Tuesday 9 January 2018

HIKAYAT LAKI-LAKI YANG TAK PUNYA APA-APA UNTUK BERSANDAR (Bahagian 5) - DeeFen DF


HIKAYAT LAKI-LAKI YANG TAK PUNYA APA-APA UNTUK BERSANDAR (Bahagian 5)
Karya: DeeFen DF\


Sejak dari peristiwa itu, aku mula serius memikirkan kejadian aneh yang mengelilingi dan menyelubungi diri aku sekarang. Aku dah mula syak ada benda atau jin yang mengekori aku. Tapi entah kenapa aku langsung tak terlintas nak terfikir pasal saka moyang aku.

Sehinggalah ada satu hari Pak Ngah datang rumah nenek. Sengaja dia menziarahi kami. Ketika itulah aku tiba-tiba baru teringat pasal saka moyang. Aku mula syak saka tu menumpang badan aku.

Aku pun ambil kesempatan nak bertanya berkenaan saka ni kat Pak Ngah. Dia pun menceritakan secara detail semua tentang saka-sakau dari A sampai Z. Aku yang bodoh pada mulanya telah menjadi lebih pandai sekarang tentang hal mistik.

“Ni yang hang berminat sangat nak tanya pasal saka sebab apa?” Tanya Pak Ngah sesudah dia menjawab segala persoalan aku pasal alam mistik. Tembakau lembab digentelnya dan digulungkan bersama daun. “Hang ada saka ka?”

“Eh, takdak Pak Ngah. Mana ada sakaaaa. Syirik semua tu!” Jawab aku cuba menafikan, walaupun dalam hati aku sudah berasa berbelah-bagi akan kewujudan makhluk misteri yang mendampingi aku.

“Arwah mak dengan bapak hang tu setahu Pak Ngah, depa memang takdak saka. Jarang dah orang zaman sekarang nak ambik saka baru. Kebanyakan yang tinggal semuanya saka keturunan zaman berzaman,” ujar Pak Ngah lagi sambil menyedut asap rokok daunnya. Asap dihembus ke sisi. Matanya dikecilkan kerana zarah-zarah asap sebahagiannya menghembus masuk ke bebola matanya.

“Pak Ngah tau ka saka moyang tu rupa bentuk macam mana?”

Pak Ngah menoleh dan merenung tepat ke muka aku. Dia terdiam beberapa detik. Aku pun tak pasti apa yang cuba dibacanya daripada wajah aku. Dahinya berkerut seumpama berusaha keras untuk membaca dari riak wajah aku. Aku pula lantas melarikan pandangan ke arah rokok daun dan berpura-pura membalut sebatang.

“Saka arwah moyang hang tu berupa beruk berbulu hitam.”

Nafas aku terhenti, rokok yang dibalut terlepas daripada pegangan. Bagaikan ada satu pukulan tepat ke dada. Aku tergamam. Tanganku mula menggeletar. Sedaya-upaya aku cuba menyembunyikan kegelisahan daripada Pak Ngah.

“Angah! Pakli! Mai minum kopi dengan cucoq jagung!” Laung nenek dari arah ruang tamu. Kelihatan kelibatnya di sebalik tingkap Nako bersama dengan Mak Ngah yang sedang sibuk menghidangkan minum petang.

“Hang Pakli, kalau ada saka moyang dok ganggu hang, bagitau Pak Ngah. Kita ikhtiar pi buang.” Tegas nada suara Pak Ngah tatkala dia mula bangun untuk masuk ke dalam rumah. “Saka ni, kena tuan dia sendiri yang rela nak buang, baru senang sikit nak buang. Kalau dipaksa, memang susah.”

Aku hanya terdiam mengangguk.

Tatkala berjalan beriringan untuk masuk ke dalam rumah, Pak Ngah bersuara lagi, “Sementara Pak Ngah dengan nenek dok hidup lagi ni, elok la pi buang. Kalau kami dah takdak nanti, sapa nak tolong hang?”

Aku terkejut dengan kata-kata Pak Ngah. Pak Ngah dah tau ka yang aku ada saka moyang? Atau dia sekadar serkap jarang?

* * *

Selepas berjumpa Pak Ngah, aku tetap mendiamkan diri tak bagitau sapa-sapa. Dalam diri aku rasa berbelah-bagi nak bagitau nenek atau tak. Setiap kali aku nak bagitau, mulut mesti rasa berat. Macam ada sesuatu yang menghalang aku untuk bercakap.

Dalam pada tu, aku selalu rasa macam diperhatikan. Sampaikan nak berak pun tak senang. Selalu ja berak tak puas. Bengang juga aku.

Tidur malam aku juga kadang-kadang terus dihantui mimpi ngeri. Makin meluat aku rasa sebab bila terjaga ja basah cadar dengan peluh.

Akhirnya sampai satu malam, saka beruk tu betul-betul munculkan diri dia dalam mimpi aku. Maksud munculkan diri tu adalah dia betul-betul tunjukkan rupa dia dengan jelas sejelas-jelasnya.

Mukanya memang berbentuk seperti beruk. Mata seperti mata kucing. Bebola mata berwarna hitam, manakala anak matanya berwarna merah. Taring panjang hingga separas dagu.

Seluruh tubuhnya dilitupi bulu berwarna hitam pekat. Badannya hibrid antara manusia dan beruk. Cara berdirinya tegak seperti manusia. Tangannya berjari lima manakala kakinya berbentuk seperti spesis beruk.

Sebelum aku terjaga daripada tidur, saka tu berkata, “Aku sedia berkhidmat bila-bila masa sahaja. Aku milik kau dan kau milik aku.”

Aku celik mata ja, aku ternampak beruk tu kat sudut bilik. Meroyan terus aku. Melompat dari katil terus terajang pintu bilik. Masuk bilik nenek – kosong. Nenek takda. Bertambah meroyan aku time tu.

Sempat aku jeling jam, pukul 6:10 pagi. Mesti nenek aku ke masjid. Selalu hari Jumaat dia akan berjemaah sebab ada orang baca kitab selepas selesai solat.

Elok ja aku pusing nak keluar dari bilik nenek, makhluk saka tu berdiri betul-betul depan muka aku. Mungkin aku mati seketika sebab jantung aku berhenti berdegup beberapa saat. Aku terbata beberapa saat.

Kemudian aku berundur beberapa langkah sampai tersadung kaki sendiri. Aku hilang imbangan dan mula jatuh. Dahi aku betul-betul menuju tepat ke bucu meja solek nenek.

Tiba-tiba aku rasa macam suatu kuasa yang menolak pada dada aku sehingga ke arah yang menjauhi meja solek. Agak terpelanting sebenarnya aku. Malangnya masa aku terpelanting tu, kaki aku terkena juga bucu meja solek.

Sakit memang bukan kepalang tak tau nak cakap macam mana. Tapi bila aku terpandang beruk tu masih berdiri memandang tepat, aku rasa macam nak pitam. Dunia makin gelap. Aku pengsan.

* * *

Semasa aku pengsan, aku bermimpi beruk bodoh tu datang dalam mimpi aku. Aku menangis macam orang sasau bila beruk tu makin lama makin melayang mendekati aku.

“JANGAN MENANGIS! LEMAH!”

Bergema kuat suara garau di ruang lingkup dalam mimpi aku. Aku tercari-cari arah suara itu sebab kalau nak kata beruk tu yang bercakap, mulut dia langsung tak bergerak.

“CARI APA?”

Suara garau tu bertanya. Kasar dan keras.

“Aku tengah cari siapa yang bercakap.” Aku menjawab dengan suara yang bergetar. Takut. Tapi kalau dalam dunia realiti, mesti aku langsung tak berani bersuara. Disebabkan ini adalah alam mimpi, mungkin sebab tu aku mampu berkata-kata.

“AKU YANG BERCAKAP.”

“Mana?”

“DI DEPAN MATA.”

“Eh beruk hitam. Hang ka yang dok bercakap?”

“HMMMM. YA!”

“Awat mulut tak gerak? Beruk pun dah pandai bercakap sekarang. Canggih.”

“RUPA INI HANYA MANIFESTASI DIRI AKU. KALAU AKU TUNJUKKAN RUPA YANG SEBENAR AKU, PASTI TUAN AKAN PENGSAN.”

“Ok tak payah tunjuk rupa betul. Rupa beruk makye hang tu pun dah nak pengsan aku tengok.”

“TUAN MEMANG TENGAH PENGSAN SEKARANG.”

“Hah! Betul ka? Aku nak bangun! Pengsan lama-lama boleh mati hang tau tak?”

“HMMM. ITU AKU TAK MAMPU LAKUKAN. TUNGGU SAMPAI TUAN TERSEDAR SENDIRI.”

“Bodo la beruk ni. Hang dah buat aku pengsan tapi hang tak mau sedarkan aku balik. Ehhhhh! Hang panggil aku tuan kan? Aku bukan tuan hang!”

“YA AKU MILIK TUAN. TUAN PEWARIS BARU AKU.”

Aku terdiam. Kelu. Berserabut fikiran aku.

“Bila masa aku terima hang? Takdak pun.”

“ADA. TUAN RELA TERIMA KEDATANGAN AKU. TUAN MASIH INGAT AYAM GORENG HITAM TEMPOH HARI?”

“Celaka! Anak haram! Bangsat! Hang trick aku dengan ayam KFC. Dasar makhluk terlaknat! %^$%$#^&^*&*@#*&^”

Tiba-tiba kedengaran dengusan yang sangat kuat. Bingit telinga aku. Bunyi nafas juga kedengaran bergema kuat di seluruh ruang mimpi aku. Nafas kuat macam naga. Aku rasa mungkin beruk ni marah bila aku maki dia.

“Aku takmau hang. Awat yang hang berkenan sangat dengan aku?”

“TUAN MASIH MUDA. TUAN JARANG SOLAT. AKU SUKA DENGAN TUAN.”

Tersipu-sipu aku mendengar jawapan beruk hitam tu. Memang aku sangat jarang solat. Jenuh nenek berleter. Tapi aku buat bodo ja. “Hang jangan terus-terang sangat boleh? Malu kalau orang dengar.”

“DALAM MIMPI TUAN NI HANYA ADA AKU DAN TUAN SAHAJA. TIADA ORANG LAIN.”

“Apa kelebihan yang aku dapat daripada hang sebagai pendamping?”

“TUAN INGAT BUDAK YANG CURI ROKOK TUAN?”

“Ha. Hang la ye yang menyakat budak tu sampaikan budak tu gantikan balik rokok aku. Merayu-rayu dok minta maaf dengan aku.”

“YA. TUAN MASIH INGAT PERGADUHAN TEMPOH HARI?”

“Oooooo… Hang la yang tolong aku! Patut la aku rasa macam tiba-tiba terer kung fu. Lepas tu semua Geng Sakai tu lintang-pukang lari sebab nampak hang la kan? Sampai pengsan budak perempuan sorang tu. Hahahahahahaha! Menarik… menarik…”

Beruk hitam tersenyum lebar bila aku memuji kebolehannya. Kelihatan seperti tubuh badannya semakin membesar dan tegap.

“TUAN PANGGIL SAJA AKU BILA-BILA MASA PERLU. PASTI AKU AKAN DATANG.”

Aku menganggukkan kepala. Perasaan seronok mula menjalar masuk ke dalam hati. Seronok rasanya bila dipanggil tuan. Siap ada bodyguard lagi.

“Apa pengerasnya? Maksud aku, aku nak kena jamu apa untuk bela hang? Aku takmau nak kena jamu pulut kuning la, ayam sekoq la, babi panggang la. Itu semua menyusahkan. Dan aku pemalas.”

“TIDAK. CUKUP SEKADAR AKU HISAP DARAH TUAN SEBULAN SEKALI SEMASA BULAN GELAP.”

“Mati la aku hang hisap darah sampai kering!”

“SEDIKIT SAJA. SEKADAR SATU CAWAN. TUAN AKU SEBELUM INI PUN TAK MATI BILA AKU HISAP DARAH DIA. BERPULUH TAHUN AKU MENDAMPINGI DIA.”

Tiba-tiba aku rasa badan aku bergoncang kuat. Muka dan badan pula rasa basah. Perlahan-lahan alam mimpi menghilang dari fikiran aku.

Bila aku buka mata, nampak nenek sedang mengejutkan aku dengan memercikkan air menggunakan balang spray untuk menggosok baju. Sesekali dia menggoncang badan aku.

Nenek bersungguh-sungguh bercakap. Namun aku langsung tak mendengar apa percakapannya. Pekak.

Aku terdengar bunyi nyaring yang membingitkan telinga. Berkerut dahi dan terpejam mata aku menahan bunyi yang menyakitkan gengendang telinga.

“PAKLI! Pakli. PAKLI! Pakli. PAKLI!”

Sayup-sayup kedengaran nama aku dipanggil. Semakin lama, semakin jelas. Berselang-seli antara suara nenek dan suara beruk hitam.

“Pakli! Bangun! Hang tidoq ka pengsan ni?” Kuat suara nenek bercakap. Balang spray terus dihalakan ke muka aku. Sesekali terasa butir-butir air memercik ke muka aku. Sejuk.

Aku terus menepis balang spray. “Pakli nak bangun la ni.”

“Hang buat apa kat bilik aku ni?”

“Emmm… Pakli nampak hantu tadi. Tu yang Pakli lari masuk bilik nenek. Tengok nenek takdak. Terus pengsan.”

“Aku pi masjid. Ni hang pi ambik minyak cap Kapak. Sapu-sapu kat kepala. Kalau rasa tak OK. Nanti kita klinik.”

“Takdak apa la nek. Pakli OK.”

“Hishhh hang ni pun satu. Penakut betul. Kita tak boleh takut kat makhluk. Kita kena takut kat Tuhan ja.”

“Haaa yela yela nek. Lepas ni Pakli tak takut lagi,” aku menjawab sambil tersenyum sinis. Lantas aku berjalan terhencut-hencut menuju ke bilik tidur aku.

“Oi Pakli! Semayang subuh dulu!” Sayup-sayup suara nenek kedengaran dari arah biliknya. Langsung aku tidak menghiraukan arahan nenek.

Aku terus membaringkan tubuh di katil. Sambil memandang kipas yang berpusing ligat, aku menyeringai. Lantas gebar ditarik menyelimuti seluruh tubuh.

* * *

Aku jadi semakin berani. Dengan selamba aku pergi bersemuka setiap kali ada orang yang cuba cari pasal. Tak perlu angkut geng, aku seorang diri pun relax ja pergi hadap.

Darah masih muda, ditambah dengan ada pendamping beruk terhebat. Makin menjadi-jadi ke-gengster-an aku. Aku umpama hero sekolah, siapa saja yang ada masalah, semua dijemput datang cari aku.

Setiap kali bergaduh, tak ada sebiji penumbuk pun yang hinggap kat tubuh aku. Semua aku dapat elak dan tepis.

Batang kayu yang besar bapak pun pernah aku tepis dengan lengan. Kalau diikutkan saiz kayu dan kuasa hayunan budak yang melibas kayu tu, orang yang tengok mesti kata lengan aku dah patah.

Tapi yang jadi adalah sebaliknya. Batang kayu tu yang patah. Lengan aku sikit pun tak lebam dan tak calar. Yang patah aku rasa tangan budak tu sebab impak yang kuat daripada tepisan aku.

Terkulai-kulai pergelangan tangan dia sambil terus berambus bersama geng-geng dia. Aku hanya ketawa terbahak-bahak sambil memberi jari tengah.

Disebabkan kehebatan aku yang dibantu oleh pendamping setia, maka aku pun akhirnya memberi nama panggilan manja untuknya. Sebelum ni aku hanya memanggilnya dengan nama Beruk. Lama-lama rasa kesian la pula dok panggil Beruk ja.

“Wahai nate Beruk… Sila datang menghadap beta,” seru aku perlahan. Risau nenek dengar. Aku suka bergurau dengan pendamping walaupun dia langsung tak pernah senyum dengan gurauan bodoh aku.

“HMMM TUAN.”

Tiba-tiba muncul Beruk di sudut bilik. Ikut suka dia ja nak muncul kat mana. Kadang-kadang melekat kat siling. Kadang-kadang atas almari. Yang paling aku tak lupa, dengar suara ja tapi cari tak jumpa. Jenuh aku cari. Rupanya dia dok bawah katil aku. Apa jadahnya muncul bawah katil. Beliau cuba nak bergurau lettew.

Aku pun dah tak takut tengok rupa Beruk yang hodoh dan bodoh-bodoh alang tu. Bila tengok lama-lama rasa macam comel pun ada. Kalau dibuang taring yang tersembul, mesti rupanya sangat menggetarkan tulang rusuk.

“Hari ni aku nak bagi nama baru untuk hang. Asyik panggil Beruk ja. Buruk nama tu. Kesian kat hang.”

Dalam samar-samar cahaya bilik, aku nampak badan Beruk bergerak-gerak. Mulut dimuncungkan ke depan, kemudian perlahan-lahan dia senyum. Sebijik macam perangai beruk dalam rancangan National Geographic.

“Olololo tenyum-tenyum. Cutenyeeee. OK mulai sekarang aku bagi nama…. Hmmm nama apa yang sesuai untuk hang… Hmmm… OK aku bagi nama Teddy Beruk. Teddy! Kahkahkahkahkah!” Aku terus gelak bagai nak gila.

Tertangkap telinga aku bunyi dengusan garau. Tapi aku tak hiraukan. Aku terus gelak guling-guling atas katil. Tiba-tiba terasa bergegar seluruh bilk aku. Perabot, kipas, botol minyak wangi semua bergegar dan bergoyang-goyang.

Aku terdiam.

“Marah lettew. Ahhh tak kira! Kalau tak suka sila berambus. Mulai saat ni, aku panggil hang Teddy,” kataku tegas namun hampir terburai kembali ketawa aku bila menyebut perkataan Teddy.

* * *

“Teddy!”

“TUAN!”

“Minggu depan dah start SPM. Hang boleh tolong aku?”

“APA?”

“Tolong bagi aku mudah faham bila study.”

“ITU AKU TAK MAMPU.”

“Alaaa… Aku malas la nak baca buku. Ataupun nanti dalam dewan, hang menyamar jadi aku. Hang kan pandai.”

“TIDAK. AKU BODOH.”

“Hang study la. Ambik semua buku ni baca bagi faham. Boleh la. Hang rajin kan?”

“UMUR AKU DAH BERATUS TAHUN. TUAN INGAT AKU RAJIN NAK BELAJAR FIZIK, KIMIA, MATEMATIK TAMBAHAN? PENDIDIKAN ISLAM LAGI. HANGUS TERBAKAR AKU NANTI TUAN!”

“Haaa yela. Aduh. Ni aku nak kena study sendiri jugak la ni? Hang takleh tolong sikit pun?”

“AKU BOLEH TEMAN TUAN BELAJAR. MASA DALAM DEWAN NANTI, AKU BOLEH BERDIRI DI SISI TUAN. SUPAYA TUAN LEBIH BERSEMANGAT.”

“Hotak hang! Aku tengok muka hang ja terus hilang ilmu aku. Dahla. Pi main jauh-jauh. Aku nak study ni.”

No comments: