Tuesday 13 February 2018

DUNIA SUNYI : ANITA - Kana Mamat




DUNIA SUNYI - ANITA
Karya : Kana Mamat

================

Kereta Nissan GTR berwarna merah itu kemudian dipandu masuk ke dalam sebuah Kawasan rumah banglo mewah milik Datuk Sri Kamil. Setelah kereta itu diparkir, Kael dan Anita keluar dari kereta. Anita menjatuhkan kerusi ke hadapan dan mencapai helaian pakaian yang diambilnya dari butik di IOI City Mall tadi.

“Wow… cantik rumah awak. Kaya rupanya awak ni kan.” Anita terpana dengan keindaaha rumah banglo mewah yang didiami Kael.

“Nama aku Kael. Panggil Kael cukup. Yang kaya bapak aku, bukan aku.” Jawab Kael kasar.

“Yela bapak awak yang kaya. Tapi sekarang kekayaan ni semua kan dah jadi milik awak.” Anita menjawab lembut.

“Jom masuk awak. Tak sabar saya nak tengok dalaman rumah ni. Mesti cantik.” Anita menarik tangan Kael masuk ke dalam rumah. Pintu rumah yang memang tidak berkunci itu memudahkan lagi perjalanan mereka berdua.

Kael terkejut. Dia rasakan seolah-olah ada satu aliran elektrik mengalir melalui tangan yang dipegang oleh Anita. Sentuhan dari tangan Anita membuatkan dia terbuai. Sentuhan yang berisikan kasih sayang yang sudah lama tidak dirasakannya. Kael berjalan seperti lembu yang dicucuk hidung. Dia tersedar semula setelah Anita melepaskan genggaman tangannya.

“Ka…kau duduk lah dulu. Kalau kau nak minum apa-apa, ambil sendiri ya. Dapur kat sebelah sana. Aku nak naik atas mandi sekejap. Kat bawah ni ada satu bilik tetamu. Sesuai untuk kau. Kalau kau nak berehat ke silakan. Buat macam rumah kau sendiri.” Kael menjelaskan pada Anita.

“Terima kasih Kael.” Anita menjawab ringkas lalu dia berjalan ke bilik tetamu.

Pintu bilik tetamu dibuka. Tersergam indah katil kayu jati. Dialaskan pula dengan tilam vono seperti iklan Maya Karin. Anita terpesona. Belum pernah dia merasai tinggal di bilik yang seperti itu.

“Untung awak Kael. Rumah besar. Semuanya mewah. Mesti apa yang awak nak semua dapat. Tak macam saya. Nak dapat kena usaha sendiri. Nak ambil lesen kereta pun kena curi -curi. Tapi macam mana awak boleh terperangkap kat sini juga.” Anita berbisik sendirian dalam hatinya.

Sedang Anita leka mengelamun sambil berbaring di atas katil empuk itu, pintu bilik diketuk.

“Tokk…Tokk…Tokk…”

Lamunan Anita terhenti.

“Siapa tu?” Tanya Anita sambil membungkuskan dirinya dengan selimut.

“Siapa lagi yang ada dalam rumah ni. Aku la.” Kael menjawab.

Anita membuka pintu perlahan sambil menyorok di belakang pintu. Kepalanya dijengah keluar.

“Awak… nak apa?” Anita bertanya ringkas.

“Tak ada apa. Aku nak tanya kau lapar ke tak… aku nak keluar cari makanan… kalau kau lapar aku carikan untuk kau sekali…tu je.” Kael menjawab pertanyaan Anita. Nada suaranya sudah tidak sekasar tadi.

“Tak payah la keluar. Awak tunggu la sekejap. Saya masak. Barang dapur ada kan?” Anita mempelawa diri untuk memasak. Sememangnya Anita pandai memasak semua jenis makanan masakan kampung.

“Ada rasanya. Kat dapur. Cuba kau tengok. Kalau tak ada aku keluar ambil kat pasaraya sekejap.” Kael kelihatan malu-malu untuk bercakap dengan Anita. Rupa paras Anita yang cantik sedikit sebanyak membuatkan hati Kael tertarik.

“Awak duduk la sana dulu. Saya nak bersiap kejap.” Anita kemudian menutup semula pintu bilik. Sebenarnya Anita juga malu untuk bercakap dengan Kael kerana Kael juga berperwatakan menarik. Namun dia kena memberanikan diri kerana hanya Kael yang jadi kawan untuk dia berbual.

Tidak lama selepas itu, Anita keluar dari biliknya dan terus ke dapur. Luas dapur rumah milik Datuk Sri Kamil itu sama seperti luasnya ruang tamu. Dihiasi dengan kabinet dapur dan meja makan marble cukup untuk membuatkan seorang perempuan yang suka di dapur berasa seronok. Anita membuka peti ais dan mendapatkan bahan-bahan untuk memasak. Kael yang tadinya duduk menonton rancangan ulangan yang disiarkan oleh salah sebuah stesyen tv, berjalan kedapur dan menarik kerusi dibawah kaunter bar di dapur.

“Kau nak masak apa?” Soalan diajukan pada Anita.

“Masak biasa-biasa je awak. Campak-campak je.” Anita membalas.

Suasana menjadi sunyi seketika.

“Awak… saya tak rasa la kita berdua je yang ada kat sini.” Anita memulakan perbualan kembali.

“Kenapa pulak kau rasa macam tu? Kau ada jumpa sesiapa ke sebelum jumpa aku. Tadi kau cakap aku manusia pertama yang kau jumpa kan.” Kael bersoal musykil.

“Sebenarnya… kalau dikira dengan hari ni. Dah masuk sepuluh hari saya kat dunia sunyi ni. Nasib baik saya jumpa awak. Tapi… apa yang buat saya tertanya-tanya… dua hari lepas… semasa saya nak masuk ke pasaraya 99 untuk dapatkan makanan. Saya ternampak ada kesan tayar yang masih baru kat atas jalan raya dan bila saya masuk ke dalam pasaraya, banyak makanan yang telah tiada. Seolah-olah seperti baru diambil. Peti ais dibiarkan terbuka.” Jelas Anita pada Kael sambil sibuk memasak.

Kael yang dari tadi memerhatikan gerak geri Anita sambil mengunyah kekacang yang ada di atas kaunter bar itu diam tanpa menjawab apa-apa.

“Awak dengar tak ni?” Anita menjerit kecil sambil menepuk kaunter bar berhadapan dengan Kael.

“De…dengar…dengar… mungkin keadaan pasaraya tu dah memang macam tu kot.” Tergagap-gagap Kael menjawab. Semenangnya dia sedang berkhayal Anita menjadi isterinya.

“Kejap… awak ada kat dunia ni bila?” Soal Anita penuh perasaan ingin tahu sambil senduk dihalakan kepada Kael dan sebelah tangannya diletakkan dipinggang.

“Baru hari ni.” Ringkas jawapan Kael.
“Tak mungkin la awak kan.” Anita berpusing dan kembali memasak.
“Comel jugak dia ni.” Rendah suara Kael memuji Anita.
“Apa awak cakap tadi?” Anita berpaling ke arah Kael.
“Tak ada apa. Cepat la masak tu. Aku dah kebulur dah ni.” Kael cuba berselindung.

“Kejap la.” Anita menjawab ringkas. Dia tersenyum sendiri. Sebenarnya dia dengar apa yang dikatakan oleh Kael sebentar tadi.

Makanan siap terhidang. Hidangan lauk masakan kampung cukup untuk membuatkan Kael menahan lelehan air liur. Sudah lama dia tidak menjamah masakan seumpama ini. Kali terakhir tahun lepas ketika dia menziarahi neneknya di kampung. Itu pun setelah puas memaksa papa dan mamanya.

Selesai makan, mereka berdua menuju ke ruang tamu. Televisyen berjenama Samsung bersaiz 75 inci itu sentiasa terpasang. Kael berjalan semula ke dapur dan mendapatkan sedikit kudap-kudapan untuk dijadikan teman tontonan. Remote televisyen ditekan Anita mencari siaran berita sekiranya ada. Begitulah setiap hari keadaan Anita sebelum dia bertemu dengan Kael. Namun harapannya untuk bertemu seseorang hampa. Tapi, semuanya berubah setelah dia menjumpai Kael. Kael tidak berkata apa-apa. Dia hanya memerhatikan sahaja apa yang dilakukan Anita. Sekali sekala hatinya berkata.

“Tak ada kerja ke minah ni.”

Siaran demi siaran bertukar-tukar. Tiba-tiba ada satu siaran milik salah satu stesen telivisyen swasta tergendala.

“Buzz…buzz…” bunyi siaran yang tergendala.
“Hello..hello..”
Tiba-tiba kedengaran suara seorang lelaki.
“Hello…hellooo…ada sesiapa ke kat luar sana. Aku Wadi… Jika ada sesiapa di luar sana, tolong cari aku di…..”
“bzzzz…bzzzz…” Siaran terputus.

Anita dan Kael berpandangan. Benar sekali sangkaan Anita bahawa ada orang lain selain mereka berdua.

“Awak jom…” Anita bangun menarik tangan Kael.
“Kau tarik aku ni nak pergi mana?” Kael kehairanan.
“Kita cari dia tu…lelaki yang tadi tu.” Luah Anita.
“Dah malam dah ni. Kau gila ke.” Kael meninggikan suara.
“Habis tu takkan awak nak biarkan dia kat situ je.” Anita kelihatan sedikit kecewa.
“Yes… Biar je dia kat situ. Apa pulak kaitan dengan kita?” Kael menidakkan permintaan Anita.

“Awak ni kejamkan. Tak ada rasa kesian ke kat orang.” Suara Anita berubah. Dia kelihatan sedikit sedih.

“Ok…ok…fine… Esok kita cari dia. Sekarang ni dah malam. Saya dah mengantuk. Ok?” Jawab Kael seakan memujuk Anita.

“Ok.” Anita sedikit sugul namun lega dengan jawapan daripada Kael. Kael kemudian mencapai remote televisyen dan menekan punat “OFF”.

“Dah… Aku nak naik tidur. Goodnight.” Tanpa memandang Anita, Kael melangkah naik ke tingkat atas dan menuju ke bilik tidurnya.

Kadang-kadang Anita rasa menyampah juga dengan sikap Kael. Tapi apakan daya, dia hanya menumpang teduh di rumah Kael. Hendak saja dia lari. Tapi dia risau dia akan jadi gila jika terus berseorangan. Anita membawa diri menuju ke bilik tidurnya iaitu bilik tetamu.

Malam itu hujan turun selebat-lebatnya. Ditambah pula dengan dentuman guruh dan nyalaan kilat cukup untuk melenakan tidur Kael. Namun tidak pada Anita kerana bunyian guruh itu cukup untuk membuatkan dia teringat kisah silam sebelum dia terjaga dari tidur dan dia berada di dunia yang berbeza.

Suasana ketika itu sama seperti malam yang dilaluinya sekarang. Ketika itu ibu dan bapa tiri Anita memukul dan menderanya sepuas hati mereka. Bukan itu sahaja, bahkan Anita turut dirogol oleh bapa tirinya dihadapan ibu kandungnya sendiri. Masih lagi dia ingat raut wajah ibunya yang memandangnya saat dia dirogol oleh bapa tirinya, wajah yang penuh kebencian padanya. Anita dituduh menjadi punca suaminya yang dulu meninggal. Entah syaitan apa yang merasuk ibunya hinggakan dia sedikit pun tidak mempunyai rasa belas kasihan pada Anita yang merupakan anak kandungnya sendiri. Setelah nafsu binatang bapa tirinya puas, Anita ditarik dan dihumban ke dalam bilik. Bukan setakat itu sahaja, pasangan suami isteri itu turut meludah pada Anita.

“Puihh!... Perempuan sial… perempuan jalang. Aku tak ada anak macam kau.” Ibu Anita kemudian menghempas pintu dengan kuat dan menguncinya dari luar menggunakan mangga.

Anita yang kesakitan merangkak ke meja disebelah katilnya. Dia mencapai duit syiling yang diberi oleh seorang pakcik tua kepadanya pagi tadi semasa dia ke pasar membeli lauk dan sayur.

“Mintalah apa yang kamu mahu nak dan lambungkan duit syiling ini. Nescaya permintaan kamu akan ditunaikan sekiranya bahagian kepala syiling ini di atas saat ianya jatuh. Ingat, kamu hanya ada dua permintaan.” Masih lagi Anita ingat apa yang dicakapkan oleh pakcik tua itu.

“Aku nak lari dari semua ni. Aku tak nak lagi hidup dalam keluarga ni. Aku nak hidup aku bebas. Aku nak semua ni hilang dari hidup aku!!!!!” Anita menjerit dalam tangis. Lantas duit syiling itu dilambung.

“Ting…ting…ting…” Syiling itu jatuh dan bahagian kepala diatas. 

Anita mengambil syiling itu. Serta merta matanya menjadi berat dan dia tertidur. Sedar saja paginya dirasakan suasana cukup berlainan. Sunyi tanpa apa-apa bunyian. Tidak seperti hari sebelumnya, belum pun cukup tidurnya pintu biliknya sudah diketuk kuat dan ditendang-tendang oleh bapa tirinya. Tapi hari ini sunyi. Anita bangun dan membuka pintu. Benar sekali, ibu dan bapa tirinya tiada. Dia berlari keluar. Tiada siapa pun yang dijumpai. Sunyi.


Anita berlari ke pasar yang tidak jauh dari rumahnya. Seperti yang dijangkakan. Pasar itu sunyi sepi. Tiada kedengaran manusia berurusan jual beli. Yang ada hanya barangan jualan yang tidak terusik.

“Prankkkk!!!” dentuman petir mengejutkan Anita yang terbayang kisah lalunya.

Anita bangun dari katil dan keluar menuju ke bilik Kael. Tombol pintu dipulas. Tak berkunci. Anita menolak pintu bilik Kael perlahan. Langkah demi langkah diatur akhirnya Anita tiba ditepi katil Kael. Kelihatan Kael sedang nyenyak tidur. Mata Anita terpandang pada sepucuk pistol yang terletak di atas meja tepi katil Kael. Pistol itu diambilnya dan diacukan pada kepala Kael. Picu ditarik namun tiada letupan yang kedengaran. Ternyata pistol itu telah dikunci pinnya.

“Prankkkk!!!” dentuman petir sekali lagi mengejutkan Anita dan pistol yang dipegangnya terlepas lalu jatuh ke lantai. Kael tersedar dan terkejut melihat Anita berdiri di depannya.

“Kau buat apa kat bilik aku ni Anita?” Kael terkejut dan kemudian terpandang pistol yang berada dilantai.

“Kau nak bunuh aku ke?” Tanya Kael lagi.

“Ta…ta… takk… bukan itu yang saya nak buat. Saya ta…takut…”. Anita menjawab dengan ketakutan.

Trauma yang dialaminya membuatkan dia bertindak melangkaui akal sihatnya.

“Maafkan saya… saya tak sepatutnya masuk bilik awak. Saya keluar sekarang.” Anita berpusing dan berjalan. Belum sempat dia melangkah tangannya ditarik.

“Nanti dulu. Sebenarnya apa masalah kau ni. Cuba kau ceritakan pada aku.” Kael cuba meredakan keadaan. Ditarik Anita mendekatinya

Anita menghampiri Kael dan duduk disebelahnya. Entah, Anita sendiri tidak tahu darimana hendak dia mulakan. Namun dia gagahkan jua menceritakan semuanya kepada Kael dari awal hinggalah dia berada didunia sunyi ini. Kael kagum dengan semangat yang dimiliki Anita. Lalu dia menceritakan pula kisahnya pada Anita. Anita sudah terbaring dengan kakinya melunjur ke bahagian tepi katil. 

Lama kelamaan Anita tertidur. Kael yang sedang rancak bercerita hanya sedar Anita tertidur saat dia menoleh memandang Anita. Wajah polos dan cantik itu sedikit sebanyak menggugat nafsu Kael. Namun Kael masih waras. Dia mengangkat kaki Anita dan membaringkannya supaya Anita lebih selesa. Kemudian Kael mencapai bantal tidurnya lalu dia berbaring di lantai. Hanya karpet gebu yang ditariknya dari bahagian hadapan katil menjadi alas tidurnya.

******
Keseokan harinya, Nissan GTR merah meluncur laju di jalan raya. Kadang-kadang kereta itu mencilok melalui antara kereta-kereta lain di jalan raya. Minyak petrol tidak menjadi satu masalah bagi mereka. Masuk sahaja ke mana-mana stesen minyak. Isi sebanyak mana yang diinginkan. Ianya percuma tanpa perlu sebarang bayaran. Pendek kata, wang ringgit sudah tidah berguna kerana semuanya percuma. Hala tuju kereta yang dipandu Kael bersama Anita adalah pusat berita salah satu stesyen televisyen swasta yang terkenal. Tujuan mereka adalah untuk mencari Wadi. Meraka yakin yang Wadi masih ada di sekitar Kawasan tersebut.

Kereta diparkir betul-betul dihadapan pintu masuk. Perlahan-lahan Kael dan Anita berjalan masuk dan mata mereka melilau mencari dimanakah Wadi berada.

“Wadi…… Wadi……” Anita memanggil.
Kael melilau ke kiri dan kanan mencari jika ada kelibat yang mencurigakan.
“Wadi…… Wadi…… awak kat mana….” Anita memanggil lagi.
“Dah… dia mungkin tak ada kat sini. Jom kita cari kat tempat lain.” Ajak Kael. Anita mengikut sahaja.
Ketika Kael dan Anita berjalan untuk keluar dari bangunan itu, tiba-tiba lampu terpadam. Suasana menjadi gelap gelita ditambah lagi dengan keadaan cuaca yang mendung menambahkan lagi kegelapan.
“Kael…Awak kat mana?” Anita cemas.
“Aku kat si….”
‘Dush!!’ bunyi sesuatu dihentak dengan kuat dan diiringi dengan bunyi sesuatu jatuh ke lantai yang berkarpet.
“Kael!!!"
"Kael!!! Awak jangan main-main boleh t...”
‘Dush!!’

Anita dan Kael sudah terbaring tidak sedarkan diri. Seorang lelaki berdiri diantara mereka berdua. Hanya kelihatan mata dan bibirnya mengukir senyuman yang menampakkan gigi yang putih. Tubuh Kael ditarik ke suatu tempat dan kemudian diletakkan diatas kerusi dan diikat. Kemudian lelaki itu mendapatkan Anita dan membawanya ketempat yang sama.

“Hahahaha… Sudah tiga… mungkin ada lagi yang akan menyusul. Terima kasih budak memudahkan kerja aku.” Lelaki itu ketawa keseronokan.

“Dunia ini hanya milik aku. Akulah rajanya. Tiada siapa boleh rampasnya dari aku. Hahaha”

‘Gedebush’

Satu baldi air disimbah kepada Anita. Anita sedar dan terkejut setelah dia melihat seorang lelaki yang bertopeng dihadapannya.

“Siapa kau hah??” Anita takut bercampur marah. Dia cuba menggerakkan dirinya, namun gagal kerana dia telah terikat kemas di kerusi. Lalu dia pandang sekelilingnya. Kelihatan Kael turut sama diikat disebelah sana dan terdapat seorang lagi yang juga terikat dikerusi. Anita mengamati wajah lelaki itu. Dia kenal. Itu adalah Wadi. Wadi juga menjadi mangsa. Lalu, siapakah lelaki yang mengikat mereka.

Lelaki bertopeng itu hanya ketawa terbahak-bahak.

“Akulah Raja Dunia Sunyi…Hahahahaha”



-TAMAT SIRI ANITA-
===============

Suntingan & Gambar: Kucing Kelabu
Karya asal merupakan hak milik penulis, manakala karya siap sunting adalah milik bersama pihak Arkib Angker Negara. Unsur plagiat dilarang sama sekali.
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: