja.

"Ibu... ayah..."

Anna jatuh pengsan.

*****

Tragedi kemalangan yang berlaku meragut nyawa Zahirah. Walau bagaimanapun, Anna terselamat dari tragedi yang menimpa. Selama tiga bulan Anna koma di hospital. Pada mulanya tiada harapan. Namun, Allah mengatur segala-galanya.

Setelah tersedar dari koma dan hampir pulih, Anna pulang ke rumah. Masih terngiang-ngiang difikiran Anna ketika kemalangan maut itu terjadi.

Entah bagaimana break kecemasan tidak berfungsi. Zahirah terbabas apabila sesuatu melintasi kenderaannya selepas mengambil Anna pulang dari sekolah. Rahsia yang cuba Anna sampaikan tidak kesampaian.

Anna murung dan sering menyalahkan dirinya sendiri. Rizman pula tidak dapat menerima hakikat. Namun, lama-kelamaan dia melupakan perkara hitam itu. Harinya senantiasa didampingi Nazira dan hati sunyinya terisi. Anna tidak dapat menerima kehadiran Nazira sebagai ibu tirinya.

Selepas kejadian yang menimpa Zahirah, Pak Samad hilang begitu sahaja. Apabila ditanya oleh Rizman, Nazira mengatakan Pak Samad berhenti serta merta kerana terlalu sedih di atas pemergian Zahirah.

Sedangkan Pak Samad sudah menjadi santapan makhluk yang dipuja oleh Nazira.

Kini giliran Anna bakal menyusul!

*****

Di hari persandingan Rizman dan Nazira hanya dihadiri rakan kenalan serta kaum keluarga Rizman sahaja. Nazira dikatakan anak yatim piatu dan berwalikan hakim sahaja dalam upacara ijab dan kabul. Anna tiada perasaan semasa hari bahagia Rizman dan Nazira. Masih dia ingat kata-kata sinis ibu tiri barunya itu.

"Rizman sudah berjaya aku takluki. Kau kena patuh pada arahanku. Sekali kau ingkar, padah menantimu! Ingat Anna, nyawa kalian berdua dalam tanganku."

Anna menyimpan dendam jauh dilubuk hatinya. Dia tidak pernah takut akan ugutan Nazira

"Aku tak takut pada ugutan kau, manusia lahanat!"

Entah dari mana datang kekuatan Anna untuk mematahkan kata-kata Nazira.

Nazira bengang. Mahu sahaja mulut gadis itu ditampar sekuat hati. Namun tidak diteruskan rancangan apabila kelibat Rizman menghampiri. Tiba-tiba dia melurut rambut lurus Anna.

"Sayang... tengok Anna ni. Dia tak mahu hadiri majlis resepsi sebab katanya teringat-ingat arwah Zahirah. Puas saya pujuk tapi tidak berjaya. Saya kalau boleh nak Anna ni jadi penyeri majlis kita."

Anna terkejut dengan lakonan yang dipaparkan oleh Nazira. Sedih melihat ayahnya buta dalam menilai siapa Nazira yang sebenarnya.

"Anna, ayah mohon jangan rosakkan majlis ini ya. Kalau sayangkan ayah, Anna hadir."

Rizman memeluk anak gadisnya yang satu ini. Terbit rasa bersalahnya kerana sering mengabaikan gadis kecil itu. Bertambah pilu apabila anaknya itu kehilangan ibu angkatnya.

Anna terasa sakit hati.

Nazira tersenyum sinis.

*****

Anna dijadikan anak angkat kepada Zahirah dan Rizman. Zahirah tidak dapat melahirkan zuriat atas faktor-faktor kesihatan yang merbahayakan nyawanya.

Rizman akur dengan permintaan Zahirah.

Anna diambil ketika umurnya tiga bulan. Masih bayi dan tidak mengerti apa-apa. Zahirah menyayanginya seperti anak sendiri. Hubungan Anna dan Zahirah begitu rapat. Apabila kehilangan Zahirah, Anna terasa begitu sunyi dan sedih.

Setiap malam Anna menatap gambar keluarga mereka. Zahirah, Rizman dan dirinya terbias keluarga yang cukup bahagia.

Sebulan perkahwinan ayahnya bersama Nazira, hidup Anna umpama neraka. Setiap hari dia dikerah melakukan kerja-kerja rumah. Kesibukkan Rizman mengaburi matanya. Nazira pandai bermain kata-kata.

Tidak tertanggung deraan mental kepadanya, Anna bertekad, nyawa wanita itu akan diambil dari tangannya sendiri.

"Kau belum tahu gila aku bagaimana, Nazira!"

****

Rizman terpaksa meninggalkan rumah atas urusan kerja. Kali ini, trip perniagaan memakan selama tiga hari. Peluang terbuka buat Anna untuk meragut nyawa wanita itu.

Sewaktu makan malam disediakan, air minuman Nazira diletakkan ubat pelali haiwan yang dibeli oleh Anna secara diam-diam. Apabila ditanya oleh jurujual untuk tujuan apa, Anna memberikan alasan atas kiriman ayahnya yang ingin pergi berburu. Meskipun tidak masuk dek akal, gadis bawah umur dipinta untuk membeli ubat pelali itu.

Air oren yang sejuk itu diteguk oleh Nazira. Anna hanya diam menunggu masa. Pisau pemotong daging telah siap tersedia.

Nazira mula terasa hendak pitam. Kepalanya sakit dan terasa berpusing-pusing. Tidak lama kemudian, dia rebah. Anna mengheret tubuh wanita itu sekuat hati.

Sebuah bilik kosong menjadi paksi tubuh Nazira dikelar dengan kejam. Darah memercik memenuhi ruang bilik itu. Isi perut Nazira terburai. Biji matanya dikorek. Bibir Nazira ditakuk bertalu-talu. Telinganya juga tidak terlepas, dipotong kedua-dua belah.

Kesemua jari milik Nazira dikerat-kerat. Sikunya ditoreh-toreh sehingga ternampak putihnya tulang. Kaki Nazira juga ditebuk-tebuk.

Tubuh Nazira dijadikan pelampias semua amarahnya. Mayat Nazira dikerjakan sehingga tiada rupanya yang asal.

Anna puas! Anna tertawa riang. Pisau pemotong daging ditusuk perlahan-lahan ke jantungnya.

"Ibu, tunggu Anna dan ayah ya."

Anna menghembuskan nafasnya terakhir dengan seribu kepuasan.

Makhluk pujaan Nazira memgambil kesempatan menjilat banjir darah di dalam bilik itu. Sudah lama ianya tidak diberi makan.

****

KUALA LUMPUR, 19 May 2017 - Kejadian ngeri kes pembunuhan seorang wanita dan remaja di dalam keadaan sadis. Mayat wanita itu tidak dapat dikenal pasti kerana wajahnya telah hancur.

Remaja yang mati berhampiran dikenali sebagai Anna walau bagaimanapun tidak mengalami kecederaan yang teruk. Sewaktu dijumpai, gadis itu mati dengan pisau pemotong daging yang tertusuk ke dadanya.

Sehingga kini kes pembunuhan ngeri ini masih berada di dalam siasatan. Pihak polis mengalu-alukan jika ada saksi berkaitan tragedi tersebut menampilkan diri membuat laporan bagi membantu siasatan.

Sekian, laporan saya Hashimah Hashim. TV3.

*****

Rizman jatuh terjelepok di dalam kamar mandi di dalam hotel. Muntah darah akibat dari keracunan. Anna sempat meletakkan racun ke dalam minuman ayahnya sewaktu mereka bertiga duduk sarapan pagi.

*****

TAMAT
Suntingan dan Gambar: Gongpal Topek
Karya ini adalah hakmilik penulis dengan kebenaran untuk disiarkan di Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: