Tuesday 30 January 2018

ESTODANIA - Dhaifullah Az-Zayyani



Tajuk : Estodania 

===========

BAHAGIAN 1 : MENJEJAK FARIS

Selamat datang ke Estodania . Kerajaan yang diperintah oleh dua raja. Kota manusia dan jin hidup bersama. Menyembah Allah. Menjaga kesucian Islam. Membina ketamadunan. bersama. Teknologisetinggi imaginasi. Kota yang mampu merealisasikan semua mimpi yang ada. Hasil kemakmuran pemerintahan dua raja daripada dua makhluk ciptaan Allah Yang Maha Esa, teknologi sudah ditahap yang paling tinggi sehingga semua yang diperlukan hanya di hujung jari. Termasuk keperluan ibadah!. Selagi Islam menjadi sandaran, kota ini akan sentiasa aman. Jajahan takhluk dan pengaruhnya merangkumi seluruh rantau Nusantara. Setiap yang berlaku di Estodania, berlaku di Nusantara. Namun, kejahatan tidak akan pernah diam jika yang Haq sudah tinggi, Batil akan datang mencela. Perancangan untuk meranapkan ketamadunan Estodania dimulakan. Bangsa Jin bergabung dengan bangsa manusia, berperang sesama sendiri untuk mendapatkan takhta Estodania kerana Estodania adalah pusat kuasa. Ingatlah! Kejahatan yang menang, pasti akan kalah. Selamat Datang ke Estodania, kota manusia dan jin tinggal bersama.

Disember 2014, Estodania,
Tiga puluh minit sebelum Asar.
NILAKENDRA menatap wajahnya pada pantulan cermin di hadapannya. Jendela pintu biliknya dibiarkan terbuka agar tiupan sang angin dapat menyerbu masuk menyejukkan biliknya itu. Langsir bilik yang berwarna emas selayaknya kerabat diraja terikat kemas pada kisi-kisi jendela. Pelahan-lahan jari kirinya menyentuh pipi kanannya yang membengkak dan berbintik-bintik merah. Tampak wajahnya di cermin kelihatan sangat hodoh. Rambutnya disikat berulang-ulang sebelum disimpul secara berpusar di belakang kepalanya. Sanggul bercorak sehelai daun yang berwarna perang dikeluarkan dari laci meja solek di hadapannya lalu dicucuk menahan sanggulan rambutnya tadi. Perlahan-lahan sanggul itu melentur sendiri mengikut lengkuk kepalanya.

Nilakendra bangun dari kerusi lalu menuju ke arah katilnya yang terletak setentang dengan meja solek. Di atas katil itu, terbaring seorang perempuan yang jauh lebih muda berbandingnya. Perempuan muda itu kelihatan tidak bermaya. Matanya terpejam rapat seolah-olah sedang tidur. Tetapi, Nilakendra tahu, bahawa perempuan itu tidak tidur. Dia sengaja memejamkan mata kerana tidak ingin melihat wajahnya. Nilakendra tersenyum sendiri. Puas melihat ketakutan yang digambarkan oleh perempuan yang berjaya diculiknya di Belawai beberapa hari yang lalu. Perempuan ini akan menjadi tiket kejayaan perancangan bangsanya. Sebagai serikandi negeranya, Nilakendra akan melakukan apa sahaja demi mencapai hajat raja mereka. Nilakendra mengapungkan dirinya sehingga jarak antara kakinya dengan lantai bilik itu separas dengan katil. Nilakendra mendekatkan dirinya ke kepala perempuan muda yang sedang terlantar di atas katil sehingga dia betul-betul terapung sejengkal daripada badan perempuan yang ada dikatilnya. Bibir perempuan itu sedang terkumat-kamit membaca sesuatu. Nilakendra menrengus marah. Dia segera menekup mulut perempuan itu.

“Farihah sedang baca apa tu?” bisik Nilakendra. Halus. Kuku jari telunjuknya diruncingkan lalu digaritkan dagu Farihah dengan kuku runcingnya.

“Buka mata, sayang… sebentar lagi kita akan bertemu Permaisuri. Bukankah kamu ingin sangat bertemu dengannya?” sambung Nilakendra lagi.

Farihah membuka matanya. Perlahan-lahan air matanya mengalir keluar. Hati wanitanya rasa tergugah melihat kehodohan wajah yang dijelmakan oleh Nilakendra. Nilakendra sangat rapat dengannya sehingga dia dapat merasa hembusan nafas perempuan jahat yang sedang terapung di atasnya itu.

“Ku pinjam tubuhmu sekali lagi. Kau hanya perlu tidur. Biar aku yang kemudi!” ujar Nilakendra lalu mengubah wujudnya ke kepulan asap hitam. Nilakendra menderu masuk ke dalam tubuh Farihah dari segenap liang-liang tubuh Farihah. Melalui mata, hidung, mulut dan telinga sehingga akhirnya kepulan asap hitam jelmaan Nilakendra itu hilang dari pandangan. Farihah memejamkan matanya. Dia tertidur dalam tangisan.

Tiba-tiba, mata Farihah terbuntang. Dengan keadaan kujur tubuhnya yang masih tegak, Farihah berdiri tegak di atas katil. Tubuhnya tertolak ke atas menegak seperti tunggul kayu yang tertolak tegak. Farihah bergerak laju menuruni katil. Dalam sekelip mata sahaja, Farihah kini betul-betul di hadapan cermin meja soleknya. Farihah tersenyum melihat wajahnya yang mulus dan cantik. Pipi kirinya disentuh. Terasa licin dan putih. Farihah tergelak besar. Tawanya bergema memenuhi segenap ruang bilik sehingga burung-burung yang duduk bertenggek di jendela bilik terbang lari dek terkejut mendengar tawanya yang seperti orang gila. Dia adalah Nilakendra yang wujud dalam jasad Farihah. Seorang fuqaha wanita baharu di Estodania.

-Disember 2017, Pantai Belawai, Kepulauan Karimata.
Dua jam selepas azan Isyak.-
AYYAN mendongak ke langit. Hamparan kelam malam disulami malap cahaya bulan menggitari pandangannya. Malam ini bintang kurang kelihatan tidak seperti biasa kelana Ayyan sebelum ini. Mungkin disebabkan kepulan awan yang memenuhi segenap sudut langit sejak maghrib tadi. Ayyan melihat jam tangannya. Kurang tiga minit masuk pukul sembilan. Masih jauh lagi perjalanan menuju ke Estodania.

"Faris, tunggu aku datang. Aku dalam perjalanan. Bertahanlah sahabat." ujar Ayyan perlahan lalu melepaskan hembusan nafas ringan.

Perjalanan menuju ke Estodania terpaksa direhatkan sebentar. Di hadapannya kini terbentang luas Laut China Selatan. Dia buntu memikirkan cara untuk melintasi laut itu. Malam ini, dia akan berhenti rehat di pinggir Belawai ini untuk memikirkan ilham menyeberang hamparan laut di hadapannya itu. Sepatutnya dia sudah berada di Tanah Emas sebulan yang lepas. Sepatutnya sekarang dia sudah hampir dengan Estodania yang terletak di penghujung tanah Asia itu. Sepatutnya dia sudah hampir dengan sahabatnya, Faris. Selepas Tanah Emas, Ayyan hanya perlu berjumpa dengan Tok Kandek yang telah berjanji membawanya ke Estodania. Ayyan melabuhkan punggungnya di atas batu besar yang mengunjur ke arah selatan.

Estodania. Satu kerajaan muluk yang terletak di hujung tanah besar Asia. Kerajaan Estodania adalah antara kerajaan yang kaya dan paling kuat di rantau Nusantara ini. Kerajaan yang ditadbir oleh Permaisuri Isabella itu sudah lama menguasai perdagangan air dan udara. Faris, sahabat sepermainannya telah merantau lebih awal ke tanah serba moden itu demi mengejar cita-citanya. Faris yang berkulit sawo matang bermata bundar bercadang hendak menjadi juru terbang. Cita-citanya itu tidak mungkin dapat dicapai jika dia terus mendiamkan diri di tanah leluhurnya.

"Aku kalau dah besar nanti nak pandu jet macam tu," Faris menunjukkan jari ke langit. Lima buah jet pemantau Kerajaan Estodania terbang melalui perkampungan mereka menuju ke arah utara. Memang Estodania merupakan kerajaan yang sangat maju sejak dulu lagi.

"Kau nak jadi tentera Estodania ke?"

"Yup. Kalau nak pandu jet macam tu kenalah jadi tentera Estodania kan?" Faris berkata dengan yakin.

"Estodania jauh sangatlah Faris. Kau ingat senang ke nak pergi sana!” ujar Ayyan.

“Ayyan. Sejauh-jauh Estodania, akak kau dah sampai sana. Duduk menetap di sana sehingga beranak-pinak dan tak pulang-pulang. Maksudnya tak jauh manapun.” ujar Faris membela niatnya.

Memang benar, kakak sulung Ayyan sudah hampir lima tahun meninggalkan kampung halaman kerana pergi merantau ke Estodania. Katanya, hendak menuntut ilmu di sana. Kebetulan pada masa itu, Permaisuri Isabella sedang mencari guru wanita yang boleh menjadi pendidik di Istana baginda. Namun, selepas tiga tahun di perantauan, kakak sulungnya senyap tanpa mengirimkan sebarang berita. Entahkan bernyawa atau tidak. Walhal, awal kelananya, mereka selalu bertukar khabar.

“Kau rasa Farihah masih hidup tak?” tanya Faris. Mata mereka masih dihalakan ke Laut Sulawesi. Kulit kayu mati dikupas-kupas sebagai hiburan.

“In shaa Allah dia masih hidup. Selagi kami belum dikirimkan mayatnya, selagi itu dia masih hidup. Kita fikir yang baik-baik. Mengapa? Rindu?” ujar Ayyan.

“Mestilah rindu. Takkanlah tak rindu pujaan hati.” balas Faris sambil merebahkan dirinya di atas pasir. Tangan didepakan.

“Don’t you miss her too? Your sister.”

“Of course, I do! Akak sendiri kot. Tapi kita hanya mampu mengirimkan doa. Tak kan lah nak pergi Estodania cari dia. Tak mampu aku. Masih budak lagi” jawab Ayyan sambil membaling-baling pasir pantai.

“Jujurnya, aku ragu dia masih hidup. No offense! Dengan apa yang berlaku di Estodania tiga tahun yang lalu, tipis peluang nak bernyawa,” luah Faris jujur tanpa mempedulikan bahawa dia sedang mendakwa bahawa kakak Ayyan itu sudah meninggal dunia.

Ayyan mengambil segenggam pasir lalu membalingnya ke muka Faris.

“Kurang ajar punya member! Kau memang nak akak aku mati ke?” pasir dibaling berkali-kali. Faris bingkas duduk lalu menepis tangan Ayyan.

“Ooii.. rilekslah aku cakap possibility je kot! Nak mengamuk kenapa?!” ujar Faris diiringi dengan tawa.

BAYU dari Laut China Selatan membelai kulit Ayyan dengan lembut. Dia biarkan. Mindanya menerawang jauh ke kisah-kisah yang berlaku setahun lalu. Ketika Faris masih menjadi sahabat yang menemaninya menjala ikan di perkampungan mereka. Sungguh saat itu dia rindu kepada sahabat sepermainannya itu. Dia dan Faris membesar bersama. Rumah mereka saling berhadapan antara satu dengan yang lain. Hampir setiap hari, Faris menjadi rakan sembang bersama Farihah, kakaknya. Sehinggalah Faris meluahkan rasa cintanya kepada Farihah. Tindakan Faris itu menyebabkan Farihah mula mengasingkan diri daripada mereka lalu akhirnya memilih untuk merantau ke Estodania.

“Ayyan! Ayyan!!” suatu petang Faris bertempik memanggil namanya. Ada nada kegirangan pada suaranya. Ayyan pada masa itu sedang menjahit pukat datuknya yang koyak. Duduk di atas batang pokok kelapa yang telah ditebang-tebang. Pukat di hadapannya diikat pada tiang-tiang kayu yang disusun rapat dan bersilang.

“Hah… kau ni dah kenapa macam toyol terjumpa guli terkinja-kinja?” tanya Ayyan sebaik sahaja Faris tiba di sebelahnya. Faris hanya melemparkan senyuman sumbing seperti kanak-kanak yang diberikan permainan baharu.

“Macam mana kau tahu toyol kalau terkinja macam aku buat tadi? Kau pernah nampak toyol?” sakat Faris.

“Pernahlah. Dia nak curi ikan aku..”
“Seriuslah? Sekarang dia ada tak?”
“Dah dah.. tak payah nak mengarut. Ada apa? Kenapa kau happy tak ingat dunia ni?”
“Baca ni!” Faris menghulurkan sehelai kertas berwarna emas yang digulung-gulung.

Ayyan membuka gulungan kertas tersebut. Ada tinta merah yang menghiasi kertas emas tersebut. Kertas berwarna emas seperti ini dia pernah nampak tiga tahun yang lalu. Tampak kertas tersebut sama dengan kertas yang diterima Farihah ketika dia mendapat surat lantikan menjadi Fuqaha di Istana Estodania. Kertas berwarna emas ini tanda urusan diraja dan hanya surat-menyurat rasmi dari istana sahaja yang dibenarkan dicetak di atas kertas seperti itu. Maksudnya, Faris juga mendapat lantikan untuk menjadi tenaga kerja di istana mega itu? Ayyan membaca satu-persatu perkataan yang dicatat menggunakan tinta merah. Jemputan Kadet Juruterbang Diraja.

“Tahniah Faris.. Akhirnya tercapai juga cita-cita kau,” ujar Ayyan. Suram.

“Laaa… tu je reaksi kau?” rungut Faris.

“Dah tu? Kau nak aku buat macam mana?” Umumkan sekampung?” ujar Ayyan.

“Tidaklah sampai macam tu sekali… agak-agak lah.” Faris merampas kembali surat tawaran di tangan Ayyan lalu mengambil tempat duduk di sebelah kanan Ayyan. Ayyan menyambung kerjanya menjahit pukat yang koyak.

“Kau tak happy ke, Yan?” tanya Faris. Senyuman di wajahnya mulai pudar.

“Yang dapat kerja tu kau, bukan aku. Aku tumpang bahagia je lah,” jawab Ayyan.

“Yang kau tak nak apply dulu kenapa?” bentak Faris. Ayyan memandangnya.

“Tak minat!” jawab Ayyan pendek lalu menyambung kerjanya.

“Tak pe lah Faris. Kau pergi je. Okey lah tu. Allah dah tunaikan impian,” sambung Ayyan. Tangannya masih rancak menjahit mana-mana bahagian pukat yang koyak. Hanya ada sedikit lagi yang perlu dijahit selepas hampir sejam duduk di pinggir pantai tersebut.

“Nanti kalau ada pengambilan baru, kau apply lah.. Boleh kita tinggal sekali. Sewa rumah sama-sama,” ujar Faris.

“In shaa Allah. Jangan risaulah. Lagipun aku malas nak tinggalkan kampung. Siapa yang nak jaga datuk aku di sini. Farihah dah hilang tanpa khabar. Kalau aku menyusul, kelak menangis pula orang tua tu. Kau pula, jangan hilang macam akak aku,” ujar Ayyan. Faris tergelak.

“Tak pelah.. kalau hilang,, hilang bersama cinta hati. Sweet ape… sehidup semati,” balas Faris.

“Sweet kepala otak kau!” bentak Ayyan. Cobang diketuk ringan di dahi Faris.

“Nanti kalau ada apa-apa berlaku, cari kami di Estodania tau. Siapa tahu suatu hari nanti, kota raksasa itu diserang garuda.” senda Faris.

“Tengoklah kalau aku ada mood.”

AYYAN melepaskan nafas berat. Permintaan Faris itulah yang mendorong dia meninggalkan kampung halaman. Lagipun, datuk yang dia sayangi telah kembali ke rahmatullah beberapa bulan yang lepas. Meninggal dunia tanpa sebab. Tiba-tiba sahaja datuknya itu terlentok rebah ketika mereka sedang bersembang di pangkin rumah. Usai dikebumikan, Tok Ketua menyampaikan amanat datuknya. Dia diminta ke Estodania mencari Farihah.

Ayyan bangun dari batu tempat dia duduk. Kaki diatur ke kawasan berpasir. Kapsul Bulma dikeluarkan. Hanya berbaki tujuh biji. Pondok kecil dijelmakan untuk dia berteduh malam itu. Usai diwujudkan pondok tersebut. Ayyan mengambil air wuduk lalu mendirikan solat Isyak dan dilanjutkan dengan sedikit zikir pada wiridnya. Sekadar untuk memohon perlindungan dan bantuan daripada Yang Maha Khaliq. Sesungguhnya, perjalanannya ke Tanah Emas tidak semudah yang dia sangkakan. Selepas jatuhnya empayar gagah Permaisuri Isabella, seluruh Nusantara seperti dilanda malapetaka sehingga hampir semua teknologi yang mereka miliki tidak berfungsi sama sekali.

Selesai memuji-muji Allah Yang Maha Khaliq, Ayyan menyediakan ruang pembaringannya lalu kembali termenung mengimbas kisah-kisah yang memaksa dia memulakan kelana ini. Pandangan dipancarkan ke bumbung pondok. Gelap.

“Tok Ketua! Tok Ketua…!” tergopoh-gapah Pak Ethihar berlari ke rumah Tok Ketua. Kebetulan pada masa itu, Ayyan sedang menemankan datuknya bertemu Tok Ketua.

“Estodania dilanda musibah!” lapor Pak Ethihar terketar-ketar.

Tok Ketua cuba mengawal reaksi mukanya yang sedikit kaget mendengar perkhabaran ini.

“Sekali lagi?” soal Tok Ketua.

“Belintar liar menyerang kota sehingga semua musnah. Banyak pesawat marak disambar api..” sambung Pak Ethihar.

Pesawat? Faris! Jantung Ayyan berdegup kencang mendengar khabar yang dibawa oleh Pak Ethihar itu. Faris merupakan salah seorang juruterbang diraja. Sudah pasti dia akan menjadi kemudi hadapan jika berlaku sebarang petaka di kota perkasa itu. Usai mendengar berita itu, hati Ayyan meronta-ronta hendak menyusul Faris ke Estodania. Datuknya sendiri menyedari hal ini dan memintanya ke Estodania. Tetapi, Ayyan tidak mahu meninggalkan datuknya seorang diri di kampung tersebut. Apabila ajal tiba menjemput datuknya, barulah Ayyan boleh meninggalkan kampung halaman dengan tenang iaitu beberapa hari selepas berita musibah Estodania disampaikan oleh Pak Ethihar.

“Lindungi sahabatku Ya, Allah..” doa Ayyan lalu menutupkan matanya.

Sekali lagi, nafas berat dilepaskan. Hembusan nafas itu sebenarnya adalah lambang keluhan yang disimpankan di dalam hati. Kelana seorang diri seperti ini sememangnya membosankan dan memenatkan. Rindu pada sahabatnya semakin menebal setaip kali dia memikirkan kelana sendirian yang dia lakukan.

Tiba-tiba, pintu pondoknya diketuk dengan kuat. Bunyi ketukan itu seolah-olah ingin merobohkan pondok kecil yang dia dirikan.

“Siapa itu?” tanya Ayyan. Senyap. Tiada sebarang jawapan. Bunyi ketukan pintu yang mengganas tadi juga diam.

Usikan alam sebelah mungkin. Gumam hati Ayyan. Dia membaringkan dirinya semula.

“Buka pintu!!” satu suara bertempik kuat kedengaran dari luar sehingga menyebabkan Ayyan terkejut. Dia bingkas bangun lalu membuka pintu. Tiada sesiapa. Hanya kelam malam dan bunyi deruan ombak yang kedengaran.

“Siapa di sana? Jangan bercanda wahai makhluk Allah” ujar Ayyan cuba memberanikan diri sendiri. Masih tiada jawapan yang kedengaran.

“Jika ada sebarang masalah, mohon tampilkan diri. Saya bantu setakat mampu,” ujar Ayyan lagi. Masih tiada jawapan yang diberikan. Dalam kepekatan malam itu, Ayyan dapat melihat gelojak air laut mula bertukar warna. Daripada warna hitam kelam, rona-rona cahaya biru mula kelihatan. Kocak air semakin deras dan meninggi sehingga membentuk satu jasad.

Masya-Allah! Muslihat apa pula yang dikirimkan oleh Pawang Benayat kali ini. Bungkam Ayyan. Pencak kakinya mula dipasak. Dia sedar, malamnya kali ini tidak akan setenang yang dia harapkan.

Pertempuran dengan alam sebelah akan bermula sebentar sahaja lagi. Walaupun luka di bahu kanannya masih belum kebah, dia akan cuba untuk bertarung sekudrat tenaga. Dia harus menang kerana dia harus hidup. Jika dia mati, bagaimana dia hendak menyusul Faris di Estodania.

Walaupun warisan peninggalan arwah datuknya masih belum dikuasai dengan sempurna, dia harus mencuba untuk menang sekali lagi dalam pertarungan malam ini. Tidak boleh mati.

BAB 2 : LEGENDA MANDALIKA

Disember 2014, Pangkin Utama Istana Estodania,
Tiga puluh minit selepas Azan Asar.
Permaisuri Isabella sedang melemparkan pandangannya ke kota. Dari pangkin istana ini, dia dapat melihat kesergaman kota Estodania yang didiami oleh manusia dan jin itu. Bangunan-bangunan pencakar langit tersergam indah. Hampir kesemua bangunan di Estodania menirus mencucuk langit. Setiap bangunan itu, disambungkan dengan jalan-jalan raya yang terapung mengelilingi bangunan.

Bangunan-bangunan kaca itu membiaskan pantulan cahaya matahari sehingga kelihatan seperti berlian gergasi yang dipasakkan di pusat bumi. Indah dipandang mata. Beberapa kereta terbang melintasi pemandanganya. Hiruk-pikuk kota memang tidak kedengaran dari tempat dia berdiri. Mungkin disebabkan setiap kenderaan yang digunakan oleh manusia-manusia di Estodania tidak lagi menggunakan bahan api berkarbon monoksida. Mereka hanya menggunakan kereta yang menjana kuasa melalui magnet dan juga elektrik. Teknologi hybrid yang diterapkan dalam sistem pengangkutan Estodania sememangnya mampu menjaga kelestarian alam sejagat.

Istana diraja yang terletak di penghujung kota, tersergam indah di atas sebuah bukit. Jadi, dari kejauhan kelihatan seperti istana ini merupakan bangunan yang paling tinggi di Estodania. Istana ini memiliki lebih kurang 8 buah menara dan 50 buah beranda. Pangkin yang menjadi tempat kegemarannya ini terletak di hadapan jalan masuk ke istana. Setiap menara dihalakan mengikut arah mata angin bagi memudahkan kerajaan mereka memantau jajahan-jajahan yang terletak setentang dengan puncak menara tersebut. Jadi, dari sini dia dapat melihat sesiapa yang keluar-masuk istana.

Sebagai isteri Raja yang memerintah kota perkasa seperti Estodania, dia sememangnya dilimpahi dengan kesenangan harta. Walau bagaimanapun, sebagai kerajaan Islam, Estodania tidak akan mengabaikan kewajipan mereka kepada Allah. Islam tetap menjadi agenda utama kerajaannya.

“Assalamualaikum, Permaisuri Isabella,” Farihah menyapanya dari belakang.

Permaisuri Isabella menoleh ke belakang. Matanya menangkap imej wanita solehah yang mengenakan kerudung labuh hitam lengkap berpurdah di wajahnya. Hanya mata yang ditunjukkan pada pandangan manusia lain. Mata perempuan itu cantik beralis lentik dan hitam likat digaris halus kemas menggunakan celak mata.

“Wa alaikumussalam, Farihah” jawab Permaisuri Isabella sambil memberikan sekuntum senyuman ikhlas.

“Maaf, patik lambat datang mengadap,” tutur Farihah lembut dan sopan. Tenang hati Permaisuri Isabella mendengar kelunakan suara Fuqaha Wanita baharu kerajaan Estodania itu.

“Tidak mengapa, Farihah. Beta faham. Kamu juga perlukan masa mempersiapkan diri sebelum bertemu beta,” ujar Permaisuri Isabella. Dia berjalan menghampiri Farihah lalu memimpin ke kerusi putih yang terletak di hujung pangkin.

“Silakan duduk. Beta ada perkara yang ingin dibincangkan,” pelawa Permaisuri Isabella sambil melabuhkan punggungnya. Farihah hanya menurut sambil cuba mengekalkan imej sopan selayaknya wanita muslimah.

“Beta berterima kasih kepada Allah kerana akhirnya kami menemukan fuqaha yang akan meneruskan kelangsungan dakwah Islamiyah dalam kalangan wanita di bumi ini. Terima kasih juga kepada kamu,” Permaisuri memulakan bicara.

Farihah hanya tersenyum. Matanya sedikit menyepet apabila tersenyum. ‘Kau tunggu kehancuranmu wahai perempuan keparat!’ getus hati Farihah. ‘Apa kau ingat aku ingin membantu menyebarkan dakwah-dakwah mengarutmu itu?’

“Bagaimana kamar peraduannya? Selesa?” soal Permaisuri Isabella sehingga Farihah tersentak.

“Alhamdulillah, selesa tuanku. Patik berbesar hati mendapat kamar peraduan semewah itu,” jawab Farihah.

Tiba-tiba, dia rasa pipinya mula membengkak. Terasa pedih pada bahagian kiri. Sedikit demi sedikit, parut lecur di pipi kirinya seakan-akan ingin timbul. Bagaimana ini boleh terjadi? Bukankah dia sekarang sedang dalam wujud Farihah? Jampi dan sihir sudah dibaca untuk mengekalkan wujudnya.

“Alhamdulillah. Istana sengaja memberikan kamu yang terbaik kerana kami mengharapkan yang terbaik daripada kamu. Menyebarkan dan menjaga dakwah Islamiyah itu bukan mudah, Farihah!. Menerangkan hukum-hakam dalam Islam itu bukan mudah. Penuh pancararoba dan bencana ulah kerajaan Ekrandia. Kamu pasti boleh bertahan bukan?” ujar Permaisuri Isabella. Dia meletakkan tangannya di paha kiri Farihah. Panas.

“Inshaa Allah, patik usaha tuanku,” jawabnya Farihah sedikit terkejut.

Pipinya terasa semakin panas. Seolah-olah akan melecur terbakar. Tangannya segera dinaikkan memegang pipi. Ya, parut dipipinya mula timbul membengkak. Kurang ajar! Walaupun dia berjaya memasuki tubuh Farihah, tetapi dia masih gagal membuang kelaziman wanita muslimah itu yang banyak memuji-muji dan mengagungkan Allah sehingga akhirnya jampi yang dipasakkan menjadi goyah.

Permaisuri Isabella mula berasa hairan melihat tingkah Farihah yang semakin pelik. Farihah kelihatan seperti tidak senang duduk dan berasa tidak selesa. Tetapi, Permaisuri Isabella cuba untuk mengabaikannya kerana dia menganggap Farihah mungkin segan bersembang dengan kerabat diraja sepertinya.

“Andainya Farihah tidak berasa keberatan, beta ingin melihat wajah Farihah memandangkan Farihah akan mengepalai pengajaran Syariah Islam di Istana ini. Boleh?”

Permaisuri Isabella tidak dapat membendung keinginan hatinya melihat wajah Farihah yang ditutup dengan sehelai kain hitam. Tingkah Farihah yang tampak tidak selesa itu menguatkan lagi keinginannya melihat wajah Farihah. Padahal, sebelum ini dia cuba untuk menghormati pilihan Farihah yang mengenakan niqab saat bertemu dengan permaisuri sepertinya itu.

“Apa dia tuanku?!” Farihah tersentak mendengar permintaan Permaisuri Isabella itu. Dia tidak menjangka sama sekali bahawa Permaisuri akan memintanya menanggalkan niqab yang dipakainya. Lebih-lebih lagi dalam keadaan sihirnya yang hampir berkurang dan menjelmakan wajahnya sebenar. Nilakendra yang muncul dalam wujud Farihah itu mula gementar. Dia risau sekiranya rancangan yang diatur terbongkar sebelum dimulai.

“Beta ingin melihat wajah kamu!” ulang Permaisuri Isabella tegas.

Matanya dipicingkan memandang Farihah. Rasa ingin tahunya semakin menebal melihat anak mata Farihah yang tampak gelisah. Suhu badan Farihah juga terasa panas sehingga menghasilkan bahang. Firasatnya mula berdetik, adakah fuqaha yang baru dilantik ini kesurupan.

Farihah semakin gementar. Tangannya digenggam erat. Kakinya terasa menggeletar. Peluh dingin mula terembes pada wajahnya sehingga kerudung dan niqab yang dipakainya tampak basah. Permaisuri Isabella masih memicingkan pandangannya. Farihah cuba memaniskan wajah dan melemparkan sekuntum senyuman. Namun, Permaisuri Isabella masih memandangnya dengan wajah yang serius.

Disember 2017, Pantai Belawai, Kepulauan Karimata.
Empat jam selepas azan Isyak.
AYYAN memulakan pencak silatnya. Atur langkahnya sedikit ralat menahan sakit di bahu kanannya yang terluka dalam pertarungan dengan seekor naga jelmaan tiga malam yang lepas. Mindanya sedang galak memilih mana-mana bacaan yang ampuh agar kebergantungan dan keyakinannya terhadap Allah semakin kejap. Gelombang ombak laut di hadapannya sudah mula membentuk jasad seperti manusia, tetapi masih dalam wujud air. Wujud air tersebut mula menghalakan tangannya ke arah Ayyan.

“Istra… Ostra… Migamos… Kuwasa… Istra… Ostra… Migamos… Kuwasa…!”

Berbalam-balam kedengaran suara serak-serak basah mengulang-ulang ayat itu. Sesiapa yang mendengarnya pasti akan berasa seram seluruh tubuh. Layaknya seperti sedang memuja sesuatu dan memanggilnya untuk muncul. Serentak dengan itu, pokok-pokok di sekitar Pantai Belawai mula meliuk-lentok seiring dengan deruan angin yang semakin rancak.

Ayyan menuruni tangga pondok yang diwujudkannya daripada teknologi canggih Estodania itu. Segera dikecutkan pondok jelmaan itu kembali dalam bentuk kapsul lalu dimasukkan kembali ke dalam uncang yang disisipkan di pinggang kanannya. Ayyan mencuba kembali bersiap-siaga menentang musuh baharu yang masih dalam bentuk air itu.

Belum sempat Ayyan mengatur pencak, satu tumbukan padu dilayangkan tempat ke dadanya. Ayyan tertolak 2 meter ke belakang. Dadanya terasa sakit. Dia terbatuk-batuk menahan kesakitan.

“Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi” Kalimah suci yang bermaksud penyerahan diri secara total kepada Allah dan keyakinan bahawa pertolongan Allah akan diberikan kepadanya.

Wujud ombak tadi sudah sempurna jelmaannya menjadi seorang lelaki yang memiliki ekor seperti ular. Badannya masih mengeluarkan cahaya berwarna biru. Melalui suluhan cahaya tersebut, Ayyan dapat melihat telinga runcing yang terletak di sisi kiri dan kanan kepalanya dan ada tanduk melengkung yang besar di atas kepalanya. Lelaki itu sedang berpeluk tubuh. Ekornya dilayukan menganjur ke laut dan sedikit dilibaskan sehingga menghasilkan riak ombak yang kecil memukul batu-batu dipinggir pantai. Matanya memandang tepat ke arah Ayyan.

Ayyan menghela nafas panjang. Digagahkan keberanian dirinya untuk berbual dengan jelmaan jin di hadapannya itu. Ayyan masih sedar bahawa selagi dia meletakkan keyakinan kepada Allah, Ayyan akan dilindungi dan keselamatannya pasti terjaga. Cuma, kadang-kala Allah akan sengaja menurunkan ujian untuk menguji keimanannya.

“Salam Sejahtera wahai Makhluk Allah,” Ayyan memulakan bicara. Dia menapak ke hadapan sedikit. Dia tidak ingin meneruskan perlawanan tanpa mengenali siapa yang bakal menjadi lawannya itu. Boleh jadi, jin yang menjelma di hadapannya ini tidak berniat jahat seperti jelmaan naga yang ditemuinya sebelum ini. Salam yang Ayyan hulurkan disambut sepi tanpa sebarang jawapan.

“Apa mahu kamu? Dan siapa kamu sebenarnya?” Apakah kamu juga salah satu makhluk suruhan Pawang Benayat?” soal Ayyan lagi tanpa menanti jawapan salamnya. Siap-siaganya masih dijaga kalau-kalau jelmaan jin di hadapannya itu bertindak ganas menyerangnya.

Tiba-tiba, jelmaan jin di hadapannya itu tergelak. Gelak tawanya terdengar lucu pada penilaian Ayyan. Mengekek seperti anak-anak kecil dengan nafas tersekat-sekat seperti tersedu. Ayyan tercengang melihat tindak balas jelmaan jin itu. Ekornya yang mengunjur ke laut terliuk-liuk laju selari dengan kekekan tawanya.

“Apa yang lucu wahai makhluk Allah?” soal Ayyan lagi. Hatinya terasa agak marah kerana dia mengira jin itu sedang mempersendakannya. Tangannya mencapai sebatang kayu yang ditolak ombak tepat ke hujung kaki kirinya.

“Kamu kata aku suruhan Pawang Benayat?” ujar jin jelmaan itu lalu ketawa terkekek-kekek semula.

Amarah Ayyan mula meruap. Bibirnya pantas membaca Al-Fatihah lalu hembusan nafas ditiupkan pada kayu yang baru sahaja dipungutnya. Selajur kayu itu direjam ke arah jin di hadapannya. Malangnya, kayu yang dibaling tadi berjaya dielak oleh jin tersebut. Jin itu merengus marah. Ekornya terkocak lebih laju sehingga riak air laut semakin kuat.

“Tidak semudah itu jika kamu hendak menewaskan aku, anak muda!” tempik jin tersebut seperti guntur. Tubuh Ayyan dilibas kuat menggunakan ekornya tanpa sempat Ayyan mengelak. Tubuh Ayyan tercampak lalu terhempas ke batu-batu dipinggir pantai.

“Sudah! Biarkan dia!!” tempik satu suara yang lain. Jelas kedengaran suara itu berbeza daripada suara jelmaan jin tadi.

Pandangan mata Ayyan berpinar-pinar. Belakang tubuhnya terasa sangat sakit akibat terhempas ke atas batu. Dia meraba-raba belakang kepalanya. Ada darah yang mengalir. Ayyan melepaskan nafas. Matanya dihalakan ke aras langit melihat kelamnya malam. Hati kecilnya mengakui bahawa dirinya masih belum cukup kuat meneruskan kembara ke Estodania ini seorang diri. Ilmu Allah dan warisan datuknya masih belum dikuasai sepenuhnya. Sesungguhnya, dia sedar bahawa masih banyak yang dia perlu pelajari lagi.

Sepatutnya, sebelum memulakan kembara ini, dia mempersiapkan diri di Kampung Pagung terlebih dahulu. Namun, dia terlalu mengikut hawa nafsu untuk bersegera menyusuli Faris ke Estodania. Dia sangat risau akan keadaan sahabatnya itu. Farihah, kakaknya dianggap sudah tiada. Dia sudah berjaya meredhakan diri akan pemergian kakaknya itu.

Ayyan memejamkan matanya. Dia menyerah kepada takdir Allah. Berputus asa untuk terus bertahan. Tubuhnya terasa sangat lemah. Luka di bahu kanannya terasa semakin parah selepas terhempas ke batu. Terdengar bunyi sesuatu melompat ke dalam air. Ayyan beranggapan bahawa jin tadi sudah meninggalkannya. Di dalam hati, dia memanjatkan kesyukuran. Dia yakin Allah telah membantunya malam itu dengan menggerakkan hati jin tadi tidak membunuhnya. Sesiapa pun empunya suara yang menghentikan tindakan jin tadi, Ayyan mengucapkan terima kasih kepadanya kerana telah menyelamatkannya.


============

Suntingan dan Gambar: Nil 
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke aanrc2017@gmail.com

No comments: