Wednesday 29 November 2017

JIRANKU, SEBELAH RUMAH! - Cik Edot


Nukilan : Dee Edot
JIRANKU,SEBELAH RUMAH!
==================================

Tahun 1978
Lokasi:Kampung Ulah.

"Jariz..ini aku titipkan mantera buat kau. Sesudah kau temukan busut jantan,maka beraksilah kau memuja dan memanggilnya. Lakukan ritual ini selama 3 hari berturut-turut. Malam terakhir harus jatuh pada malam jumaat keliwon. Malam itu juga merupakan malam penentunya. Jika langkah kanan, kau pasti berhasil."
"Wak,bagaimana aku hendak tahu yang aku berjaya mendapatkan 'dia'?"
"Begini aturannya Jariz. Jika kau terlihat akan sosok yang berupa kepulan asap berlegar-legar diatas dulang persembahanmu, maka 'dia' sudah benar-benar hadir. Ketika itu, kau harus cepatan menzahirkan niatmu untuk memilikinya berserta perjanjian mahar berupakan santapan.
"Andai sudah lunas akad antara kalian, kau akan merasakan angin sedingin salju yang menyerap masuk ke jari kakimu. Usai rasa itu hilang dan meresap penuh ke batang tubuhmu, maka termaterilah satu janji pemilikan antara khadam dan tuan."
"Baik,Wak...Aku faham." Sambil kepalanya mengangguk perlahan
********
3 hari berlalu..

Dulang tembaga yang berisi telur ayam hitam, 7 batang jarum,sepinggan pulut kuning,tepak berisi kemenyan dan sebatang rokok lenteng sudah terhampar kemas diatas tanah. Bugar pandangan memerhati busut jantan yang berdiri utuh di hadapan mata. Perlahan-lahan setanggi yang sudah siap dibakar, dicucuk terpacak di hulu busut.
Rasa berkobar dan debar berperang di pundak hati. Segala tunjuk ajar Wak Joko berlegar - legar di minda. Ramuan pemujaan sudah lengkap tersedia. Maka, hanya tinggal mantera sahaja untuk diseru. Niat yang sudah terpasak perlu diteruskan. Jembalang Si Hantu Raya, pasti menjadi khadam!
"Wahai jembalang Angin,
Jembalang si hantu royo,
Aku te'ko memujomu,
Asal usulmu aku ngerti,
Te'kolah menyelinap nang jero tubuhku,
Agar awakmu,awakku menjaddi satu...."
....................................................................

SALAM PERKENALAN
Tahun 1983
Lokasi:Kampung Silumai
Aku dalam ini adalah Kak Mun.

Sedang ralit aku menyidai jemuran di ampaian,tiba-tiba aku disapa dari arah belakang.
"Assalammualaikum Kak.Saya Ratna. Jiran baru rumah sebelah." Tangan yang dihulur ku sambut mesra.Cantik orangnya, namun ulahnya sedikit pucat dan pipinya cengkung ke dalam.
"Waalaikumussalam.Panggil sahaja kakak,kak Mun. Maaf Ratna,akak baru pulang. Seminggu di kampung.Bila kamu pindah? Kamu menyewa sendirian?"
"Ohh...Patutlah gelap sahaja rumah akak. Sudah 5 hari saya pindah masuk. Saya menyewa berdua bersama suami. Saya belum punya zuriat kak."
"Tidak mengapa Ratna.Semua itu urusan Allah.Kalau Ratna perlukan apa-apa, beritahu Kak Mun ya." Aku senyum.
Malam harinya...
Usai makan malam,aku menyiapkan tempat tidur buat anak-anakku sebelum aku dan suamiku juga siap-siap untuk beradu.
"Abang,Kita dah punya jiran baru. Suami isteri penyewanya.Saya sudah kenal-kenal dengan si isteri. Namanya Ratna, bang. Suaminya sahaja belum saya jumpa. Esok,abang kenal-kenal lah pula dengan mereka ya.Kasihan bang, mereka belum punya anak.Nanti Mun mahu ajak along,angah dan alang ke rumah mereka. Biar bersuai kenal, mana tahu lekat."
"Insyaallah.Tapi jangan awak berlama-lama Mun, takut-takut mengganggu pula mereka beristirehat. Anak-anak kita tengah melasak."
"Baiklah bang."
*********
Keesokan harinya...

"Tukk!!Tukk!!"
"Assalammualaikum.Ratna...ohh Ratna.."
Kedengaran selakan kunci pintu ditarik dari dalam.

"Waalaikumussalam. Ehh,kak Mun. Masuklah."
"Maaf Ratna kalau kakak mengganggu. Kakak datang ni bawa anak-anak. Sahaja nak kenal-kenal dengan kamu suami isteri."
"Tak mengganggu saya pun kak Mun. Saya lagi suka,tak ada lah rasa sunyi. Tapi Abang Jariz belum balik kerja kak.Selalu sampainya selepas maghrib."
"Ohh,begitu. Tak apalah Ratna.Lain kali sahaja kami kenal dengan Jariz."
Angah yang mula-mula tadi diam,tiba -tiba memaut rapat tubuhnya ke lenganku. Dia berbisik seraya mengangkat tangan. Jari telunjuknya terarah ke ruangan dapur. Wajahnya kelihatan pucat.
"Mak...pakcik yang berdiri dekat dapur tu siapa?Mukanya hitam mak. Angah takut"
Aku mengangkat wajah,memandang arah yang ditunjuk angah. Sah! Memang tiada siapa-siapa berada disitu. Barangkali angah tersilap pandang.
"Ishh...angah ni ada-ada sahaja."
"Kenapa Kak Mun?Angah,kenapa nak?"
"Tidak ada apa-apa Ratna. Angah ni, tersalah pandang agaknya. Katanya,dia nampak ada orang di dapur. Huhuhu."
"Oohhh....Kak tunggu sekejap ya. Saya mahu ke dapur sebentar."
Ratna bangkit dari silaannya. Dia berjalan menuju ke ruang dapur sambil menundukkan pandangan.
RUMPUN SEMAK....
Aku dalam ini adalah Kak Mun
Sudah 3 minggu kami hidup berjiran, tidak pernah sekali pun aku bertegur sapa dengan Jariz. Begitu juga dengan suamiku. Bukannya kami tidak cuba untuk menegurnya.
Setiapkali berselisih, dia akan menunduk, membuang pandangan. Jalannya melulu seperti tidak betah bertemu kami. Bungkam hatiku melihat tingkahnya. Sombong tidak bertempat. Lain benar perlakuannya dengan si Ratna. Pelik!
Petang harinya....
Suamiku pulang dari kerja. Sedang ralit dia memarkir motor kapcai C70 miliknya, tiba-tiba matanya tersorot pada kelibat Jariz yang kelihatan tergesa-gesa menuju ke belakang rumah.
Kerana rasa ragu-ragu, perlahan- lahan dia mengekori Jariz. Beberapa minit kemudian, dia melihat Jariz terkocoh-kocoh duduk bersila diatas tanah yang merumpun semak.
Jariz tampak begitu tekun menunduk menghadap sesuatu. Kerana tidak betah memikirkan apa yang dibuat Jariz senja itu, maka bertemankan lampu suluh dia mencari tahu pada malam harinya.
Apa yang ditemui adalah timbunan kulit telur yang sudah hancur, sisa pulut kuning dan bubur kacang merah bersertakan tepak berisi kemenyan.Dia musykil!
Dalam tidak suami kusedari,ada sesosok tubuh bermata merah saga sedang merenungnya tajam dari jendela dapur....
Jam 2.00 pagi..
Di bilik yang sunyi lagi gelap tanpa cahaya....
Asap berkepul-kepul memenuhi ruang. Sesosok tubuh berpakaian hitam lengkap, sedang bersila menghadap tepak kemenyan di hadapannya.
"Wahai anakku si hantu royo..
Te'ko lah kuey kepadaku,
Hancuri wong sing memusuhiku,
Ben lemes orak bernyowo!"
.......................................................................

"Erghhh...Erghh..."
"Erghhhhhh...."
"Allah...hu...ak...bar!!!"
Jeritan suamiku menyentap lena. Lengannya aku paut.Baju pagoda yang tersarung di tubuhnya basah lencun dek peluh. Dia kelihatan tercungap- cungap, seraya bangkit dari perbaringan.
"Abang,kenapa ni?"
"Allahuakbar...Astaghfirullahhalazim...abang kena tindih Mun."
"Ya Allah...Abang tak basuh kaki ke tidur tadi? Tak baca doa? Tak pernah- pernah jadi macam ni"
"Mun..abang nak ambil wudhuk. Mun tidur dengan anak-anak ya."
"Tapi kenapa bang?"
"Jangan banyak tanya Mun. Pergi teman anak-anak."
"Baiklah bang."
Tikar sejadah dihampar. Solat sunat didirikan.Usai bacaan tasbih,tahmid dan takbir,bacaan ayatul kursi dialunkan dengan sepenuh pengharapan kepada Maha Pencipta. Tiada daya melainkan dengan pertolonganMu Ya Allah.
Bismillahhirrahmanirrahim....
"Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa'at di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang meraka, dan pmereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS : Al-Baqarah : 255)"
"Damm!!Damm!!!Damm!!"
Maka....
Dengan tidak semena-mena, bunyi kuat kedengaran dari atap zink rumah. Seolah-olah ada sesuatu yang besar dan berat sedang rancak berlari-lari. Seperti hilang arah!
"Siall!!!!"
Satu jeritan nyaring datang dari rumah sebelah.Jariz....
BUBUR KACANG MERAH
Aku dalam ini adalah Kak Mun.
"Mak...ini apa mak?Angah nak boleh?"
"Ohh...ni bubur kacang merah. Makcik Ratna kamu yang bagi. Nanti mak sendukkan dalam mangkuk ya. Makan dengan Alang sekali."
"Baik,Mak.."
Jam menunjukkan pukul 6.45 petang. Seperti lazimnya, waktu inilah suamiku akan pulang dari kerja. Di muka pintu, bersama dengan senyuman aku menyambutnya.
Di meja makan..
Usai makan malam,aku bangkit dari dudukku menuju ke dapur.Bubur yang kusimpan untuk suamiku dibawa ke meja makan.
"Bang,ni Mun ada simpan bubur kacang merah untuk abang.Ratna yang bagi.Anak-anak dah makan tadi."
Dengan wajah yang seolah-olah terkejut, suamiku lantas berdiri.
"Buang Mun!! Kenapa bagi anak-anak makan?Kenapa tak tanya abang dulu?"
"Ehh...abang ni dah kenapa?Tak faham Mun dengan abang ni lah."
Sejurus aku bertanya,suamiku tidak membuang masa. Dia lantas mengambil mangkuk yang berisi bubur tadi.Dia menuju ke arah dapur. Isi bubur terus dilempar dari jendela ke belakang rumah. Aku terkesima.
Malas mahu bersoal jawab,aku hanya membiarkan sahaja. Walaupun jauh di sudut hati,aku pasti ada sesuatu yang mengganggu pemikiran suamiku sehingga dia bertindak demikian.
Alhamdulillah,anak-anakku tidak pula ditimpa apa-apa setelah menikmati bubur kacang merah pemberian Ratna. Argghhh,biarlah! Mungkin suamiku tidak betah dengan Jariz.
Keesokan harinya,
"Mak, ini ada bubur kacang merah,pulut kuning dan telur rebus. Pakcik Jariz yang bagi."
"Ehh,kenapa dia bagi Angah?Angah minta ke?"
"Tidak Mak. Angah tak minta pun. Pakcik Jariz dan kembar dia yang bagi."
"Kembar? Kamu ni Angah yang bukan-bukan lah. Mana pula pakcik Jariz ada kembar."
"Sumpah Mak.Ada.Angah tak tipu."
Tiba-tiba, aku mendengar suara memberi salam dari luar rumah. Lantas aku bangun seraya menuju ke pintu.
"Ehhh,Ratna.Masuklah.."
"Tak apa kak.Saya tak boleh berlama-lama. Kak,sebenarnya saya ada hal nak beritahu akak.Pasal abang Jariz..."
"Kenapa Ratna? Kamu ada masalah? Ceritalah. Insyaallah,akak sudi mendengar dan bantu semampu akak."
"Kak,saya takut kak.Abang Jariz...."
"Ratna!!!Balik!!!"
Ratna terpempan.Entah dari mana datangnya,aku tak pasti. Jariz sudah pun berdiri di muka pintu rumahnya dengan wajah yang bengis. Tanpa berlengah, Ratna berlari-lari anak meninggalkan aku yang masih terpinga-pinga.
KEGUGURAN
"Arghhhh...Arghhhh...Arghhhh"
Jeritan 'kepuasan' dari pemilik bersuara garau dari rumah sebelah,sudah menjadi rutin santapan halwa telinga kami setiap malam.
"Bang,dia orang ni tak tahu hormat orang ke?vSetiap hari macam ni, sampaikan anak-anak pun terjaga bang."
"Entahlah Mun.Abang pun tak tahu nak cakap apa. Mun,jangan lupa baca ayat-ayat lazim dan doa sebelum tidur ya."
Walaupun tidak betah, apa boleh buat. Sudah menjadi resmi bila rumah berdindingkan papan.
Telus,tidak berkalis. Namun yang menjadi soalnya, wajarkah setiap malam 'adegan' itu berkali-kali berlanjutan hingga menjelang subuh hari? Menggangu!!
Keesokan hari...
Sedang aku melipat pakaian tiba-tiba aku terdengar suara Ratna menjerit meminta pertolongan.Aku bergegas ke rumahnya dan memboloskan diri sementelah pintu rumahnya tidak berkunci.
Ratna kulihat terjelepok di lantai bersama likat darah yang meleleh di pangkal betis. Lelehan darah itu turut membasahi batik sarong yang dipakainya.
Puas kupujuk dia untuk dibawa ke klinik kesihatan, namun dia menolak sekeras-kerasnya.Kata Ratna,dia tidak diberi izin untuk meninggalkan rumah oleh Jariz.
Aku hanya membantu semampuku. Usai ditukarkan persalinannya, ulah Ratna bertukar sendu. Dia menggugu tangis dan memelukku erat.
Aku yang agak kaget,perlahan -lahan cuba menenangkannya. Tanpa soal, Ratna membuka mulut dalam keadaan dirinya yang tidak bermaya.
"Kak Mun...ini sudah masuk 7 kali saya keguguran sejak 4 tahun kami bernikah. Saya sedih kak..Jariz langsung tidak endahkan keadaan saya.Walhal dia tahu saya sedang mengandung Kak."
"Kamu tidak cuba untuk menolak ke Ratna?Ada kamu bincang dengan dia?"
"Saya sudah tidak tahu bagaimana untuk bercakap lagi dengannya Kak. Jariz mahu keinginan nafsu buasnya dilayan secara total tanpa penolakan dari saya. Waimah saya yang sedang dalam keadaan uzur wanita sekalipun, saya masih tetap disetubuhi."
"Ya Allah..sampai macam tu sekali Jariz buat kamu Ratna? Sampai hati dia."
"Jariz zalim kak. Dia tak berperikemanusiaan. Dia memperlakukan saya dengan sangat ganas!Kalaulah saya tahu begini ulahnya dia,saya tidak akan berkahwin dengan dia kak. Mungkin ini adalah balasan untuk saya kerana mengingkari kata-kata orang tua saya dulu kak.Kerana memiih Jariz,saya dibuang keluarga. Mereka bencikan Jariz. Kata mereka, saya sudah diguna-gunakan. Saya tak percaya, sampailah saya rasa hidup saya cukup terseksa bersama dia Kak."
Aku hanya mampu menunduk dan menggeleng- geleng kepala tanda simpati. Baru sahaja aku ingin membalas kata, pintu rumah ditolak keras.
"Sudah..Kau,balik! Keluar dari rumah aku!!" Entah mana datangnya, tidak semena-mena aku dihalau oleh Jariz. Sialan!
GHAIB
Segala yang berlaku kepada Ratna telah aku perincikan kepada suamiku. Setelah bertitik tolak dari cerita yang aku sampaikan bersama-sama kemusykilan suamiku yang bertandang di benaknya terhadap Jariz, akhirnya perihal ini dipanjangkan kepada pengetahuan Ustaz Sahar,Tok Imam di surau kampung.
Mengikut telahan Tok Imam melalui cerita kami,dia berpendapat bahawa Jariz memiliki belaan hantu raya dan mengamalkan ilmu hitam.
Setelah berbincang dan memperoleh kata sepakat, Tok Imam berhajat memanggil sahabatnya Ustaz Sulaiman untuk membantu.Jariz perlu dibawa semuka. Perhitungan harus dimeterai esok!
Namun, atas kelewatan kami menyedari akan hal ini akhirnya ia tidak membuahkan hasil.Perbincangan dan tindak balas kami hanya sia-sia.Belum sempat bertentang mata, kelibat Jariz dan Ratna sudah ghaib. Hilang. Lolos.
Begitu hebat ulah dan liciknya si pemuja syaitan. Niat kami sudah awal-awal dapat dibaca. Mungkin khadam si Jariz punya angkara.
Mereka berpergian dalam kepekatan malam, meninggalkan rumah sehelai sepinggang tanpa pengetahuan sesiapapun waimah aku,jiran sebelah rumahnya.
Hatiku berdetik...
Kasihan si Ratna. Bagaimanakah agaknya nasib dia? Mampu kah dia meneruskan hidupnya bersama seorang suami yang ulahnya seperti Jariz? Soalnya, adakah Jariz masih setia dengan "sahabatnya", si Jembalang Hantu Raya?
"Dan (juga) orang-orang yang menafkahkan harta-harta mereka karena riya kepada manusia, dan orang-orang yang tidak beriman kepada Allah dan kepada hari kemudian. Barangsiapa yang mengambil syaitan itu menjadi temannya, maka syaitan itu adalah teman yang seburuk-buruknya."
( Surah An-Nisa ayat-38 )
-Tamat-
NotaJari: Kisah ini diceritakan oleh Kak Mun (bukan nama sebenar), iaitu ibuku. Ada sedikit olahan dipangkal cerita. Semoga kisah ini diambil sebagai pengajaran.
Al-Fatihah buat arwah abangku, angah. Semoga rohnya dicucuri Rahmat Yang Esa. Amin
===================================
Gambar: @Azman Zainordin
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: