Sunday 3 December 2017

MARIA - CeritaNasa


MARIA

PENULIS: CeritaNasa
==================

MARIA BERLARI memapah Fakrul. Langkah mereka cepat. Sesekali Fakrul mengeluh dan mengerang apabila bisa tembakan itu menjalar menyakiti tubuh.
“Berhenti!! Maria berhenti!” Fakrul menolak wanita itu dan terduduk di sebalik pokok. “Aku tak boleh lagi.”
“Kita kena cepat Fakrul...” Maria berbisik menahan suara. Dia menarik kembali tangan Fakhrul dan memaksa lelaki itu bangun. “Cepat...nanti dia jumpa!!.”
“Maria!!!!!!!.” Jerit satu suara kasar.
FAKRUL TERKEJUT. Kedua mereka terdiam. Menoleh ke arah jalan di belakang. Dia menelan liur, berpeluh satu badan. Oleh kerana takut, Maria menyorok tidak jauh dari situ. Fakrul menunggu dan bangun perlahan-lahan, sebelah tangannya menutup bahu di mana luka tembakan tadi. Dedaun pokok bergerak menyerlahkan sesusuk tubuh tidak jauh darinya
“Kat sini kau rupanya.” Laras senjata diangkat menghala ke arah Fakrul. “Ko nak lari mana??” Tawa lelaki itu.
“Faizal... dengar cakap aku dulu.” Perlahan-lahan Fakrul bersuara.
“Pergi mampos!! Kau abang yang paling tidak berguna Fakrul!!!.” Faizal menarik penukul belakang, bersedia untuk menembak, wajahnya tersenyum sinis. Jarinya dipicu. Kedua mereka berdiri bertentangan.
Tembakan dilepaskan!
TIGA BULAN SEBELUM KEJADIAN.....
“Wahhh!!! Tahniah Faizal... kau dah nak jadi bapa. Jadi suami yang soleh kepada keluarga ok?.” Ucap Fakrul bersungguh. “Baru-baru ni, kene tahan sikit lah kerenah isteri yang mengandung.”
“Mesti!!.” Faizal memeluk abangnya. Sejak kematian ibu bapa, Fakrul yang banyak menasihati dan menjaga adiknya. Dan untuk itu banyak yang Faizal terhutang budi. Kalau bab duit tak payah cakaplah, memang abangnya menyumbang penuh.
“Terima kasih lah bang.... sebab banyak bantu saya,”
“Tak ada hal.. tapi ingat janji ko.... kau janji tak akan buat perkara tu lagi....” Fakrul memperlahankan suaranya.
“Saya faham bang...” tidak lama itu Maria datang. Dia memeluk lengan suaminya manja.
“Bang kami balik dulu. Ni singgah kejap je jumpa abang sebab kebetulan Maria yang nak datang sini ambil barangnya.” Faizal meminta kebenaran sebelum pulang, dia bersalam dan memeluk erat Fakrul. Saat ini Maria bertentang mata dengan lelaki itu. Fakrul cepat menunduk dan melepaskan pelukan.
“Take care ya Faizal.”Kedua mereka berlalu. Sesekali Maria menoleh ke belakang. Fakrul mengangguk dan tersenyum. Dia kemudian berlalu masuk. Memang setiap minggu Faizal akan melawat abangnya. Fakrul belum berumah tangga dan hidup sendiri. Dia risau akan abangnya. Namun Fakrul tetap mahu memilih untuk bersendirian. Dan setiap kali datang ke rumah itu Maria dan Fakrul rancak berbual. Maria nampak lebih gembira apabila berbual dengan Fakrul berbanding dirinya.
Makanan di dalam pinggan tidak berusik. Faizal tidak menjamah langsung makanan tersebut. Perkahwinan mereka sudah dua bulan namun terasa tidak ada kebahagiaan. Rumah itu tidak ada seri. Tidak banyak bercakap dan Maria suka mengasingkan diri. Maria juga tidak menghabiskan makanan, segera bangun dan membawa pinggan untuk dibasuh, baki makanan dimasukkan ke dalam tong sampah.
“Aku nampak cara kau memandangnya.” Tegur Faizal
“Abang hanya membuat andaian.” Maria tidak mahu menyambung bicara. Bosan sudah dia bercakap soal ini. Dia tahu kenapa Faizal berfikir buruk.
“Kau suka pada Fakrul?.” Tanya Faizal sekali lagi.
“Jangan merepek.” Sehabis basuh tangan Maria meminta kebenaran untuk naik ke atas bilik. Hanya sebulan berkahwin sahaja cukup untuk dia mengenali siapa Faizal sepenuhnya. Malam itu sekali lagi Faizal keluar rumah. Dari tingkap atas Maria hanya menjeling. Mengeluh nafas. Dia bosan !!
Fakrul melihat pemanggil di skrin telefon. Nama Maria terpampang. Kalau boleh dia tidak mahu lagi berhubung dengan wanita itu. Puas dia cuba mengelak, namun Maria tetap mencari. Dia tidak mahu Faizal tahu lagipun usia perkahwinan mereka masih baru. Sekali lagi telefon berbunyi nyaring. Fakrul akhirnya mematikan talian. Walaupun hatinya resah. Rasanya itu yang terbaik. Sejak beberapa minggu ini dia banyak kali berhubung dengan Maria. Fakrul berbaring di katil, memikirkan soal Faizal dan Maria, tidak tahu samaada mereka bahagia atau tidak, namun wajah Maria sering mengganggu fikiran. Fakrul duduk kembali dan meraup wajah dengan kedua tangannya.
“Kenapa suami awak tak datang Maria?.” Tegur pegawai atasan. “Ini bukan kali pertama tau? Ingatkan dah kahwin berubah lah, ini masih sama.”
“Dia tak berapa sihat tuan.”
“Pasal kamu berdua bergaduh?” Sudah lali dia sebagai ketua di situ mendengar. Kadang-kala bergaduh secara terbuka di khalayak rakan sekerja. Dan pegawai itu tidak bersetuju dengan cara Faizal mengendalikan masalah rumah tangga. Sudahlah kadang-kala datang dengan keadaan tidak terurus.
“Hal kerja tidak boleh dicampur dengan rumah tangga!.” Hafis menghentak meja. Dan bagi Maria sudah tentulah dia tidak menyukai perkara ini. Hal suaminya membabitkan dia hanya kerana mereka bekerja sama. Maria duduk di kerusi beroda, memusing kiri dan kanan. Rakannya yang duduk berdepan hanya ketawa. “Macam tulah Maria... kalau dah kahwin.”
Maria menunduk, mereka tidak tahu apa berlaku, mereka boleh berkata apa sahaja. Kepalanya teringat pada Fakrul, sejak semalam dia cuba menelefon, namun tidak berjawab. Dia perlu berjumpa lelaki itu. Dan sebelum-sebelum ini juga biasa baginya bercakap dengan Fakrul, tidak menjadi masalah pun, hanya baru-baru ini yang Fakrul nampak sedikit mengelak. Walau apapun dia tetap perlu berjumpa dengan lelaki itu. Banyak perkara perlu dibincngkan. Terutama soal hidupnya dan anak dalam kandungan ini.
Petang itu selepas habis kerja, dia memandu ke arah rumah mertuanya yang kini diduduki oleh Fakrul, abang kepada suaminya. Maria berhenti, keluar, menutup pintu kereta dan menunggu di pagar. Dari dalam Fakrul tersenyum menghampiri.
“Mana Faizal?”
“Macam biasa....” Maria meminta agar pintu pagar itu dibuka, sesekali Fakrul menoleh sekeliling melihat agar tidak ada sesiapa yang sibuk memerhati. Maria berjalan masuk dan duduk di kerusi laman luar rumah. Dia bersilang kaki, wajahnya marah, berpeluk tubuh.
“Kenapa masam mencuka ni?” Tanya Fakrul duduk menjauh. Kawasan laman rumah itu sangat lapang. Dan sebuah bangku kayu siap tersedia untuk diduduki.
“Kenapa tanya lagi kalau dah tahu?” Maria mendengus. Dari jauh sebuah kereta hitam berhenti memerhatikan rumah tersebut. Faizal tersenyum sinis, sudah dia tahu tentang hubungan Maria dan Fakrul. Sejenak, gear dimasukkan dan keretanya berlalu dari situ. Hatinya membentak marah. Banyak perhitungan yang perlu dilakukan terhadap abangnya.
Hari ini Maria bertekak lagi dengan Faizal dan yang paling dia marah adalah masih lagi lelaki itu keluar bersama temannya malam-malam. Dan sikapnya tidak berubah. Dan dia tidak suka dengan keadaan suaminya sekarang. Semua hal rumahtangga diabaikan.
“Saya tak suka sikap abang!.”
“Dan aku juga tak suka dengan cara kau Maria! Anak dalam kandungan tu anak siapa??.” Marah Faizal tidak berselindung.
“Astaghfirullah, apa abang cakap ni?”
“Aku tahu tu bukan anak aku, entah anak jantan mana entah!!.”
“Bawa mengucap!! Jangan biadap!!” Tidak tahan dengan tuduhan yang sentiasa sama, Maria menampar wajah suaminya. Faizal menolak isterinya lantas keluar dari rumah. Semakin lama semakin teruk sikap Faizal. Sebaik keadaan reda, Maria mengambil kunci kereta dan memandu ke arah rumah Fakrul. Tidak ada tempat lain untk dia mengadu lagi melainkan lelaki itu. Sepanjang perjalanan Maria menangis tidak berhenti sehingga tidak perasan dia melepasi garisan pembahagi jalan. Selama ini dia berpura-pura baik dan bahagia dengan Faizal semata-mata untuk menutup kekurangan yang sedia ada.
Bunyi dentuman itu mengejutkan Fakrul yang berada di dalam rumah, dia mengintai dari langsir tingkap. Melihat kereta Maria terbalik, dia berlari keluar. Tidak jauh dari rumahnya kejadian itu berlaku. Orang ramai sudah berkerumun.
“Maria... Maria... Allah...” Fakrul melihat kandungan wanita itu, itu yang paling dirisaukan. Dia mendukung dan membawa Maria ke hospital berdekatan. Nasib baik kemalangann itu tidak teruk. Maria hanya pengsan dan memerlukan rawatan buat masa ini.
Seorang doktor keluar menemui Fakrul yang menunggu di ruangan depan. Dia hanya tersenyum sebagai bahasa yang Maria dalam keadaan baik.
“Macam mana dengan anak?.”
“Alhamdulillah.” Doktor tersebut menepuk bahu Fakrul. “Jangan risau, anak encik selamat.”
“Errr... bukan... saya....”
“Fakrul!!” Jerit Faizal dari ruang pintu depan, berlari mendapatkan lelaki itu, menolak tiba-tiba. “Kau buat apa dengan isteri aku?!”
“Apa ni Faizal?.”
“Kau buat apa dengan isteri aku!!.” Jerit Faizal menarik perhatian seluruh pesakit yang berada berdekatan, doktor tadi cuba menenangkan namun Fakrul menarik lengan adiknya untuk berbincang di luar. Hal adik beradik biar dia yang selesaikan.
“Kenapa kau ni Faizal!!.” Tegur Fakrul sebaik mereka berada di luar dan jauh dari orang ramai.
“Kau jangan ingat aku tak tahulah tentang kau! Tentang isteri aku, aku tahu kau ada hubungan dengan isteri aku!!!” Faizal berlegar-legar di sekeliling, mengesat hidungnya. Fakrul menggeleng kepala. Dulu adiknya sudah berjanji tidak akan mengambil dadah lagi, tapi sejak berkahwin tingkahnya cukup teruk. Maria menderita mental dan emosi melayan kerenah adiknya dan dialah tempat Maria meluahkan perasaan. Berkali-kali Maria meminta pendapatnya untuk menamatkan hubungan, namun Fakrul tidak sampai hati pula memikirkan anak dalam kandungan. Anak itu memerlukan Faizal dan Maria sebagai ibu bapa, namun sekarang dia berkira-kira
“Kau dah janji tak akan ambik dadah lagi Faizal..”
“Tepilah!!! Aku tahu kau ada hubungan dengan isteri aku.” Balik-balik itulah yang dituduh. Fakrul memicit kepala, dia tahu kenapa Faizal bercakap begitu, dalam pengaruh dadah, apa sahaja boleh dibayangkan. Dan sejak minggu pertama perkahwinannya pun Faizal menuduh Maria curang dengan mana-mana jantan. Menuduh yang bukan-bukan, berkhayal yang entah apa-apa. Memaki, mencarut jadi kebiasaan. Memukul dan mabuk jadi makanan. Semuanya serba tidak kena, malah cukup sakit apabila dia mengatakan yang anak dalam kandungan itu bukan anaknya. Faizal terhuyung hayang.
“Kau mabuk lagi?” Tegur Fakrul, dia menarik lengan Faizal dan menyuruh lelaki itu duduk dahulu. Dia terlalu sayangkan Faizal. Silapnya juga terlalu beri muka pada lelaki itu. namun Fakrul buntu, hanya Faizal yang ada dalam hidupnya sekarang. Kalau boleh dia mahu Faizal bahagia, mahukan yang terbaik untuk adiknya. Sedaya upaya dia nasihat agar Maria mempertahankan rumah tangganya.
Maria pula terseksa dengan cara Faizal melayannya. Sering dipukul dan dihina, Maria tidak mampu bertahan. Melihat keadaan Faizal sekarang yang masih tidak berubah, rasanya Fakrul perlu juga membantu Maria. Satu penganiayaan pula bagi Maria jika perkahwinan itu diteruskan. Selama ini Maria banyak mengharapkannya untuk membantu. Maria tidak mahu melibatkan orang lain, lagipun hal keluarga ini jika tersebar sangat memalukan dirinya sendiri. Kalau boleh Maria mahu menutup aib suaminya, lantas Fakrul adalah orang yang tepat untuk dia mengadu.
Melihat Faizal terbaring di kerusi dan terlelap. Fakrul masuk ke dalam melihat adik iparnya, sekadar memastikan wanita itu elok dan sihat. Dia yang mempekenalkan Maria pada Faizal, tapi adiknya pula yang mencalarkan kepercayaan itu. Serabut betul otaknya saat Maria mengatakan yang Faizal tidak berubah. Bersungguh dia cuba melindungi sikap Faizal, namun kalau sudah isteri, duduk serumah, tidur sebantal, siapa lagi yang lebih mengenali Faizal berbanding Maria? Pintu bilik wad ditolak, Fakrul melangkah masuk.
“Maria ok?.”
“Sihat.. alhamdulillah...” Senyumnya. Terasa bersalah pula melihat Maria pucat dan tidak bermaya. Dia mengabaikan aduan Maria sejak akhir-akhir ini, malah dengan sengaja buat tak tahu. Terasa dirinya sangat kejam. Maria juga manusia, berhak bahagia.
“Saya bantu Maria proceed urusan penceraian itu ya.” Akhirnya Fakrul akur. Habis sudah ideanya untuk membantu jika Faizal tidak berusaha. Maria juga tidak punyai sesiapa, tinggal dengan neneknya, sekadar wanita yang bekerja di bengkelnya dahulu. Perasaan cintanya disekat semata-mata untuk memberi kebahagian pada Faizal, namun tidak sangka begini sekali perlakuan adiknya.
“Kalaulah saya berkahwin dengan awak dulu.”
Fakrul berdehem beberapa kali. “Jangan fikir pun... Berdosa...” Tegur Fakrul. Maria hanya tunduk malu. Berfikir tentang lelaki lain selain suami, sedangkan kau masih isteri? Besar dosanya. Nasihat itu Maria terima. Dan dia memang cintakan Faizal sesungguhnya. Sekadar kata-kata terluah kerana mengenangkan nasib yang menimpa.
“Jangan menyesal dengan perkahwinan. Gugur pahala selama jadi isteri.” Senyum Fakrul menasihat. Maria tersenyum mengangguk dan dia tidak bermaksud pun untuk menyatakan tadi. Dan untuk beberapa minggu sebelum urusan itu Maria disuruh duduk di rumah neneknya dan Fakrul menyuruh Faizal pulang ke rumah. Berasingan duduk untuk sementara, agar adiknya boleh berfikir waras tentang apa yang baik dan tidak.
“Makanlah....” Fakrul mempelawa. Faizal telah diberhentikan kerja. Dia tidak tahu apa yang perlu dilakukan untuk adiknya yang menjadi hamba kepada dadah, semua tidak kena, hanya kerja sekejap lepastu berhenti. Malamnya hilang, baliknya mabuk. Pulangnya lewat, tidur sehingga petang. Bangun makan, kaki gaduh, kaki pukul. Tidak ada perkara yang berfaedah yang dilakukan. Malah Faizal sering mengamuk apabila kemahuannya untuk membeli ‘barang’ tersebut tidak dituruti. Sebagai abang dia tetap sayang Faizal walau siapa pun dia. Tidak jemu dia menasihati. Cuma ada masanya dia juga letih.
“Ada duit tak?.” Faizal menyuap makanan.
“Abang tak akan beri kau duit lagi Faizal buat masa ni, bisness abang pun masalah sikit. Jadi kau gunalah apa yang ada... abang kena keluar ni.” Fakrul menggosok kepala Faizal sambil tersenyum.
“Mana Maria?.”
“Abang suruh dia pulang ke rumahnya semula. Dan kalau begini sikap Faizal, abang tak akan membantah kalau penceraian yang Maria mahukan.” Sekadar satu semangat agar adiknya berubah.
“Sebab kau boleh ambil dia sebagai isteri?.” Sinis Faizal memerli. Fakrul hanya senyum dan berlalu, malas rasanya untuk berbetah, sebab dia tidak akan mendapat apa pun faedah. Dari semalam Faizal mengamuk dan menengkingnya. Dia mungkin boleh berbincang dengan orang yang bodoh, tapi untuk orang yang jahil.... bukan pilihan untuk Fakrul bertekak.
“Abang nak keluar ni, ada nak kirim apa-apa tak?.”
“Ko nak ke mana malam-malam? Jumpa Maria? bersedap dengan dia?.”
Fakrul memakai kasut. “Kau ada kereta sendiri kan Faizal? Ko boleh pergi jumpa dia kalau rindu, abang nak keluar sebab nak ambil angin.” Tiba-tiba Faizal bangun dan berlari ke arah beg yang dibawa. Mengeluarkan sepucuk pistol dan dihalakan ke arah Fakrul.
“Kalau aku tak dapat Maria, tak ada siapa dapat!!.” Tembakan dilepaskan dua das. Tidak sempat mengelak sebiji peluru mengenai bahu kiri Fakrul. Dia yang terkejut segera berselindung, merangkak untuk pergi dari situ. Terkejut dengan tindakan Faizal yang tiba-tiba.Faizal berlari mendapatkan abangnya. Dia menendang lelaki itu. Berhamburan rak kasut dan meja depan sebaik tubuh Fakrul melayang ke atasnya. Sebatang besi dicapai dan Faizal menghentak kepala abangnya sebelum Fakrul terbaring tidak sedarkan diri.
Faizal menghalakan senjata ke arah Fakrul, namun beberapa budak berbasikal sedang melewati kawasan rumah. Habis basah lencun tubuh mereka semua berkejar-kejaran dengan pistol air. Mereka ketawa gembira bermain bersama. Faizal membatalkan niat, dia masuk ke dalam kereta dan memandu kenderaan menuju ke rumah Maria, dia tidak akan melepaskan Maria langsung!! Maria adalah miliknya.
Kereta dibelok ke arah perumahan di hujung kawasan. Rumah masih terang, penghuni belum tidur. Faizal menghentikan keretanya di hadapan rumah. Dia turun, memasukkan pistol di belakang baju, mengeluarkan pisau dan berjalan perlahan mengetuk pintu. Seorang wanita tua membuka, namun wajahnya tegang saat memandang Faizal.
“Nekkk... Ermmm, Maria ada?.” Tanya Faizal tersenyum terjengah-jengah ke belakang.
Fakrul memandu kenderaan perlahan. Dia memegang bahu dan kepala. Sekejap-sekejap dia berhenti di tepi jalan jika terasa pening.
“Aduhhh... mana Maria ni! Jawablah phone!.” Bentaknya. Dari tadi cuba menelefon tapi tidak berjawab. Dia mencangkung memegang kepala, melihat tapak tangannya yang tercalit darah. Meraba dahinya yang terluka. Beberapa tapak melangkah, Fakrul jatuh melutut. Dia memegang tepi kereta, duduk menenangkan diri.
Fakrul menekan punat nombor di telefonnya sekali lagi. “Hello... polis?.”
Faizal menarik pisau itu dari dada wanita tua tadi. Mengesat hidungnya beberapa kali,matanya merah dan wajahnya berpeluh. Maria menjerit tidak keruan, dia mendapatkan neneknya dan memeluk erat.
“Bangun... bangun... nenek!!!.”
Faizal menarik rambut Maria. Ditolak wanita itu ke atas sofa kasar. Menggeleng kepala sambil ketawa. “Kau tak patut cintakan abang aku Maria.”
“Aku tak pernah cintakan Fakrul. Ko yang salah faham Faizal!! Ko ambik dadah!! Otak ko rosak!!!!.”
“Kenapa kau nak bercerai dengan aku!!! Semua sebab Fakrul kan!!!.”
“Sebab diri kau!! Kau ambik dadah! Kaki judi! Main perempuan! Minum arak!! Kau pukul aku! Sekarang.... Nak bunuh aku pula!?? Macam mana lagi aku nak cintakan kau!!?.”
Faizal mengangkat pisau, berlari ke arah Maria.
HON!! HON!!
Beberapa kali Fakrul menekan bunyi itu agar mat rempit yang sibuk berbaring di tengah jalan itu beralih. Dia tidak jauh lagi untuk sampai di rumah Maria. Beberapa budak lelaki membaling batu dan pasir ke arah keretanya.
“Kurang ajar betul lah!!!.” Pekik Fakrul. Budak-budak remaja tadi mengejek serta mempermainkan kereta yang berhenti di depan mereka. Kerana hilang sabar, Fakrul keluar kereta memegang senjata, dia menghalakan pistol itu ke arah mereka semua.
“Ahhhhhhhhh!!!!!.” Lintang pukang kesemua mereka lari meninggalkan motor hingga ada yang tersungkur. Fakrul bersandar di tepi kereta memegang bahunya yang semakin sakit, separuh membongkok. Dia menembak pistol air yang dijumpai di depan rumahnya tadi lalu dibuang di tepi jalan, tersenyum sinis. “Padan muka!.” kemudian kembali memandu ke arah rumah Maria.
Maria menjerit apabila Faizal menampar wajahnya. Tubuhnya dipijak dan lehernya dicekik. Tercungap dia bernafas. Kakinya menendang kuat. Faizal menumbuk perut wanita itu dengan sengaja. Sekali lagi Maria menangis.
“Mampos ko!!!.” Faizal mencengkam kuat. Hilang sudah warasnya akal. Tidak lama itu tubuhnya tersungkur. Pistol di tangan terlepas. Belakang kepalanya berdarah. Faizal terkejut. Fakrul menarik tangan Maria untuk lari. Namun Faizal berpusing dan menikam kaki abangnya menyebabkan lelaki itu terbejat pergerakan. Jatuh melutut dan menjerit kuat. Faizal menendang Fakrul menghentak rak kaca tidak jauh dari situ.Dia mencapai pistol tadi, mengangkat separas bahu, namun cepat Fakrul menyepak tangan adiknya sebelum menghentak lutut pada wajah lelaki itu. Faizal terlentang kebelakang.
Maria sekali lagi mengambil buku tebal dari rak di sebelah menghentak kuat di kepala suaminya. Dia menarik Fakrul agar beredar dari situ. Larian mereka laju, semua benda diredah, beberapa kali Fakrul terjatuh, Maria tetap menarik agar mereka dapat larikan diri. Bisa tikaman di kaki itu semakin terasa dan Fakrul tidak larat untuk meneruskan.
“Berhenti!! Maria berhenti!!.” Fakrul menolak wanita itu dan terduduk di sebalik pokok. “Aku tak boleh lagi.”
“Kita kene cepat Fakrul...” Maria sekadar berbisik menahan suara. Dia menarik kembali tangan Fakhrul dan memaksa lelaki itu bangun. “Cepat...nanti dia jumpa!!.”
“BIADAP!!!” Faizal bangun dari situ, menggosok kepalanya beberapa kali, terasa bergegar otaknya dihentak tadi. Menendang semua barang di dalam rumah. Dia mengikut arah pintu belakang yang sudah terbuka, memegang pistol dan berlari keluar. Menoleh kiri kanan, memastikan laluan mana mereka berdua ikut.
“Kau tak akan lepas Maria... kau milik aku..” Dia ketawa kecil. Melangkah laju mengejar kedua mereka yang jauh di hadapan. Dedaun dan ranting ditolak tidak peduli tentang kesakitan yang dirasa.
“Maria!!!!!!!.” Jeritnya kasar. Langkahnya membelah pekat malam. Beberapa kayu dilangkah dan dia melompat tinggi melepasi halangan.
Fakrul terkejut. Kedua mereka terdiam. Menoleh ke arah jalan di belakang. Dia menelan liur, berpeluh satu badan. Oleh kerana takut, Maria menyorok tidak jauh dari situ. Fakrul menunggu dan bangun perlahan-lahan, sebelah tangannya menutup bahu di mana luka tembakan tadi. Dedaun pokok bergerak menyerlahkan sesusuk tubuh tidak jauh darinya. Lelaki itu ketawa kuat.
“Kat sini kau rupanya.” Laras senjata diangkat menghala ke arah Fakrul. “Nak lari mana???”
“Faizal... dengar cakap aku dulu.” Perlahan-lahan Fakrul bersuara.
“Pergi mampos!! Kau abang yang paling tidak berguna Fakrul!!!.” Faizal menarik penukul belakang, bersedia untuk menembak, wajahnya tersenyum sinis. Jarinya dipicu. Kedua mereka berdiri bertentangan.
Tembakan dilepaskan! Suasana sepi, diam, sunyi. Maria terbuntang mata. Fakrul menurunkan tangan, dia bersandar di sebalik pokok. Meraba dirinya yang tidak apa-apa, menoleh kembali kearah Faizal yang sudah jatuh melutut. Darah mengalir dari kepalanya. kemudian jatuh tersungkur. Dari belakang seorang lelaki memegang pistol, berjalan perlahan mendekati mereka.
“Encik Fakrul?” Tanya lelaki itu. Fakrul hanya mengangguk, terduduk. Benar-benar dia ingat dia mati tadi.
“Encik ok?” Sekali lagi Fakrul mendongak mengangguk. “Saya polis.” Lelaki itu menghampiri dan membantu Fakrul bangun. Maria mendekati dan menangis. Tidak lama itu barulah ramai anggota yang hadir dan membawa mayat Faizal keluar dari situ. Mayat nenek Maria juga dibawa bersama. Fakrul tidak tahu apa yang dirasa, melihat mayat adiknya diusung dia menenangkan Maria. Sungguhnya mereka berdua terkejut dengan apa yang berlaku, malah tindakan Faizal sangat tidak masuk akal, namun pemikiran di bawah pengaruh dadah sukar untuk diduga.
NOTA SAMPINGAN ::
Tak payah lagi nak diterangkan pasal ungkapan “Dadah musuh negara.” Semua tahu, tapi macam biasa, ramai je dekat negara kita ni yang ambik dadah. Even aku juga ada kawan rapat yang terlibat dengan jenayah dadah. Macam virus merebaknya. Yang terbaru ni di internet namanya Flakka, macam zombi dah gaya. Nak terang pasal kesan dan akibat, rasanya semua tahu. Hidup ini mudah dan hidup ini sekejap. Hargailah mereka yang menyayangi dan mereka yang sentiasa di sisi.
TAMAT
==========

Suntingan dan Gambar: Nil Kuhaku
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: