Thursday 16 November 2017

INI BENAR - Mobu


INI BENAR
Karya : #Mobu
Suntingan Karya & Gambar : DeeFen DF

Acap kali aku kerja lebih masa. Sering balik lewat malam. Disebabkan kerja aku yang hanya menjawab telefon, tiada masalah buat aku sekiranya diminta untuk bermalam seketika di pejabat.
Ruang pejabat aku di waktu kerja biasanya ramai orang, riuh rendah dengan suara kawan-kawan menjawab panggilan telefon. Berbeza pula suasananya menjelang malam sebab tak ramai yang berkeinginan menghambakan diri di pejabat hingga larut malam.
Selalunya tak lebih dari lima orang. Ditambah pula tempat duduk masing-masing agak jauh, jika aku berdiri mereka kelihatan paras bahu hingga kepala sahaja.
Sememangnya aku sudah sedia maklum yang tempat aku bekerja sekarang agak angker. Ada satu kejadian, pengawal keselamatan yang berkumpul di bahagian lobi pernah ternampak seorang wanita tua memimpin seorang kanak-kanak melintasi mereka menuju terus ke arah lif. Salah seorang pengawal keselamatan cuba mengekori dan ternyata kelibat yang dilihat tadi hilang.
Sering kali juga terlihat seorang wanita berkebaya merah dalam lif. Kadang-kadang terlihat dia mundar-mandir di koridor.
Pernah satu kejadian, rakan sekerja aku sedang mengerjakan solat maghrib. Kami tak dibenarkan ke surau berteman kerana orang yang kerja lebih masa pada sebelah malam hanyalah 4 atau 5 orang sahaja.
Jadi kawan aku ke surau seorang diri. Dalam keadaan dia berdiri tegak sedang membaca Surah Al- Fatihah, terjenguk kepala disebelah kaki kirinya, memandang ke atas arahnya. Matanya yang sedari tadi tepat ke arah tempat sujud, langsung tidak diganjak walau seinci. Berterabur bacaannya. Dipejamkan mata buat seketika, dibuka kembali kepala itu hilang.
Bunyi ketukan cermin tingkap, kerusi bergerak dengan sendiri, itu semua seperti mainan mereka setiap hari. Nama diseru sewaktu di dalam tandas sendirian, sudah menjadi pengalaman hampir setiap orang yang bekerja di bangunan tersebut.
Berbalik kepada aku. Sepanjang aku bekerja disini, tidak pernah lagi aku menerima gangguan seperti teman-teman yang lain. Terasa seperti dilihat orang sewaktu ke tandas dan surau sendirian itu biasa, tapi aku lebih suka menganggap itu cuma mainan perasaan aku. Walaupun aku ini peminat cerita-cerita mistik, tapi jika dialami diri sendiri, aku memilih untuk tidak memikirkan ke arah tersebut.
Sehinggalah satu malam, baru aku mengerti ketakutan yang luar biasa itu.
Seperti biasa, aku berkerja lebih masa. Di kawasan tempat duduk aku, memang aku seorang sahaja di situ. Seperti selalu aku akan melayan drama, sesekali aku layari youtube. Kerja jawab panggilankan? Sementara tunggu panggilan seterusnya masuk, aku teruskan melayan drama Korea.
Tiba-tiba aku seperti terdengar nama aku diseru. Sayup tapi jelas. Drama yang aku sedang tonton di 'pause' kan. 'Headphone' dialihkan sedikit dari telinga. Tiada apa-apa. Sekali lagi aku anggap aku yang tersalah dengar.
Aku teruskan semula aktiviti aku sebentar tadi. Kemudian sekali lagi kedengaran nama aku dipanggil. Suara dan nada yang sama. Kali ini aku terus menyahut.
"Ha..apadia?!" Jerit aku sambil kepala aku toleh kebelakang untuk melihat siapa yang memanggil aku.
Tiada.
Aku berdiri dan memanggil rakan sekerja aku bertanyakan sekiranya mereka memanggil aku. Mereka hanya menggelengkan kepala.
Kehairanan menyelubungi perasaan aku. Aku duduk sebentar, pandang ke kiri ke kanan, leher aku panjangkan untuk melihat meja dihadapan aku.
"Perasaan aku je kot." Bisik aku sendirian.
Aku buka youtube untuk menukar lagu, tapi yang peliknya channel yang aku buka tadi sudah diganti dengan "ghost caught in camera". Meremang bulu roma aku. Dalam hati bertanya aku sendiri, bila masanya aku buka channel tersebut. Aku memang akan selalu tengok video sedemikian tapi hanya pada waktu siang. Tak berani aku nak buka malam-malam.
Aku dah mulai rasa tidak sedap hati. Aku padamkan youtube, aku teruskan dengan drama Korea aku. Tiba-tiba, terasa seperti kerusi aku ditarik. Aku toleh ke belakang, tiada siapa-siapa di belakang aku, yang aku nampak kawan-kawan aku dah berdiri. Semua mereka berdiri di satu tempat.
Kemudian panggilan masuk (masa ini aku terkejut nak mati). Nama yang keluar di skrin adalah nama salah seorang rakan sekerja aku yang berdiri beramai-ramai tadi. Aku pandang mereka dan terima isyarat untuk tekan butang terima panggilan. Aku turuti.
"Kau kemas barang kau semua, off semua PC dan jangan toleh ke kiri." Cemas suara rakan aku memberikan arahan.
"Kenapa pula?" Tanya aku kehairanan. Tanpa berfikir panjang aku terus toleh ke kiri, langsung tak aku hiraukan amaran rakan aku sebentar tadi. Spontan tindakan aku.
Ternyata amaran rakanku itu bersebab. Sekujur tubuh wanita, muka yang pucat tanpa darah, berambut panjang sehingga ke kaki. Dipakainya pula baju putih yang telah lusuh sedang berdiri tegak di penjuru dinding pejabat sambil memerhatikan aku. Tepat pandangannya ke arah aku.
Aku langsung tak mampu nak alihkan pandangan. Apa sahaja yang rakan aku katakan, otak aku seperti tak mampu nak proses. Sekelip mata wanita yang aku tenung tadi betul-betul berada di sebelah aku, cuma kepala dan mata aku sahaja tak mampu aku alihkan dari arah tadi.
Sebelum dunia aku menjadi gelap, sempat aku dengarkan wanita itu berbisik. Sayup dan jejas, sama seperti nama aku dipanggil tadi.
"Ini benar......"
-TAMAT-
Karya : #Mobu
Suntingan Karya & Gambar : DeeFen DF

Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing?
Ayuh kongsikan kisah anda kepada kami. Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau e-melkan ke aanrc2017@gmail.com

Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk tujuan pengkreditan.

No comments: