Thursday 12 April 2018

PENUMPANG MALAM - Asallehin Abdul Rahman


PENUMPANG MALAM

=========================

Jam menunjukkan 9.45 malam dan aku baru selesai menghantar penumpangku yang terakhir.

“Nak rehatlah lepas ni,” gumamku dalam hati. Baru sahaja hendak berehat tiba-tiba aplikasi aku berbunyi menunjukkan ada penumpang yang 'request' perkhidmatan aku.

“Cancel la tak larat dah nak bawak.” Tetapi telefon bimbit aku tiba-tiba 'lag'. Aku tekan banyak kali tapi masih tak dapat nak 'reject'.

“Nama je i-phone tapi lag... Aish tak boleh jadi ni... Dah la esok keje pagi.” Setelah beberapa ketika mencuba akhirnya aku mengalah sambil bermonolog.

“Terima je la kot-kot awek.” Fikirku sambil tersengih. Saat aku menekan 'TERIMA' boleh pula telefon bimbit aku sekali TEKAN sahaja.

“La boleh pulak...tak lag pulak.” Monolog ku sendirian.. Selepas menerima 'request' tersebut aku memandu ke tempat yang dinyatakn dalam aplikasiku.

Kesibukan bandar Kuala Lumpur pada malam hari menjadikan bandar ini hidup. Hiruk piruk peniaga dan pembeli menjadikan suasana begitu hidup. Aku tak mengambil pusing dengan keadaan ini kerana terbiasa sejak menjejakkan kaki ke bandar ini.

Jalan tak penah lengang kecuali musim perayaan menjadikan Uber, Grab atau pengangkutan awam yang lain menjadi pilihan para penduduk di bandar ini.

Setelah 15 minit memandu menyelusuri jalan yang sesak, aku sampai ke tempat yang dinyatakan dalam aplikasi Uber.

Kelihatan deretan rumah yang lama tetapi cantik. Walaupun cantik tetapi binaan yang lama itu sedikit menganggu emosiku apabila kawasan itu suram disebabkan pencahayaan yang malap hasil daripada lampu jalan yang satu sahaja di hujung jalan.

“Mana dia ni tak nampak pun. Dah la lewat dah ni.”

Setelah 5 minit aku menunggu sambil ditemani lagu yang dipasang pada telefon bimbit aku, aku melihat pada aplikasi telah keluar pilihan untuk 'MENOLAK'.

Saat aku hendak menekan pilihan untuk 'MENOLAK' tiba-tiba kedengaran satu suara garau menegur aku dari belakang.

“Jangan tekan...”

Aku terkejut lantas telefon bimbit aku terjatuh daripada tangan aku. Aku jadi bingung sebentar. Setelah beberapa saat berlalu aku tersedar.

Dengan perlahan aku memasang lampu dengan niat hendak melihat ke belakang. Sambil mulut aku membaca bismillah aku menoleh ke belakang. Kelihatan tidak ada sesiapa atau apapun di bahagian tempat duduk penumpang.

Aku lega lantas aku teringat tentang telefon bimbit aku yang terjatuh tadi. Aku pun cepat-cepat mencari telefon bimbit aku yang jatuh tadi.

Sedang aku ralit mencari, kedengaran tingkap kereta aku diketuk dari luar. Aku melihat ke atas dan kelihatan seorang gadis dalam umur 20an sedang memandang aku.

“Wah cantiknya dia...” kataku di dalam hati.

Dia berdehem dan aku kembali ke alam nyata. Muka aku merah sambil tersengih. Aku segera menurunkan tingkap kereta aku sambil berkata. “Maaf ya cik, saya tengah cari handphone saya jatuh. Boleh tunggu sebentar cik?”

“Owh boleh sahaja encik, tak apa saya boleh tunggu. Saya bukannya hendak cepat pun.”

Sopan sahaja dia menjawab. Aku pun cepat-cepat meneruskan pencarian telefon bimbit aku tadi. Setelah aku menjumpai telefon bimbit itu, aku pun mempelawa dia naik.

Perjalanan kami ditemani lagu yang bermain pada telefon bimbit aku.

Keadaan menjadi lebih janggal bila dia mengambil keputusan untuk duduk di kerusi penumpang di hadapan. Tambahan pula, semenjak dia menaiki kereta aku bau haruman bunga-bungaan semakin kuat. Aku cuba untuk mengurangkan kejangalan itu dengan berbual kosong dengan dia.

“Cik dah lewat malam ni, nak pergi mana lepas ni?”

Tiada jawapan kerana dia berdiam diri. Aku pun berfikir, mungkin dia penat kot. Sedang aku melayan lagu Maroon Five bertajuk Sugar, tiba-tiba dia bersuara.

“Saya minat lagu ni.”

“Saya pun minat lagu ni.” Sambil aku tersenyum.

“Awak lama dah bawak ni?” Dia merujuk kepada memandu Uber.

“Taklah lama sangat.. Baru lagi.” Aku menjawab.

Perjalanan itu menjadi kurang janggal bila kami mula bersembang kosong. Sedang kami ralit berbual tiba-tiba kedengaran satu suara menegur dari belakang.

“Tak payah nak rapat sangat. Kamu berdua bukan dari alam yang sama.”

Perbualan kami terhenti. Muka dia berubah setelah mendengar suara tersebut. Aku perasan dengan perubahan tersebut tetapi aku pendamkan dengan mengubah topik perbualan.

“Awak, sekarang ni bekerja ke belajar lagi?”

Tetapi sekali lagi hambar. Dia mengambil keputusan untuk berdiam diri. Keramahan dia sebentar tadi terus hilang setelah mendengar suara tadi. Suasana janggal mula terbit bila kami berdiam diri.

Perjalanan itu dirasakan sangat lama walaupun cuma 35 minit bila kami saling berdiam diri. Kami masing-masing melayan perasaan sendiri.

Ketika aku sampai ke lebuhraya yang menghubungkan bandaraya Kuala Lumpur dan Putrajaya kereta aku menjadi perlahan dan berat. Walaupun pedal minyak aku tekan sepenuh hati tetapi kereta aku masih tidak dapat bergerak seperti yang aku mahukan. Masih perlahan seperti ada yang menahan.

Aku kemudiannya mengambil keputusan untuk memberhentikan kereta aku di pinggir jalan raya.

“Cik, saya nak keluar sekejap periksa kereta saya. Macam tayar kereta saya bocor ja,” kataku mencipta alasan untuk meminta izin seraya keluar dari kereta.

Aku memeriksa kereta aku. Tiada apa yang ganjil. Aku masuk semula ke dalam kereta seraya melafazkan bismillah secara berbisik.

Alhamdullilah kereta aku boleh bergerak normal, tiada lagi yang menahan kereta aku seperti tadi. Aku menarik nafas lega. Dia melihat aku seperti berkelakuan pelik.

“Awak kenapa ya?” Dia bertanya kepadaku. Aku menjadi kaget kerana masih lagi janggal. Aku berfikir beberapa ketika sebelum menjawab soalan dia.

“Tak ada apa-apa awak...” Aku menjawab. Jawapan aku membuatkan wajahnya lega. Aku senyum semanis yang mungkin walaupun hati aku resah. Aku meneruskan pemanduan yang berbaki 15 minit ke lokasi.

Kemanisan wajah si dia membuatkan aku tersenyum sendiri. Aku tersedar dari lamunan bila dia berdehem. Aku kembali ke dunia nyata. Aku melihat dia tersenyum seperti mengerti apa yang sedang aku fikirkan. Dia seperti ingin berkata sesuatu tetapi suara itu kembali.

“Usah berangan memiliki si dia jika kerna kalian bukan dari akar yang sama.”

Aku terkedu mendengar suara tersebut. Aku memerhati wajah si dia seperti sedih walaupun di sembunyikan oleh kelam lampu jalan.

Perjalanan kami hampir ke penghujungnya bila sesuatu yang pelik berlaku. Kelihatan dia seperti resah. Aku cuba bertanya kepada nya. “Awak kenapa? Resah je saya tengok”

“Saya tak apa-apa. Teruskan memandu jangan risaukan saya.” Suaranya bertukar tegas.

Aku terdiam dan meneruskan pemanduan aku. Ketika kereta aku berhenti pada lampu isyarat dia kelihatan semakin resah dan bertanya kepada aku

“Kenapa awak berhenti? Kan depan tu tak ada kereta?” Suaranya tidak setegas tadi tapi seolah-olah takut.

“Cik, walaupun depan tu tak ada kereta tetapi kita kena patuh pada undang- undang jalan raya. Nanti kalau apa-apa berlaku pada cik saya yang akan bertangungjawab.” terangku panjang. Dia seperti tidak berpuas hati dengan penjelasan aku tetapi tidak pula dia menunjukan ingin meneruskan perbualan kami.

Ketika aku membelok untuk mengikuti arah yang ditunjukkan oleh aplikasiku, kelihatan ada sesuatu menunggu di tengah-tengah jalan. Aku menjadi kaget kerana aku mengenali bentuk tersebut.

Gadis itu bersuara. “Awak, teruskan memandu walau apa yang berlaku. Jangan pernah berhenti.”

Aku tidak mampu untuk membalas arahan yang diberikan kerana perasaan takut telah menguasai diri aku. Aku cuma mampu menganggukkan kepala sahaja.

Seusai itu, pintu belakang bahagian penumpang tiba-tiba terbuka . Tiada sesiapa kelihatan yang membuka pintu kereta aku yang sedang bergerak. Aku tidak mengambil pusing lantas memecut kereta untuk melintasi makhluk tersebut.

Aku sempat melihat makhluk tersebut memandang tajam ke mata aku saat melintasinya.Ketika itu jugalah si dia bersuara. “Awak jangan takut sebab ia tak mampu buat apa-apa. Awak bantu saya, saya bantu awak." Lunak suara dia memberitahu.

Aku menjadi sedikit lega mendengar apa yang diberitahu oleh si dia. Walaupun kenyataan dia membuatkan aku dipenuhi persoalan, aku mengambil pendekatan untuk mendiamkan diri kerana otak aku sedang bekerja keras cuba menjelaskan secara logik apa yang sedang berlaku.

Perjalanan kami akhirnya sampi ke lokasi yang ditunjukan. Kelihatan sekumpulan manusia seakan-akan menanti kehadiran kami.

Si dia keluar, lantas berkata. “Beta sudah kembali.”

Kelihatan sekumpulan manusia tadi tunduk menghormati si dia. Aku tiba-tiba berasa kagum dengan apa yang aku lihat. Tanpa aku sedar aku telah melontarkan persoalan tanpa aku berfikir. “Cik, siapkah awak?”

Dia memalingkan wajah dia ke arah aku. Lantas berkata. “Saya merupakan puteri puak ini, kami adalah golongan yang kalian gelar orang bunian. Terima kasih kerana membantu saya.”

"Kenapa cik, eh maaf tuan puteri tak menggunakan kuasa cik? Bukan semua orang bunian ada kuasa untuk ke satu tempat dengan mudah?”

“Awak, tak semua bunian ada kuasa seperti yang awak cakap tu. Setiap kami mempunyai kuasa yang berlainan. Seperti saya, kuasa saya cuma mampu mengawal mahkluk jadian sahaja. Saya yakin awak ada juga mendengar suara semasa kita dalam perjalanan ke sini bukan?”

Aku mengangguk mengiyakan.

“Dia adalah penjaga saya, saya memohon maaf atas kekasaran bahasanya. Saya juga memohon maaf kerana telah melibatkan diri awak dalam masalah saya. Saya yakin awak perasan bila kereta awak tiba-tiba berat. Saya tahu awak takut tapi awak masih meneruskan perjalanan ini. Saya tahu apa yang awak fikirkan tetapi saya tidak mahu awak ambil hati kerana saya telah membaca fikiran awak semenjak awal perjalanan kita. Disebabkan itu jugalah penjaga saya telah menegur awak.”

Aku menjadi malu sendiri. Usai penjelasan yang diberikan oleh si dia, ketika itu jugalah kelihatan manusia seakan-akan serigala jadian muncul di sisi kereta aku.

Aku menjadi kagum pada masa yang sama kaget melihat makhluk tersebut. Sekarang baru aku boleh menghubung kaitkan apa yang berlaku sepanjang perjalanan aku menghantar dia.

Aku bersyukur kerana aku tidak melihat apa yang berlaku cuma bayangan pocong tadi masih bermain di fikiran aku. Aku ingin menyuarakan kerisauan aku tetapi dipintas oleh si dia.

“Jangan risau, benda tu sudah tiada di situ. Saya boleh jamin awak selamat.”

Aku berasa lega mendengarnya. Aku kemudian meminta diri untuk pulang kerana sudah terlalu kepenatan.

Ketika aku berpaling untuk melihat ke belakang tidak kelihatan sesiapapun di situ. Aku terus memecut kereta.

Hari-hari yang mendatang aku meneruskan rutin kerja harian seperti biasa . Cuma sesekali aku berasa sepertinya ada kelibat seseorang yang memerhati ketika aku sedang bekerja.

-TAMAT-
=========================
Karya : Asallehin Abdul Rahman
Suntingan Karya & Gambar (sumber internet) : DeeFen DF

Karya merupakan hakcipta penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing?
Ayuh kongsikan kisah anda kepada kami. Hantar kisah anda ke e-mel aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk tujuan pengkreditan.

No comments: