Saturday 17 February 2018

NALURI - Kamarul Ariffin Nor Sadan


NALURI

==============================

Aku jarang pergi menonton wayang, tapi kalau aku pergi, mesti midnight show. Setiap hari aku kerja 2 shif; pagi dan petang. Hanya selepas bekerja sahaja aku ada masa nak ke panggung wayang

Satu malam itu, seperti biasa, selepas shif petang, aku tempah siap-siap tiket wayang di panggung sebuah mall terkenal di Johor Bahru.

Biasanya aku akan letak kereta di parkir bertingkat di mall berkenaan. Parkir di aras paling dekat dengan pintu masuk ke panggung selalu penuh, jadi aku letak kereta aku di tingkat mezzanin yang berada di bawah tingkat berkenaan.

Jika kalian tidak tahu, mezzanin tu adalah aras di antara dua tingkat sesuatu bangunan. Oleh kerana mezzanin itu terletak di antara dua tingkat, tiada pintu masuk yang terus ke bangunan mall. Perlu naik setengah tangga ke aras atas atau bawah baru boleh masuk ke dalam mall.

Lumrahnya, ramai malas naik turun tangga, jadi tingkat mezzanin ini selalu kosong. Malam itu, bila aku sampai ke tingkat mezzanin, aku nampak ada satu Proton Saga generasi pertama. Aku pun parkir kenderaan aku selang satu petak dari kereta tu. Selepas parkir, aku terus bergegas ke naik ke panggung.

Aku tak ingat filem apa aku tonton malam berkenaan, tapi apa yang aku ingat, filem itu hambar. Seusai habis tayangan, aku terus bayar tiket parkir, dan langsung turun ke tingkat mezzanin di bawah untuk ke kereta aku.

Ketika aku nak masuk ke dalam kereta, aku perasan macam ada orang sedang perhatikan aku dari dalam kereta Proton Saga di sebelah kereta aku itu. Jadi, aku pun tolehlah ke kereta itu.

Tingkap kereta itu dah berlumut. Bumbung dan hudnya berdebu. Tayar depan dan belakang sudah kempis. Kelihatan seperti sudah lama kena tinggal di situ. Yang penting, tiada sesiapa di dalam kereta berkenaan.

Mungkin perasaan aku sahaja.

Aku pun mengabaikan perkara itu dan buka pintu kereta aku. Kemudian, aku terdengar sesuatu yang membuatkan dengupan jantung aku jadi laju.. Waktu itu aku tengah membelakangkan kereta itu, namun aku dengar bunyi absorber dia berkeriuk nyaring. Tubuh aku kaku. Meremang bulu roma di tengkuk.

“Nyik, nyik, nyik…”

Bunyi lagi! Aku nekad untuk toleh belakang untuk periksa. Namun sebelum pergi untuk memeriksa, aku buka pintu kereta aku dan ambil steering lock dari bawah kerusi pemandu. Aku khuatir ada orang ingin rompak aku, jadi kena bersedia. Selepas steering lock itu sudah dalam genggaman aku, baru aku toleh.

Kereta Proton Saga itu pegun sahaja bila aku lihat...

Cuma di cermin tingkap sisinya, belah tempat duduk belakang, ada tulisan "T O L O N G". Jantung aku bagai nak luruh baca tulisan itu. Tadi aku rasa tiada tulisan itu. Ke tadi aku tak perasan? Tulisan itu macam orang tulis guna jari atas cermin yang berhabuk.

"Hoi! Jangan main-mainlah!" Jerit aku sambil sua steering lock tu ke arah Proton Saga berkenaan. Mana tahu ada orang nak prank aku, atau ada penjenayah ke.

Lebih kurang seminit aku tunggu, namun tiada sebarang respons. Sunyi sahaja. Yang ada hanya desir angin. Tingkat mezzanin ini jika tidak silap antara tingkat 3 & 4, jadi angin di aras ini agak kuat. Desir angin itu buat kan hati aku semakin tak tenteram.

Sedang aku perhatikan kereta itu dari jauh, tiba-tiba kereta tu bergoyang. Lutut aku terus lemah. Rasa macam nak terjelepok jatuh, Tangan aku terketar-ketar, namun sedaya upaya, aku genggam kemas steering lock dalam tangan.

"Jangan main-mainlah weh!" Jerit aku. Suara aku gigil. Aku antara cemas dan seram. Tiba-tiba kedengaran..

"Tolong..."

Kedengaran suara bisikan dari dalam kereta tu. Tak pasti suara itu milik seorang perempuan atau suara seorang budak. Suaranya lemah, seperti tidak bermaya. Aku terus meluru ke arah kereta itu.

Aku tahu mesti kau orang rasa aku bodoh, tapi kau kena tahu kenapa aku bertindak sebegitu. Aku ini seorang doktor. Memang naluri aku akan bertindak untuk bantu orang yang ditimpa kecelakaan atau yang tercedera. Dalam fikiran aku, terbayangkan ada orang terperangkap dalam kereta tu. Aku kena tolong dia!

Sampai di kereta tu, aku terus menjengah ke dalam, namun tidak boleh nampak apa-apa disebabkan cermin tingkapnya berlumut. Aku lap cermin tingkap dengan tangan aku. Debu di cermin itu hilang, tetapi tulisan 'TOLONG' tu tidak hilang. Lumut pun masih tebal. Baru aku sedar tulisan tu ditulis dari sebelah dalam tingkap. Aku cuba buka pintu kereta berkenaan. Namun ia berkunci.

"Lari jauh dari tingkap ni!" Arah aku sebelum hayun steering lock pada cermin tu.

PRAKKK!

Cermin retak. Aku hayun sekali lagi baru tembus cermin itu, namum kerana ada lapisan tint, serpihan kaca tak bertaburan.

Aku tinjau ke dalam kabin melalui lubang pada kaca itu. Tak nampak ada sesiapa. Bau hapak menerpa hidung aku. Bau itu mengingatkan aku kepada bau kain basah diperam.

Mata aku berair. Aku lepaskan batuk dua tiga kali, dan kemudian terus bersihkan kaca dari bingkai tingkap. Setelah itu, aku masukkan tangan melalui bukaan tingkap itu dan buka pintu kereta dari dalam.

Bila pintu dah terbuka, aku kuakkan luas. Aku jengah ke dalam. Tiada ada orang! Tak puas hati, aku tinjau tempat duduk hadapan. Pun tak ada orang! Mustahil! Tak mungkin! Aku yakin aku dengar suara orang minta tolong tadi.

Tengah aku periksa dalam kabin tu, aku dengar lagi suara tu. —"tolong…”

Kalau tiada dalam kabin kereta, maknanya mesti dekat dalam… but kereta! Aku keluar dari kabin, dan terus ke belakang kereta. But, tak boleh buka. Lupa nak tarik tuil but di sebelah tempat duduk depan. Tergopoh-gapah punya pasal.

Jadi, aku pergi tarik tuil pembuka but, dan bergegas semula ke belakang. Terkejut aku tengok keadaan pintu but tu!

Setahu aku, but Proton Saga tak akan terkuak sendiri lepas tarik tuil. Kena angkat pintu but secara manual. Tapi bila aku sampai di belakang tadi, pintu but tu dah terngaga luas.

Aku terus toleh kiri kanan. Mana tahu orang yang terperangkap tu dah keluar dari but, namun tiada sesiapa kelihatan.

Tak mungkin orang itu lari cepat sangat sampai aku tak nampak. Kalau dia lari pun, mesti aku dengar bunyi derap kakinya. Sekali lagi bulu roma aku meremang!

Aku jengah sikit dalam but Saga tu, mana tahu ada apa-apa. Yang ada cuma sepasang but keselamatan dan topi keselamatan berwarna kuning.

"Encik buat apa tu?"

Tersentak aku bila ada orang sapa aku. Bagai nak melompat jantung aku keluar dari sangkar rusuk. Bila aku toleh, rupanya pegaawal keselamatan.

"Tak ada, tadi..."

Aku pun ceritalah apa yang berlaku. Muka pengawal keselamatan itu tenang sahaja mendengar cerita aku. Lepas tu dia kata, "Kereta ni memang keras. Kita orang pun selalu rasa lain macam bila ronda dekat kereta ni."

"Habis, pihak mall tak buat apa-apa ke?" tanya aku.

"Suspek kereta curi tapi dah check dengan polis, tak ada laporan hilang kenderaan ni.

Selepas borak sikit dengan pengawal keselamatan itu. Dia pesan jangan letakkan kereta di situ lagi. Dia pesan juga supaya nak balik nanti, sebelum masuk kereta, baca-bacalah apa yang patut. Takut benda itu pindah ikut kereta aku.

Peh! Makin seram aku dibuatnya.

Dalam perjalanan pulang ke rumah, laju gila aku pandu kereta, dan berjuta-juta kali aku toleh cermin pandang belakang. Cuak sungguh. Sampai di rumah aku baca ayat Qursi sebelum masuk rumah.

"Heeeeeehehehe..."

Dengar suara mengilai. Kebas bibir aku. Meremang satu badan. Lari masuk rumah terus selubung atas katil. Menyesal aku acah-acah berani.


Pengajaran:
1. Elak letak kenderaan di tempat yang sunyi untuk elak daripada menjadi sasaran penyamun.

2. Kalau ada perkara yang mencurigakan, terus laporkan kepada pengawal keselamatan. Tak usah pandai-pandai siasat sendiri.
-TAMAT-
___________________________
Gambar: Nadey
Karya merupakan hakcipta penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing?
Ayuh kongsikan kisah anda kepada kami. Hantar kisah anda ke e-mel aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk tujuan pengkreditan.

1 comment:

Kak Nur said...

Nape baca part kereta bergoyang tu terbayang dia nak bertukar jadi autobot eh? hehe. jauh bebeno imaginasi