Wednesday 14 February 2018

REVIEW MOVIE: THE WAILING - Mat Lester


REVIEW MOVIE
Olahan AANRC Mat Lester


Jika semalam Mat mengulas tentang kes misteri, slot hari ini Mat ulas filem pula. Pernah tengok movie seram Korea, The Wailing? Salah satu movie seram terbaik sepanjang zaman walaupun kalau ditonton taklah seseram mana pun. Kalau korang baca komen penonton dalam dunia internet pasal movie ni, agak susahlah nak jumpa komen negatif. Sebab apa? Jalan cerita dan plot twist padu. Dengar cerita Mat Salleh pun siap nak buat versi remake The Wailing ni haa.

Apapun, baca sinopsis ringkas dulu movie ni..
TAJUK : THE WAILING (2016)
GENRE : Horror, Thriller
RATING : Imdb 7.4/10
Rotten Tomatoes 99%

SINOPSIS :
Para penduduk di sebuah kampung terpencil mula hidup dalam ketakutan selepas sejenis wabak penyakit misteri kian menular. Pengidap penyakit misteri itu akan membunuh ahli keluarganya sendiri dan seterusnya berkelakuan aneh bagaikan dirasuk.

Sangkaan awal, mereka mungkin termakan sejenis cendawan beracun namun apabila pihak polis mendapati mangsa-mangsa seperti terlibat dengan ritual berunsurkan pemujaan desas desus mengatakan dalang penyakit misteri itu adalah daripada seorang lelaki tua warganegara Jepun yang baru saja menetap di kampung tersebut.

Anggota polis iaitu Jong Goo kian buntu selepas anak perempuannya, Hyo-jin mula menunjukkan gejala penyakit misteri. Semuanya gelisah mencari jalan dengan berbagai macam cara untuk membantu anaknya serta menyelamatkan penduduk kampungnya.

Paling suspen bila Jong Goo ke rumah lelaki tua Jepun tersebut dan melihat sendiri tempat pemujaannya. Bilik ritual itu penuh dengan bangkai binatang, gambar-gambar serta barang-barang personal milik mangsa penduduk yang terkorban termasuklah kasut milik Hyo-Jin. Jong Goo mengugut agar lelaki tua itu keluar dari kampungnya.

Namun, kes tidak selesai begitu sahaja. Kesihatan anak perempuan Jong Goo semakin membimbangkan. Dek kerana berasa risau dengan cucunya, ibu mertua Jong Goo mengupah bomoh bernama Gwang untuk menyelamatkan keadaan.

Kesimpulannya, The wailing adalah simbolik mengenai siapa sebenarnya iblis. Ia merupakan isu yang tidak mampu dicegah mahupun diselesaikan oleh hukum yang sudah ada. Hyo-Jin dan mangsa-mangsa yang terkorban akibat sihir itu hanyalah untuk kepuasan nafsu individu semata-mata.

Dendam itu sifat yang tak pernah puas. Hati-hati semua. Janganlah mudah terpengaruh dengan tawaran sihir-menyihir ini kerana ia sebenarnya memakan diri sendiri.

Jika ada filem-filem seram, angker, misteri, psiko dan seangkatan dengannya bolehlah kalian berkongsi di ruang komen.
====================
Suntingan: Nadey

No comments: