Tuesday 9 January 2018

HIKAYAT LAKI-LAKI YANG TAK PUNYA APA-APA UNTUK BERSANDAR (Bahagian 1) - DeeFen DF


HIKAYAT LAKI-LAKI YANG TAK PUNYA APA-APA UNTUK BERSANDAR (Bahagian 1)
Karya: DeeFen DF

Nama aku Fakhri Azli. Nama glamer Pakli. Nama tak glamer Fak. Aku tak kisah kawan-kawan panggil aku Fak, aku cool je. Tapi bunyi dah sebiji macam mencarut, aku rasa segan juga bila kawan-kawan panggil aku kat tempat terbuka dan ada ramai orang.

Dulu ada seorang kawan jerit panggil aku dalam shopping complex. Aku tengah berjalan kat tingkat bawah, member aku tu kat tingkat atas. Selamba ja dia jerit “FAK! FAK! Woi Fak oii!” .

Semua orang dah mula memanjangkan leher nak pandang dia. Orang mesti ingat dia mencarut, meroyan pakej sawan. Penyudahnya aku buat bodo atau dengan kata lain buat dunno. Malu nak mengaku kawan. Tak pasal-pasal nanti orang ingat aku berkawan dengan orang sasau.

Sebenarnya aku ada satu kisah hitam yang seram suam-suam kuku. Tak ramai yang tau sejarah hidup aku kecuali famili dan kawan-kawan rapat aku. Tapi di hari Selasa yang indah ini (aku taktau korang hari apa sekarang, punya pasal kat aku la), aku ingin berkongsi kisah hidup aku. Kisah yang aku simpan kemas di lubuk hati sanubari aku yang mulia ini.

Kisah ni berlaku beberapa belas tahun yang lepas. Masa tu aku di tingkatan 4. Aku memang nakal kat sekolah. Disebabkan kenakalan aku yang tahap infiniti, aku diturunkan kelas sampai kelas nombor 7 daripada 8 buah kelas. Aku ingat lagi bait-bait kata Cikgu Su berbisik kat telinga aku.

“Fakri, saya tau awak bijak, tapi sebab kenakalan awak, semua cikgu suruh awak duduk di kelas belakang. Dorang takmau budak-budak kelas atas terpengaruh dengan perangai awak.” Lembut pertuturan Cikgu Su yang bersuara husky sambil berlenggang masuk ke dalam bengkel kemahiran hidup.

Cikgu Su merupakan cikgu kelas aku semasa di tingkatan 4. Sebelum menghilang di sebalik pintu, dia menjeling dan melepaskan satu senyuman yang penuh makna.

Aku hanya terbata di koridor. Air hujan yang mencurah jatuh ke dalam longkang kecil memercik mengenai kasut sekolah. Hati terdetik rasa sayu. Rasa bersalah, rasa macam loser gila. Kemudian perasaan marah turut menerjah ke dalam hati aku. Bercampur baur segala jenis perasaan aku ketika tu.

Longlai aku melangkah ke arah bengkel kemahiran hidup. Pintu panel kayu diketuk. Berkeriuk pintu bila dibuka.

“Ya ada apa lagi Fakri? Masuklah.” Jari-jemari Cikgu Su menari-nari menggamit akan kehadiran aku.

“Eh takpa la cikgu. Saya just nak minta maaf saja kalau selama ni saya menyusahkan semua cikgu.” Aku berkata sambil sedikit menunduk. Walaupun aku nakal, tapi dalam diri aku tetap ada perasaan hormat kepada orang lain. Dalam hati ada taman.

“Alaa masuklah dulu. Jangan dok buat sedih-sedih. Hujan lebat tu, awak bukan boleh balik rumah lagi. Mai makan apam dengan roti hotdog. Saya ada beli lebih kat kantin tadi. Meh, meh duduk sebelah saya.”

“Hmmmm… Takpalah. Saya berdiri sini ja.” Aku menolak sopan walaupun dalam hati melonjak-lonjak yang apam tersebut nampak menyelerakan. Hujan-hujan, memang lapar.

“Itu la awak. Nakal sangat. Nasib baik awak kena turun kelas je tau. Masa mesyuarat guru pertengahan tahun hari tu, nama awak naik kat list guru disiplin. Dia memang nak ambil tindakan tatatertib kat awak. Ada pelajar lain yang report pasal kelakuan awak. Nasib baik saya back-up awak masa tu. Kalau tak, mungkin awak dah kena gantung sekolah.”

Entah kenapa perasaan marah aku memuncak masa ni. Geram kat budak yang report tu. Tombol pintu digenggam erat menahan perasaan geram. Rahang diketap berkali-kali. Mata aku bundar tak berkelip.

“Amboi Fakri, fikir apa tu sampai tak berkelip mata. Muka macam geram ja. Geram tengok saya ka? Hahahahaha.” Sakan Cikgu Su berdekah. Kalah hantu mengilai.

“Hmmm.. Takpa cikgu. Saya takdak apa lagi nak cakap. Terima kasih atas tunjuk ajar cikgu selama setahun ni,” ujar aku perlahan sambil tersenyum kambing. Aku tak pasti macam mana kambing senyum, tapi aku mencuba sehabis baik untuk mengkambingkan diri agar simpulan bahasa ‘senyum kambing’ tercapai maknanya.

Aku berlalu pergi dari bengkel kemahiran dengan seribu satu perasaan. Kata-kata Cikgu Su atau nama penuhnya Cikgu Supardi masih terngiang di telinga aku. Ya, Cikgu Su seorang lelaki. Berumur 50 tahun mungkin. Berbadan sasa tapi buncit. Orang-orang tua pesan jangan makan bersulam air, nanti perut boroi.

Tapi kan, aku pun tak pasti kenapa semua orang panggil nama dia Cikgu Su. Kalau orang yang tak kenal, mesti ingat dia tu cikgu perempuan.

Di kalangan pelajar yang satu tingkatan dengan aku, tak dinafikan aku memang terkenal dengan kenakalan aku. Aku serta partner in crime iaitu Apit dan Bob memang sering menjadi bualan di kalangan cikgu. Setiap minggu ada saja hal yang kami buat. Kenakalan kami kadang-kadang mengalahkan budak-budak kelas belakang.

Penyudahnya kami semua diturunkan kelas semasa nak masuk ke tingkatan 5. Daripada kelas nombor 2, aku turun ke kelas nombor 7. Manakala Apit dan Bob turun ke kelas nombor 8. Sebab utama kerana kami sering menganggu ketenteraman pelajar-pelajar semasa proses pembelajaran berlangsung. Ada saja karenah kami dalam kelas.

Ok maaf dah melalut. Nak bercerita pasal kisah seram suam-suam, tapi tercerita kisah Cikgu Su la pulak. Maafkan bete.

* * *

Al-kisahnya semasa aku di tingkatan 5, masa tu dah lepas pertengahan tahun dah. Dan tak berapa lama lagi dah nak mula percubaan SPM. Masa ni aku memang sangat menikmati kehidupan sebagai senior kat sekolah.

Masa aku baru pulang dari sekolah, nenek aku tiba-tiba ajak aku balik kampung. Ajak tengok ayah kepada nenek aku. Kira dah pangkat moyang la bagi aku. Katanya moyang dah sakit tenat. Aku diminta segera bersiap sebab bapa saudara aku yang dipanggil Pak Ngah akan datang jemput kami.

Sepanjang aku hidup dan melakukan kerosakan di atas muka bumi ni, aku rasa pernah dua kali ja aku balik ke kampung moyang aku tu. Sekali dengan arwah ayah dan mak aku, masa tu aku sekolah rendah. Dan sekali lagi dengan nenek aku, masa aku tingkatan 2 kalau tak silap.

Lepas daripada tu memang aku dah tak balik kampung moyang aku. Nenek ja yang akan balik dengan bapa saudara aku. Aku malas ikut sebab rumah moyang aku tu memang rasa lain macam sikit.

Lagipun aku tengah melalui zaman remaja, bulu ketiak pun baru mula tumbuh subur. Mana nak layan balik-balik kampung ni. Tak rock la weh kalau balik kampung. Noob.

Nak ke rumah moyang aku ni memakan masa lebih kurang 2 jam lebih perjalanan. Melalui jalan-jalan kampung. Sepanjang perjalanan tu, aku membuta ja. Kami ada berhenti sekejap di gerai untuk minum petang.

Rasa menyesal pula lepas habis waktu sekolah aku balik rumah terus. Tak pasal-pasal kena ajak pi balik kampung. Selalunya aku akan merayap dulu dengan kawan-kawan. Merokok, pi cyber café main game Starcraft atau Half-Life. Pukul 6 petang baru balik rumah. Kalau nenek tanya pi mana? Aku jawab study group. Simple.

Jam dah pukul 5 lebih bila kami sampai ke destinasi. Sesampainya di rumah moyang aku, kelihatan beberapa ketul manusia yang aku kenali. Tak tahu la pulak kot-kot ada terselit makhluk bukan manusia kat situ.

Semua yang aku kenali tu berpangkat bapa saudara, nenek dan datuk saudara. Ada juga yang aku tak kenal. Mungkin jiran atau mungkin juga saudara jauh aku.

Rumah moyang aku ni terletak di hujung sekali di perkampungan ni. Di belakang rumah ada dusun yang memang besar. Dusun ni terbentang luas sampai ke kaki bukit. Tanah dusun ni semuanya milik moyang aku.

Sebaik aku turun daripada kereta, Pak Ngah berbisik kat telinga aku. “Ni yang ramai datang ni mungkin nak harta moyang hang tu ja. Masa dah sakit tenat macam ni, semua kalut nak tunjuk muka. Berlakon konon-konon penyayang dan ambil berat kat moyang.”

Nenek dengan Pak Ngah dah masuk ke dalam rumah. Aku malas nak masuk sebab nampak macam ramai mak cik bawang dan pak cik rewang dalam rumah. Semua orang lebih tua daripada aku. Aku takda geng nak borak. Jadi aku cadang lepak luar je bawah pokok rambutan yang tengah berbuah ranum. Lagipun aku memang tengah sangap rokok.

Lepas menghadiahkan senyuman yang tak berapa nak ikhlas kat tetamu yang dok berkerumun kat pangkin, aku berjalan perlahan ke arah perdu pokok rambutan. Beberapa tangkai buah rambutan terjuntai separas kepala aku.

Sebelum cucuh rokok Surya, aku capai sebiji rambutan dan ditokak untuk mengupas kulit. Isinya manis gila. Sedap. Dah tu, isi lekang daripada biji. Memang favourite aku. Terus terbantut aku nak hisap rokok. Makan buah lebih heaven buat masa sekarang ni.

Lepas sebiji, sebiji, buah rambutan aku kokak. Sampai habis semua yang mampu aku capai dengan tangan. Tinggal buah yang tinggi-tinggi ja. Lepas dikira, ada la dalam 20 biji aku makan. Sampai sekarang aku tak jumpa lagi buah rambutan sesedap tu.

Sedang aku cuba mencucuh rokok, tiba-tiba terdengar jeritan yang kuat dari arah dalam rumah. Aku tersentak dan terpempan sampaikan aku tak sedar aku dah tercucuh sikit hidung aku.

“OMAKKAU *#&*$*(%^&**%()#.”

Lancar kata-kata carutan mengalir keluar dari bibir aku yang mulus ini. Semua yang berada kat pangkin menoleh serentak ke arah aku sambil usha panas. Untuk cover malu, spontan aku buat-buat terjengket-jengket dan menampar betis aku.

“Bodoh punya kerengga! Sakit tau tak hang gigit aku! Dah la busuk!”

Tak pasal-pasal aku meletakkan kesalahan pada kerengga. Padahal kat pokok rambutan tu seekor semut pun aku tak nampak. Hingus dan air mata dah mula mengalir deras akibat tercucuh api tadi. Pedih sangat terasa kat hujung hidung aku. Mesti hidung aku merah gila masa tu.

Kemudian terdengar lagi jeritan yang kuat dari dalam rumah. Lain macam punya jeritan. Meremang bulu dada aku. Dengan rokok masih di mulut, aku segera menuju ke arah tingkap. Cermin tingkap berjenama Nako itu aku kopak sedikit supaya lebih terbuka dan aku dapat melihat dengan lebih jelas ke dalam rumah.

Aku nampak moyang tengah baring di tengah ruang tamu. Dia di kelilingi oleh beberapa orang yang memegang moyang aku daripada terus meronta. Dengusan garau sesekali terbit dari mulut moyang. Sah mesti ada yang merasuk moyang aku. Dia punya kuat lain macam perginya.

“HUH! Suruh dia balik! Aku tak mau dia mai!” Moyang aku bersuara tiba-tiba. Macam suara penyanyi heavy metal dah suara dia.

“Sapa dia tu?” Salah orang yang sedang memegang moyang bertanya kembali.

“TUUU!”

Moyang menunding jari tepat ke arah aku yang tengah menghendap melalui celahan tingkap. Mukanya bengis dan mata terbuntang tanpa kelip.

Terkejut monyet aku. Mulut dah ternganga, jantung dah luruh. Semua orang dah memandang ke arah aku. Ada yang mula berbisik-bisik. Aku rasa sangat kekok dan pucat dah masa tu.

Apa salah aku? Aku tak buat apa-apa pun.

“Aku tak kira! Aku nak dia balik! ARGHHHhHHHhhh!!” Moyang aku semakin dahsyat meronta-ronta. Beberapa lagi orang lain terpaksa turut membantu memegang moyang agar tak terlepas.

Aku dah mula berundur beberapa tapak ke belakang. Rokok dah dibuang di tanah. Cuak sebab aku yang tak tahu-menahu apa-apa tak semena-mena boleh terlibat dalam hal moyang aku pula. Menggelabah abah la aku masa tu.

Tiba-tiba dari arah belakang terdengar orang bagi salam. Aku segera menoleh dan kelihatan seorang lelaki berserban dan berjubah. Berumur mungkin awal 50-an. Dia diekori oleh 3 orang pemuda. Aku membuat tanggapan yang dia tu mesti ustadz yang datang untuk merawat moyang.

“Jangan bagi dia masuk rumah! Bodoh! Bodoh!” Jerit moyang aku sambil jarinya menunding ke arah ustadz yang baru tiba tersebut.

Serta-merta aku berasa lega sebab yang moyang tunding jari awal tadi adalah kepada ustadz. Bukan kepada aku. Tahap kelegaan dalam hati aku tu macam orang baru selesai akad nikah kot. Aku capai balik rokok yang aku buang tadi. Menggigil lagi beb tangan aku.

Ustadz tadi terus segera memulakan sesi rawatan. Dipendekkan cerita, lepas meraung sini, bersilat situ, bergaduh sana, maka proses rawatan pun berakhir selepas hampir sejam dorang bertungkus-lumus.

Semasa proses rawatan berlangsung, aku dah melarikan diri ke arah pangkin. Aku tak sanggup tengok muka moyang aku sebab nampak terlalu seram. Memang muka tu bukan macam muka dia. Aku dah la jenis spesis penakut.

Aku cuba hilangkan rasa takut masa tu dengan memancing semut. Lepas tu aku cabut sesungut dan biar semut tu wrestling sesama dorang.

Lebih kurang hampir pukul 8:30 malam, moyang aku pun meninggal dunia. Nenek suruh aku balik rumah dulu dengan Pak Ngah. Ambilkan pakaian dia dan benda-benda yang perlu, esok pagi baru gerak datang balik rumah moyang aku ni.

Sepanjang perjalanan balik, Pak Ngah bercerita pasal moyang aku.

“Azli, hang tengok ka moyang hang dok berubat tadi?” Tanya Pak Ngah selepas beberapa minit kami memulakan perjalanan balik.

“Saya tengok yang mula-mula ja Pak Ngah. Lepas ustadz mai, saya terus lari duduk kat pangkin. Tak berani nak tengok. Takut,” ujar aku jujur. Memang aku penakut. Buat apa nak mengaku berani pula kan.

“Hang tau tak yang saka moyang hang tu dok cari pewaris?”

“Saka? Moyang ada saka?”

“Ya. Yang ustadz dok berlawan tadi tu dengan saka moyang hang la. Kalau ikut logik akal, orang dah berumur 100 lebih tahun macam moyang hang tu mana la kuat lagi nak bersilat bagai.”

“Fuhh biar betul umur moyang dah 100 lebih?!!! Tapi betul juga kan. Nenek pun dah umur 70 lebih tahun dah.”

Aku terdiam sambil mencongak tahun kelahiran moyang. Moyang lahir awal tahun 1900! Dah dua kali perang dunia dia lalui. Dia beruntung dapat merasa pelbagai zaman yang sangat berbeza. Zaman mundur, zaman perang dan zaman teknologi mula meledak.

“Habis tu Pak Ngah, sapa yang sudi terima saka arwah moyang tu?” Tanya aku penuh minat.

“Takdak sapa.” Ringkas jawapan Pak Ngah sambil menjeling ke arah aku.

“Habis tu macam mana saka tu sudi keluar daripada badan arwah moyang?”

“Ustadz tu berjaya halau. Tapi Pak Ngah rasa memang saka tu sendiri nak cari tuan yang baru. Mungkin sebab dah bosan kot dok lama sangat dengan moyang. Lagipun moyang dah tua. Dah tak mampu menyara kehendak saka tu.” Terang Pak Ngah panjang lebar.

“Maknanya saka tu tengah berkeliaran la mencari tuan yang baru? Gitu?”

“Ya.”

“Setahu saya, saka ni akan cari ahli keluarga tuannya yang terdekat untuk jadi tuan baru dia. Betul tak?”

“Betul tu.”

“Fuhh lega rasanya. Saya ni cicit dia. Memang jauh pertalian darah. Tak mungkin saka tu nak kat saya. Lagipun ramai lagi anak cucu dia yang ada. Entah-entah saka tu berminat dengan Pak Ngah tak? Hahahaha.” Usik aku terhadap Pak Ngah. Pak Ngah sekadar tersenyum sinis menoleh ke arah aku.

“Tak semestinya. Saka ni dia tak kisah nak pilih sapa-sapa pun. Asalkan daripada susur galur keluarga bekas tuannya. Ada pertalian darah. Jaga-jaga Azli. Tah-tah dia berminat dengan hang.” Kali ini giliran Pak Ngah pula menyakat aku. Aku sekadar menelan air liur. Harap-harap bukan aku.

* * *

Malam tu lepas dah kemas semua barang yang dipesan oleh nenek, aku pun tertidur depan TV. Sengaja aku biar terbuka TV dan lampu semua bilik. Sebabnya dalam kepala otak aku dok terfikir lagi pasal keseraman kat rumah moyang petang tadi.

Malam tu, macam-macam aku bermimpi yang ngeri-ngeri. Bila dah pagi aku bangun rasa tak puas tidur. Rasa macam lesu.

“Ni mesti sebab aku terbawa-bawa dengan kejadian rumah moyang.”

* * *

Semasa di rumah moyang sebelum pengebumian, aku selalu macam terperasan ada bayang-bayang melintas laju di ekor mata aku. Lebih kurang selang 5 minit mesti aku terperasan. Memang sangat kerap.

Kadang-kadang aku rasa macam ada orang dok perhati aku. Aku jadi tak senang duduk. Akhirnya aku jadi tak betah dan ambil keputusan melepak luar rumah je la. Boleh hisap rokok sambil-sambil makan rambutan.

Masa aku lepak kat luar, aku nampak satu benda hitam, rupabentuk macam manusia tapi sedikit besar. Diam tak bergerak langsung. Tapi sesekali aku terperasan macam ada silauan cahaya merah kat kedua-dua mata benda tu. Seram. Meremang bulu telinga aku beb.

Disebabkan benda tu berkedudukan jauh di dalam dusun di belakang rumah, berjarak mungkin 50 meter, maka aku tak dapat pastikan dengan jelas apakebenda menatang itu. Aku nak ja tanya orang kat situ yang dorang nampak ke tak apa yang aku nampak. Tapi aku cancel la. Segan la nak tanya.

Tengah ralit aku dok makan rambutan sorang-sorang, ada la beberapa orang brader rewang dok lepak bawah pangkin. Semua dok sembang macam topik yang serius. Aku yang dah bosan, mula bergerak perlahan-lahan ke arah pangkin. Boleh gak pasang telinga dengar apa yang dorang tengah borak.

Rupa-rupanya dorang tengah sembang pasal saka moyang. Fuhh memang agak menarik topik ni walaupun aku sejak azali penakut nak mampus. Konon bajet gengster, tapi takut hantu. Gengster taik kucing!

Maka aku pun berlakon macam takda apa-apa hal berlaku, buat-buat tengok buah rambutan kat atas pokok sambil menghisap rokok. Padahal aku dok pasang telinga baik punya.

“Hangpa tau ka sapa yang dapat saka tu?”

“Tak tau.”

“Awat ustat semalam tak bunuh ja saka tu?”

“Hang ingat senang ka? Dengar cerita, saka tu dah berbelas-belas keturunan dah.”

“Ustat tu dah halau kan? Dia boleh datang balik ka?”

“Boleh. Selagi takdak perjanjian yang betul-betul membuatkan saka tu tak kembali.”

“Hangpa agak-agak la kan, sapa yang saka tu berkenan?”

“Payah nak cakap. Sebab saka tu ikut suka dia ja memilih nak keturunan yang mana satu.”

“Pendapat aku, dia akan pilih yang paling dekat dengan si mati.”

“Aku tak setuju. Bagi aku dia akan pilih yang muda-muda, yang sihat lagi. Tak kisah la cucu, cicit, piut, miut. Asalkan muda, lagi la syok dia nak berdamping.”

Berderau darah bila dengar ayat tu. Aku muda lagi. Adakah aku bakal jadi pilihan makhluk durjana lahanat bergelar saka tu? Jantung aku berdegup kencang. Rasa tak sedap hati. OTK! (Oh Tuhan Ku!) Ini petanda tak baik!


No comments: