Thursday 23 November 2017

ADUH SI SALEHA - The Flash


ADUH SI SALEHA
Karya Khas AANRC - TheFlash 555

Sambungan dari RESEPI MAK ANDAM SALEHA.

===================================
Nota kaki - Cerita ini adalah kisah benar.70% dari isi adalah benar. Ini adalah lanjutan dari Kisah Resepi Mak Andam Saleha, kisah mengapa dan kenapa Saleha menjadi sebegitu. Nama adalah rekaan semata dan tempat boleh jadi ada yang betul, ada yang tidak. Aku harap jangan jangan lah ada Mak Andam (atau sesiapa yang beragama Islam) yang perangai macam Saleha. Oh ya, Mak Andam Saleha masih wujud dan hidup. 
“ Tolong saya emak,saya tak tahan dengan sikap Abang Lan..,” rayu Saleha di kaki tangga rumah ibu mertuanya, Habibah.
“ Saya minta maaf sebab datang tengah malam macam ni, saya lari dari rumah, Abang Lan nak lacurkan saya! Tolong saya mak!” Pinta Saleha.
Mendengar rintihan anak menantunya itu, Habibah cepat cepat menuruni tangga dan memimpin Saleha masuk, risau kalau didengari jiran.
“ Apa dia buat dengan kau Leha.. Mak tak sangka perangai Lan jadi macam ni, tak ubah macam perangai bapak dia!” Bentak Habibah. Terkenangkan kisah hidupnya dulu bersama Mansor, bapak kepada Roslan. Hidupnya dulu umpama neraka dunia. Disepak terajang dah menjadi adat resam dalam hidupnya. Bayangkan, bangun pagi Mansor terus menyepak kaki Habibah.
“ Buruk macam lapik kaki la kau pagi buta macam ni, pergi mandi la bangsat!” Maki si Mansor. Caci maki Mansor masih lagi terngiang di telinga Habibah.
Rupanya sewaktu dia tengah terkenang kisah pahitnya, Saleha telah memulakan bicara. Satu persatu Saleha luahkan pada mak mentuanya malam tu.
“ Mak. mak. oo mak. Dengar tak saya cakap ni?” Ujar Saleha yang melihat Habibah dari tadi memandang lantai. Tersentak dengan panggilan Saleha, cepat cepat Habibah meminta maaf. Mohon diceritakan semula.
“ Dah lama saya pendam Abang Lan tak sayang saya, habis semua barang kemas saya dia pajak, habis badan saya dipukul hari hari. Saya tak tahu kenapa dia jadi macam tu. Entah apa yang merasuknya. Saya nak minta cerai, tapi dia tak kasi. Saya nak ke pejabat kadi, dia kurung saya 3 hari tak bagi makan! Dia bagi saya minum air kosong selama saya dikurung!” Teresak esak Saleha menangis .
Dada Habibah berombak menahan marah mendengar cerita Saleha.
“ Dah, kau jangan menangis. Esok pagi kau ikut aku balik ke kampung aku. Kita akan ke Rungkup esok!” Ujar Habibah dengan matanya yang merah menyala.
Keesokkan harinya, aku dan emak mertua aku tiba di pekan Telok Intan. Di sana kami menaiki teksi untuk ke Rungkup, daerah kecil di Bagan Datoh. Di sana, aku duduk di rumah pusaka peninggalan mak mertua aku. Rumahnya masih utuh. Laman rumahnya bersih.
“ Saleha, kau satu-satunya menantu aku. Akan aku ajarkan kau apa yang aku tahu nanti Saleha... kau tunggu. Kau terima dan patuh saja. Jangan soal macam macam.” Ujar Habibah pada Saleha. Percakapan mak mertuanya itu menyebabkan dia menelan air liur kerisauan.
Malam itu, aku didatangi oleh seorang lelaki. Mak mentua aku memanggilnya Pawang Sidik. Aku dah mula tak sedap hati, bila mendengar apa yang mak mentua aku akan perturunkan pada aku. Susuk! Ilmu Penggerun! Ilmu Santau dan banyak lagi. Bulu roma aku mulai tegak takala Pawang Sidik membakar kemenyan. Aku dipujuk dengan kekerasan oleh mak mertua aku. Katanya, kalau tak hendak disepak terajang, ikut cakapnya.
Malam itu, Pawang Sidik menanam susuk emas di muka dan sekitar badan aku. Tubuh badan aku dilumur dengan tanah kubur, dan direnjis dengan air dari kuala Sungai Perak. Ujar Pawang Sidik, air ini adalah dari kumuhan penunggu hutan di tepi Sungai Perak. Sewaktu air direnjis, aku dapat saksikan badan aku berasap. Aku terasa sesak nafas. Leher aku seakan dicekek. Tetapi Pawang Sidik dan mak mertua aku tidak hiraukan aku. Mereka berdua tak berhenti mengucapkan jampi serapah. Menyeru nama itu dan ini. Adakala dalam bahasa Melayu, ada kala dalam bahasa yang aku sendiri tidak faham!
Selepas dilumur, aku dikehendaki menoreh ibu jari kaki dengan keris kecil. Sewaktu darah aku menitik di atas mayat bayi yang masih berkafan, aku terasa hendak pengsan . Gila! Mana mereka dapat mayat bayi berkafan! Sewaktu titisan darah aku yang terakhir menitik pada mayat bayi yang tidak berdosa itu, bumbung rumah seakan dilempar batu.
Dan dari hujung rumah berhampiran dapur, aku dapat lihat ada makhluk serupa beruk, bersaiz dua kali ganda dari manusia. Cumanya mukanya seakan ditoreh pisau dan bertaring, merangkak perlahan lahan menuju ke arah aku. Badan aku menjadi keras. Aku tak dapat nak bergerak. Perlahan lahan makhluk itu menjamah mayat bayi itu, disaat itu mak mertua aku dan Pawang Sidik semakin galak dan kuat membaca mantera. Makhluk itu menghisap ibu jari aku yang ditoreh dengan keris itu selepas melapah lazat bayi yang tidak bersalah itu!
Aku melolong kesakitan! Lama-kelamaan, aku yang seperti kekejangan meliha perlahan tangan dan kaki ku ditumbuhi bulu. Sama seperti mahkluk itu! Makhluk itu menghisap ibu jari aku. Keluar asap dari badan makhluk itu, perlahan seperti meresapi ke tubuhku. Aku dah mula terasa mabuk. Kepala aku seakan mahu pecah. Penyudahnya, aku pengsan.
Keesokkan paginya, baru aku sedar. Hairan, badan aku tidak terasa sakit sakit. Mak mertua aku tersenyum melihat aku.
“ Sekarang..kau bukan Saleha yang dulu. Semua lelaki dan perempuan akan tunduk pada kau. Takda sapa berani ganggu hidup kau lagi.”
Kata Habibah, badan Saleha sudah ada pendampingnya. Dan malam itu lagi, Pawang Sidik dan Habibah mengajar ilmu ilmu khurafat pada Saleha. Segala ilmu syaitan nirojim diajar padanya. Sebutkan saja, ilmu penunduk, Ilmu Nasi Kangkang, ramuan santau, Ilmu Busung, Ilmu Penggerun semua telah diajar oleh mereka.
Lengkap seminggu Saleha dan Habibah berkampung di Rungkup. Esok malamnya, Pawang Sidik datang ke rumah mereka.

“ Nak, ini duit yang aku janjikan.” Ujar Habibah. Sejurus sahaja duit bertukar tangan, sepantas kilat Habibah menusuk leher Pawang Sidik dengan kerambit kecil yang disorokkan di belakang lipatan baju kebaya nya!
“Arghhhh.celaka kau betina!” Saat Pawang Sidik menghabiskan nafasnya yang terakhir, Habibah menendang muka Pawang Sidik ke bawah. Kemudian ditusuk bertalu-talu badan Pawang Sidik dengan kerambit itu.
Saleha yang dari tadi hanya menjadi saksi. Dia sudah diberitahu oleh mak mertuanya akan kejadian itu. Malam itu, dua beranak itu kekenyangan. Mana tak nya, syaitan pendamping mereka berdua itu kenyang menjamah tubuh kejung Pawang Sidik.
“ Aku tak nak siapa tahu dan mewarisi ilmu yang dia bagi. HAHAHAHAHA” Hilaian Habibah memecah kesunyian malam. Hilai tawanya itu, disambut dengan dengan gelak-tawa dari Saleha yang sedang asyik menghirup darah yang meleleh dari tembolok Pawang Sidik. Benarlah kata mak mertuanya, Saleha sudah berubah.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Setibanya mereka di rumah Habibah yang terletak di Ipoh, Habibah memimpin tangan Saleha ke bilik belakang rumah. Pintu bilik itu berkunci rapi. Pintu dibuka. Bau busuk menerpa. Perlahan mereka melangkah masuk. Kelihatan di hujung bilik yang gelap dan busuk itu, ada susuk tubuh yang terbaring di lantai. Berambut panjang dan kurus melidi. Saleha yakin, itu adalah manusia.
“ Hoi bedebah, bangun! Ini aku bawakan makanan” Sambil itu Habibah melemparkan sebuku roti ke lantai. Perlahan lahan figura misteri itu merangkak mengutip roti itu.Perlahan lahan wajahnya di angkat. Saleha kenal benar dengan wajah itu! Mansor! Bapa mertuanya! Menurut Roslan, mak bapaknya sudah bercerai.
“ Aku nak air sayang... lepaskan aku... tolong aku.. maafkan aku.. Sepanjang kau tak jenguk aku, air aku dah habis, aku minum air kencing sendiri..,” ujar Mansor lemah.
Habibah hanya ketawa lalu dia menarik tangan Saleha keluar dari neraka mini ciptaannya itu.
“ Mansor tu dulu perangai memang umpama syaitan. Aku tak tahan dipukul, diherdik. Aku menuntut amalan dengan Pawang Sidik. Lelaki bedebah dalam kurungan tu aku gunakan untuk beri makan saka aku. Hahahaha. Aku tak payah bagi ibu jari aku lagi. Lelaki celaka itu dah jalankan tugas! Kau patut buat dekat Roslan macam tu. Kau kurung dan ikat dia! Hahahaha” Ujar Habibah yang mukanya puas. Selama ini dia sembunyikan kesesatan dirinya dari Saleha dan Roslan.
“ Tapi, tapi Roslan kan anak emak. Takpe ke saya buat?” Tanya Saleha.
“ Memang anak aku, anak haram si Mansor! Roslan tu anak luar nikah si Mansor. Aku bela dan terima perbuatan Mansor. Dah aku buat baik, Mansor buat aku macam macam. Lepas tu anak haram dia buat kau macam apa yang aku kena! Ah, dasar bangsat! Hahahah! Biar mampus mereka berdua tu! “ Terang Habibah.
Saleha menguntum senyuman puas. Hatinya lega dan gembira. Dia merasakan dirinya hebat. Ilmu yang dia ada ,dia rasakan dapat menundukkan Roslan.
Malam itu juga dia pulang ke rumah Roslan. Belum sempat Roslan hendak menyepak dirinya, dek kerana bengang Saleha hilang selama seminggu kaki Roslan seakan ditarik sesuatu. Jatuh terjelepuk. Mulut Saleha tersenyum. Mulutnya terkumat kamit membaca mantera penunduk. Malam itu Roslan dijinakkan.
Esok paginya, Roslan dijamu dengan nasi kangkang. Roslan tidak dikurung sepertimana Mansor. Kerana Saleha takut, nanti kawan pejabatnya akan perasan pula.

Satu malam, Saleha mengarahkan Roslan supaya berhenti kerja. Roslan mengiyakan sahaja permintaan Saleha. Bab duit, Saleha tidak perlu risau. Ini kerana Habibah telah berjanji, akan menolongnya. Akhirnya ,Roslan dikurung dan dipasung. Kadang kala Saleha sengaja memberi Roslan memakan najisnya. Rasa puas hati melihat Roslan yang kelaparan tiada pilihan terpaksa menjamah najis isterinya.
Untuk pengetahuan, Habibah merupakan pengusaha katering yang besar dan terkenal. Dan hampir banyak kantin sekolah dan kerajaan di dalam tender syarikat Habibah. Semua pesaing rapatnya disantau dan dihantar pelesit. Habibah mengajak Saleha untuk bersama sama memajukan syarikatnya.
Sejak itu, Saleha tidak lagi gusar berkenaan duit. Lewat tahun 90an, dia mengambil langkah pro-aktif menjadi Mak Andam. Perniagaan katering diteruskan oleh Habibah. Perkhidmatan andaman Saleha dan katering Habibah seiring. Ramai VVIP mengambil perkhidmatan mereka berdua untuk perkahwinan.
Sejak dari itulah, Mak Andam Saleha memacu namanya sebagai yang terunggul di dalam bidangnya, dan engkau yang membaca kisah ini, jangan gusar dan khuatir kalau kalau takut terambil perkhidmatan bedebah itu, kerana Mak Andam Saleha hanya mengambil pelanggan yang kaya dan VVIP!
Ha, sekarang kau dah tahu kisah Mak Andam Saleha, dan ingat, ini hanya permulaan kisah Puaka Mak Andam Saleha. Hahahaha!
------Tamat-----
Suntingan: #kamenrider
Gambar: Azman Zainordin

Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: