Wednesday 21 March 2018

HOTEL, KUCHING! - Senyuman Perantau


HOTEL, KUCHING!
----

Tak pernah terjangkau dek akal untuk aku menabur bakti dan menetap di sini. Sebuah negeri yang aman, berbilang kaum dan terdiri daripada pelbagai lapisan bangsa. Iban, Bidayuh, Melanau, Cina, Melayu, India, Orang Ulu, Lun Bawang dan banyak lagi. Masing-masing tak kekok bertutur dalam bahasa selain daripada bahasa ibunda sendiri. Aku kagum.

Aku banyak belajar. Sudut bahasa. Sudut kasih sayang masyarakatnya. Tutur sopan, baik budi pergaulan. Dan yang paling penting, aku punya beberapa pengalaman seram sepanjang lima tahun menetap di sini!

Kuching.

Ibu negeri Sarawak, cukup banyak lokasi mistik tersendiri. Aku sendiri terpaku mendengar semua kisah seram di sini. Semuanya aku simpan dan sorokkan kemas di dalam gerobok hatiku. Berdoa agar setiap yang didengari, kekal sebagai ‘cerita orang’.

----

Kejadian ni baru berlaku raya haji tahun lepas.


Tiket kapal terbang terlalu mahal untuk aku sekeluarga pulang. Maka, atas saranan kawan sekerja bini aku, depa bagi saranan untuk kami menginap di salah sebuah hotel di Kuching ni.

Dah menjadi kebiasaan guru-guru di sini, mereka akan menginap di hotel tika hujung minggu untuk meredakan tekanan, sambil membawa anak-anak untuk mandi-manda di kolam renang.

Harga hotel di sini juga boleh dikatakan murah jika dibandingkan harga di semenanjung. Boleh kata, dengan bayaran RM 250 anda boleh dapat bilik yang luas dan mewah.

Pendek kata, hari Khamis pagi, aku pun daftar masuk hotel tu. Hotel mana dan di mana terpaksa aku rahsiakan.

Yang penting, hotel tu terletak di kawasan Waterfront Kuching. Mulanya, tiada apa yang pelik. Aku parkir kereta di tingkat atas. Anak dan isteri aku menunggu di lobi.

Kami pun acah-acah pelancong. Pekerja hotel tanya kami, dari mana tuan?

"Bercuti. Selangor."
Buruk bunyinya loghat semenanjung aku.
Jujur aku katakan, loghat Bahasa Melayu Sarawak mula sebati dalam diri aku.
"Saya nak bilik yang menghadap sungai ye."
"Ok encik. Tapi."
"Tapi apa?"
"Tinggal satu bilik je. Yang lain penuh. Boleh ke?"
"Takda masalah." Aku lempar sekuntum senyuman.

----

Aku pun naik bilik.
Fuhhh..

Boleh tahan bilik hotel ni. Walaupun hotel ni lama, biliknya agak luas dan selesa.

Cuma pengering rambut dia, agak old school dan tak berapa panas dah.

Hal kecil je tu bagi aku.

Kami sekeluarga berehat. Turun berenang. Jalan-jalan shopping complex hotel tu.

Maghrib baru je mahu menjengah. Aku pun nak pergi bayar parking untuk keluar makan area pekan. Orang Sarawak panggil pasar.

Anak dan isteri aku tunggu dalam kereta. Sepatutnya tiket parking, tak perlu dibayar jika menginap di hotel tersebut.

Tapi sebab aku bangang, tak bertanya. Aku pun pergi la kat mesin autopay parking.

Masa tu senja. Agak gelap jika di bumi borneo.

Warna merah di kaki langit pun mulai pudar.


Kriiikkk..

Tiket parkir aku masukkan. RM 2.

Not biru dua keping aku keluarkan dan masukkan ke dalam mesin.

"Hai anak."

Satu suara serak tapi agak lembut menegurku.


Aku berpaling ke belakang. Mengintai ke arah tangga.

Seorang pakcik, berjanggut putih separas sejengkal, tersenyum dan merenung tepat ke arahku.

"Ya pakcik, kenapa?" Balasku.

"Bawa anak kecil jalan-jalan senja ni jaga. Bukan semua tempat bagus untuk kita berjalan. Tambah-tambah waktu Maghrib."

Aku terkedu. Seram bukan sebab muka pakcik tu pucat ke, atau berdarah-darah.

Tetapi, macam mana pakcik ni tahu aku ada anak??

Walhal anak dan isteri aku sedang tunggu di dalam kereta di tingkat bawah.

"Satu lagi, anak. Tidur malam ni hati-hati. Bukan manusia je ada kat dunia ni."

Pakcik tu berpesan sekali lagi, sambil membetulkan jaket coklat. Dia lempar sebuah senyuman, menampakkan suku gigi kacip atas.

Hati aku tak sedap. Kaki aku mula menggeletar.


"InsyaAllah pakcik. Terima kasih."
Itu je yang keluar dari mulutku.
Kringgg..Kringgg..Kringg..
Telefon pintar berbunyi.

"Bang, lamanya bayar parking. Dah tiga kali call ni, tak ada bunyi pun. Ni kali keempat baru ada. Jom bang. Seram pulak kat bawah ni. Cepat bang!"

"Ya.. Ya.. Abang dah bayar jap."

Tutt..

Panggilan diputuskan. Aku berkalih semula ke arah tempat persandaran pakcik tadi.

Kosong. Aku menjengah ke arah tangga menuruni ke bawah dan ke tingkat atas.

Sunyi. Tak ada jejak orang, mahupun bunyi langkahan seseorang.

Mustahil seorang manusia dapat bergerak selaju itu.


Seram. Aku cabut, dan keluar makan di RJ Ayam Penyet.

----

Malam tu??

Malam tu anak aku tak boleh tidur.

Menangis pukul 11-12 malam. Tengah anak aku menangis. Menangis meraung bagai.

Tiba-tiba...

Black out.

Gelap.

Semua lampu padam.


Lama juga. 10-15 minit juga la.

Mujur tingkap balkoni menghadap ke lampu jalan. Tak ada la gelap sangat.


Aku hubungi pihak receptionist hotel. Tergagap mereka jawab.

"Eh. Lama dah ke encik? Kejap-kejap."

Aku keraskan suara. Keras bukan bermaksud aku kurang ajar, tapi jujur aku seram, sambil terdengar suara hilaian wanita di sebelah bilik.

Aku cuba positifkan diri. Mungkin orang bilik sebelah.

Yang bestnya, black out tu berulang sehingga tiga kali.

Setiap kali bilik gelap gelita, setiap itulah bunyi perempuan mengilai berdendang. Mendayu-dayu.
Fuhhh.

Bunyi biasa.

Tak ada la seram sangatkan.
Tapi kalau dialami sendiri.

Bergegar juga tempurung lutut aku.
Korang pernah rasa apa aku rasa??
Pakcik tu?

Kekal misteri.
Siapa gerangan empunya badan, kalau ada dalam ni, sila mengaku..
Orang Kuching jemput baca la ye.
Hati-hati. Doa masa nak tidur mana-mana hotel.

Ada masa, aku cerita lagi!
Mun ada masa kelak mek cerita gik!


----
Karya adalah hak milik penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: