Thursday 1 March 2018

BLAIR WITCH PROJECT - Mat Lester


BLAIR WITCH PROJECT
Olahan filem oleh Mat Lester

======================
Filem The Blair Witch Project telah ditayangkan di Amerika Syarikat pada tahun 1999. Siapa sangka, hanya dengan bajet serendah $60 000, filem ini berjaya mencapai kutipan box office sebanyak $248 juta di seluruh dunia sekaligus telah mencetus fenomena konsep "found footage" dalam dunia perfileman.

Filem ini mengisahkan tiga orang pelajar iaitu Heather, Mike dan Josh hilang dengan misteri semasa merakam dokumentari di hutan legenda "Blair Witch".

Apa yang menarik, sejurus selepas The Blair Witch Project ditayangkan, ketiga-tiga pelakon utamanya gagal dikesan dan dipercayai telah mati. Oleh kerana mereka bertiga menggunakan nama sebenar untuk watak masing-masing, ramai pihak yang sanggup mencari maklumat untuk menjejaki "kehilangan" mereka. Disebabkan itu juga ramai pihak yang beranggapan bahawa rakaman dalam filem ini adalah berdasarkan rakaman sebenar dari "mangsa."

Pada hakikatnya, Heather, Mike dan Josh telah menandatangi satu perjanjian dengan pihak penerbit.
Dalam perjanjian itu, mereka bertiga dikehendaki untuk bersembunyi dalam tempoh masa tertentu. Bahkan satu ketika, ibu Heather telah menerima kad simpati atas kehilangan anaknya.


Kesemua pelakon utama filem ini masih lagi hidup dan kini sibuk dengan kerjaya masing-masing .

Filem ini diteruskan dengan sekuel keduanya yang ditayangkan pada tahun 2016 bertajuk "Blair Witch". Turut berkonsepkan "found footage", ianya mengisahkan James iaitu adik kepada Heather Donahue memasuki hutan legenda "Blair Witch" bersama rakan-rakannya untuk mencari kakaknya.

No comments: