Saturday 16 December 2017

KETAGIH - Bel Nawhen


KETAGIH
"Mama. Mama...."
Sedang leka menghisap rokok, telinga Zarith tertangkap suara panggilan kanak-kanak memanggil namanya.
Bukan sekali, berkali rasanya panggilan itu kedengaran. Acap kali tidurnya terganggu dengan suara itu. Suara panggilan yang dirindu-rindu.
***
Zarith di zaman remaja seorang gadis yang lemah tutur bicara sehinggalah berpindah ke rumah datuk dan neneknya.
Duduk dikampung tidak seindah yang didamba. Ketandusan kasih ibu dan ayah menyebabkan Zarith memilih untuk melupakan rasa rindu itu dengan bergaul bersama rakan.
Sayangnya. Rakan itu bukanlah mereka yang boleh meredakan rindunya tetapi lebih membuatkan Zarith menjadi liar. Merokok dan sex bebas menjadi aktiviti biasa bagi Zarith.
Berapa kali entah, Zarith menggugurkan kandungan kerana hamil diusia yang masih muda.
Ada sekali Zarith bermimpi dikelilingi bayi seramai 5 orang. Masih berdarah seolah masih belum dibersihkan. Merangkak menghampirinya. Memanggilnya, "Mama...mama...mama.."
Bertanyakan soalan,
"Kenapa gugurkan kami. Kami tak lihat dunia mama lagi. Kami mahu hak kami. Kenapa jual roh kami kepada iblis"

Kali pertama menggugurkan kandungan, Zarith dibawa kerumah seorang bidan kampung. Mbah Hasnah namanya. Bongkok seribu. Tapi selera makan umpama menternak jin didalam badan.
Puas membelek tubuh ranum digadis. Mbah membuat tawaran untuk tidak mengambil apa-apa upah dengan syarat janin Zarith diserahkan kepadanya bagi diuruskan sebaiknya.
Zarith, tanpa banyak soal menerima perlawaan itu. Bagai orang mengantuk disorongkan bantal. Zarith, setuju untuk bermalam sehari dirumah Mbah Hasnah asalkan kandungannya dapat ditamatkan.
"Apa pun jadi malam ini. Apa suara kamu dengar. Apa bayang kamu lihat. Diam. Jangan jerit. Biarkan sahaja dia menjalankan tugasnya." ujar Mbah Hasnah.
Zarith mengangguk walau berasa seram sejuk pada mulanya.
Mbah Hasnah, memberikan Zarith minum air akar kayu. Katanya bagi memudahkan janin keluar. Zarith minum tanpa banyak soal. Kemudian Zarith terlena.
Rasa lekit dan sentuhan lembut dipeha serta pedih di ari-arinya membuatkan Zarith terjaga. Zarith lihat satu objek tanpa tubuh badan lengkap sedang leka menikmati uri dan janinnya. Segala sisa darah dijilat tanpa jemu. Seolah sudah lama tidak merasa hidangan sebegitu. Dalam melawan kantuk dan takut, Zarith cuba untuk tidak menjerit. Teringat pesan Mbah Hasnah.
Seolah tahu diri sedang diperhatikan, objek itu memandang tepat ke mata Zarith. Tajam menusuk ke jiwa dan membangkitkan rasa seram yang menggunung. Zarith pengsan kerana ketakutan yang teramat.
Keesokan harinya. Zarith tersedar dan melihat dirinya sudah kemas dibersihkan. Pakaian barunya sudah sedia tersarung. Kuat sungguh khudrat Mbah Hasnah.
"Kalau kau hamil lagi. Jangan segan silu datang sini. Mbah anggap kau macam anak Mbah. Mbah tolong percuma."
Sejak itu, Mbah dan Zarith menjadi bertambah rapat. 2 kali Zarith sudah menggunakan perkhidmatan Mbah dalam menggugurkan kandungan. Zarith juga menawarkan khidmat Mbah kepada rakan-rakannya yang hamil tanpa nikah yang mahu menamatkan kandungan.
--
Zarith, sudah 3 kali bernikah. Semua pasangannya berlatar belakang pelbagai. Tapi setiap kali bernikah, mesti berakhir dengan penceraian kerana setiap kali Zarith hamil. Zarith akan keguguran.
Terbaru, Zarith terpaksa menggugurkan kandungannya kerana hasil scan menunjukkan janin Zarith mengalami kecacatan. Ini semua kerana habit Zarith yang tidak boleh berhenti merokok. Rokok dan Zarith seperti sudah terikat rapi.
Zarith, telah cuba untuk berhenti merokok kerana apabila berhenti, bayangan masa lalu menghantuinya. Mimpi-mimpi itu sering menganggu tidurnya. Zarith kepingin ada zuriat sendiri. Tetapi sering kandungannya tidak mampu bertahan lama.
Selalunya, Zarith akan diberi petanda melalui mimpi. Mbah Hasnah datang memberinya minum air akar kayu. Diteguk tanpa ragu. Keesokkan harinya, Zarith pasti keguguran. Seolah makhluk tidak berjasad itu ketagih dengan rasa dan bau janin dari benih Zarith.
Zarith kemurungan. Zarith ketagihan rasa tar dan nikotin yang sudah sebati dengan setiap degup jantung dan hembusan paru-parunya.
Alah, suami-suaminya yang sebelum pun bukan betul. Nampak bergetah sikit terus nak dijadikan isteri. Baru kahwin sudah gatal mahu ada anak. Bila isteri gagal memberikan zuriat, ditinggalkan. Katanya baka isteri bukan baik-baik. Bagaimana mahu baik jika kedua-dua pun tidak amalkan gaya hidup sihat. Merokok umpama esok tiada lagi. Minum arak dan dadah seolah menjadi makanan harian. Wang ringgit habis kerananya.
Zarith terasa sunyi, seolah hidup ini bertimpa dengan masalah. Zarith, rindukan bau dadah dan asap rokok. Zarith ketagihan kedua2 nya. Zarith hidup dalam delusi. Seolah dia berada didunianya sendiri.
Ketagihan, kesan menggugurkan anak dan keguguran menjadikan mental Zarith menjadi rosak dan koyak. Zarith depress. Kemurungan. Masalah bertimpa-timpa. Zarith mengalami psikosis kerana dadah yang diambil merosakkan otak.
Semua gara2 ketagihan yang bermula dengan rokok. Dari rokok, dicuba pula dadah lalu berjangkit kepada hubungan sex rambang demi stok dadah percuma dan keperluan ketagihannya.
1).Ketagihan kepada narkotik menyebabkan :
• Hina dan Hilangnya Harga diri.
• AIDS, HIV, Hepatitis dan penyakit lain yang berlaku apabila jarum suntikan dikongsi bersama
• Rosak hubungan dengan TUHAN , kekeluargaan, rumahtangga dan hubungan dengan masyarakat
• Maksiat seperti Menyamun , merompak, membunuh dan banyak lagi perbuatan keji terpaksa dilakukan untuk memuaskan nafsu gian.

2) Ketagihan terhadap rokok pula menyebabkan kebergantungan terhadap nikotin.
3) Pengguguran haram menyebabkan gangguan psychology termasuk kemurungan kerana mainan emosi ekoran teringat kepada dosa lalu.
Notakaki:
Asalnya bermula dari merokok. Dan pengakhirannya menyebabkan gangguan emosi. Kenapa perlu bermula jika kita tahu akan pengakhirannya.

.
Tulisan oleh Kurator:

*Jika anda ada kisah angker, seram, misteri mahupun thriller yang ingin dikongsikan kepada kami. Bolehlah menghantarnya ke inbox kami :
Arkib Angker Negara

Atau emelkan ke:
aanrc2017@gmail.com

Kisah anda itu akan dikreditkan kepada anda. Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk tujuan pengkreditan.

No comments: