Monday 16 April 2018

DAERAH MAHTI Part 1 - FateStayNite


Tajuk : Daerah Mahti (Part 1)
Penulis : Penulis MrHuzaifah
=======================

Rasa itu semakin menjadi-jadi. Gelap. Sunyi! Aku di mana? Suasana ini seperti pernah aku lalui, seperti pernah aku alami. Praaappp! Tiba-tiba bunyi ranting patah seperti dipijak seseorang. Aku menoleh ke arah belakang dengan pantas. Kosong! Tiada sesiapa.

"Mungkin perasaan aku sahaja," hati kecil aku berbisik, sambil meneruskan langkah.


Semakin jauh aku melangkah, semakin aku rasa hilang arah. Tiada tanda-tanda atau bunyi air sungai berdekatan aku. Orang cakap jika sesat, carilah anak sungai, tapi jangankan anak sungai, lopak air pun aku tidak jumpa. Cuaca semakin gelap, aku harus mencari tempat berehat dan berlindung.

Tidak jauh dari tempat aku berdiri, kelihatan sepohon pokok yang rendang beserta daun dan cabang ranting yang lebat. "Aku berehat di sini dahululah, sebelum malam menjelma." kata hati kecilku.


Aku memanjat pokok itu dengan berhati-hati. Bimbang jika ada haiwan berbisa sedang berteduh juga.Mana ranting yang mampu aku patahkan mengunakan sisa kuderat yang masih ada, aku patah untuk membentuk tempat yang lebih selesa.

Malam sudah pun melabuhkan tirainya. Aku hanya turun untuk solat sahaja, itu pun aku mengunakan arah mengikut petunjuk matahari dan keadaan serta suasana. Allahhh Hu Akhbarr! Aku menganggkat takbir memulakan solat isyak. Sejujurnya aku memang tidak kusyuk ketika itu. Nyamuk, semut, serangga dan bunyi haiwan yang sangat pelik membuatkan aku semakin tidak kusyuk. Namun tiada alasan untuk solat. Itu adalah rukun Islam yang menunjukkan aku seorang beragama islam.

“ Rabbighfirli, " Baru sahaja bacaan duduk antara dua sujud itu aku lafazkan. Kedengaran satu suara dari belakang.

"Ehh..! ureng ituk buat apa"

"Entah tak tahuk!" Balas satu lagi suara.


Aku masih meneruskan solat dan berserah kepada Allah sehabisnya. Dengan berada di tempat yang asing. Aku mungkin tidak mampu berlawan dan melarikan diri jika diancam bahaya. Selepas aku memberi salam terakhir, aku terus memusingkan kepala ke belakang. Tiada sesiapa! Mungkin syaitan sengaja menganggu aku. Terus pantas aku memusingkan kembali kepala kehadapan.

“ALLAHHHH!”

Dengan seiring kalimah itu juga aku terensot kebelakang. Dua orang yang bertubuh kedil kini berdiri di hadapan aku. Badannya gempal, ditangannya tergenggam sebuah senjata seakan kapak yang diperbuat dari kayu dan mungkin batu. Suasana gelap sukar untuk aku melihat dengan lebih teliti.

"Siapa kamu!" Tanya lelaki kerdil yang memegang kapak itu.

"Aku Sharil," balas aku sambil bersedia untuk lari.

"Darik manak?" Si lelaki kerdil lagi satu bertanya.


"Dari......" aku tidak mampu menjawab, ingin menjawab nama tempat tapi khuatir mereka tidak tahu. Hendak menjawab bumi, khuatir mereka rasa aku memperbodohkan mereka.

"Dari?" Lelaki kerdil bersenjata itu mempersoalkan kembali.

"Tidak tahu. Aku sesat." balas aku sambil memandang mereka berdua.

Kemudian lelaki kerdil itu berbincang perlahan, aku cuba memasang telinga untuk mengetahui apakah rancangan mereka. Aku terbayang mereka akan mengikat aku lalu meratah tubuh aku.Arghhhh! otak ini asik berfikiran negatif sahaja. Aku yakin Allah pasti bantu aku.

"Marikk!" lelaki yang memegang senjata itu memanggil aku, sambil dia berjalan kehadapan.

Aku tiada pilihan, jika aku lari ketika itu nescaya aku akan dikejar dan mereka pasti hebat dengan selok belok hutan ini. "Baik aku ikut sahaja" hati kecil aku memberi cadangan, seakan menyerah diri kepada musuh.

Setelah hampir 3kilometer aku berjalan, akhirnya lelaki kerdil itu berhenti. Aku juga turut ikut berhenti. Lelaki kerdil yang tidak memegang senjata tiba-tiba sujud tetapi telinganya diletakkan kebumi. "Ayuhhhh!! pantas!" lalu mereka berlari, dan aku turut berlari. Tinggi mereka hanya paras lutut aku sahaja.

Sedang aku berlari itu tiba-tiba terdengar bunyi dengusan nafas kuat di belakang. Aku sempat menoleh dan melihat mengunakan anak mata. Hanya mata merah menyala kelihatan dibelakang aku dan jaraknya tidak jauh.

"Apa itu!" Soal aku sambil berlari dan termengah-mengah.

"Borigowo!!!" Jerit silelaki kerdil sambil berlari.

Gedebukkkkk! Seorang lelaki kerdil yang memegang senjata tadi jatuh tergolek. Rakannya terus memberhentikan larian sambil menjerit ke arah aku "Larriiiiiiii!" BErmakna dia suruh aku meneruskan larian. Tetapi aku tidak tahu kemana aku ingin lari dan apa itu Borigowo.

Tanpa berfikir panjang aku terus mencapai kedua-dua tangan lelaki kerdil itu lalu menarik ke atas badan aku. Lelaki kerdil yang jatuh itu aku pautkan di bahu aku. Lalu berlari tanpa arah.

"Bilokkkk kanan!" Arah lelaki kerdil yang dibahu.

Aku mengikut sahaja sehinggalah kelihatan seakan cahaya api tidak jauh dari aku.

"Pergiii sanaaaa!" Jerit lelaki kerdil itu lagi sambil menunjukkan kearah api.

Semakin dekat dengan cahaya api itu, semakin aku rasa selamat. Tetapi aku tidak tahu apakah yang sedang menunggu aku di sana. Adakah bahaya atau tidak.

Bunyi derapan kaki makhluk yang mengejar kami semakin hampir. Aku pula semakin penat, namun aku harus menyelamatkan dua orang kerdil ini.

Zrrruuussssssss...

Tiba-tiba bunyi sesuatu yang sangat pantas dan laju membelah angin. Bunyi itu kedengaran beberapa kali sehinggalah terdengar satu suara ngauman yang sangat kuat dibelaknag aku. Derapan kaki makhluk itu juga terhenti seiring dengan bunyi ngauman itu.

"Puak Anjika!" Teriak lelaki

"Siapa mereka? Bahayakah?" Tanya aku, mula bimbang kerana seakan puak itu lebih hebat.

"Tidak. Mereka pemburu Borigowo" terang sikerdil

"Huhhhhh." aku menarik nafas lega, terasa sedikit selamat.

Sampai sahaja aku di ungun api, kelihatan tiada apa-apa melainkan hanya satu ungun api. Aku turunkan dua lelaki kerdil itu ketanah kemudian aku terbaring kepenatan. "Apakah nama tempat ini?" hati aku berbisik.

"Daerah Mahti!" Tiba-tiba pertanyaan aku dibalas oleh satu suara yang hadir dari rimbunan semak samun.

Aku pantas duduk dan bersedia melarikan diri kembali.

"Jangan takut, aku juga seperti kamu manusia!"Balas suara itu lagi.

"Siapa?" sambil aku memegang kedua-dua lelaki kerdil untuk bersedia membawa mereka lari dari ancaman.

Lalu keluar seorang lelaki remaja. Bertubuh tinggi seperti aku, dia memang benar-benar manusia. Lelaki kerdil dua orang tadi terus bangun lalu menghampiri silelaki yang baru muncul dari semak samun itu. Mereka nampak seperti sudah saling kenal.

"Siapa kamu," tanya silelaki itu kepada aku.

"Aku Sharil, dan siapa pula kamu?" Balas aku.

"Aku Saiful." Silelaki itu berjalan menghampiri aku. Tubuhnya bau sangat harum dan bau itu adalah bau dari bunga-bungaan. Lalu tangannya dihulurkan untuk bersalaman dan aku membalasnya tanpa rasa curiga.

"Bagaimana kamu boleh sampai kesini? tanya Saiful kepada aku.

"Aku tidak tahu, aku lupa segalanya. Hanya sedar aku sudah ditengah hutan ini." aku cuba mengingat kembali. Namun otak aku tidak ingat langsung apa-apa.

"Agak aneh!" balas Saiful sambil cuba berfikir.

"Tadik kami nampak dia bangun tunduk macam Saiful." adu silelaki kerdil bersenjata itu kepada Saiful.

"Solat?" Jawab Saiful sambil memandang lelaki kerdil itu.

"Yaaaa. " balas seorang lagi.

Aku hanya memandang Saiful dengan penuh tanda tanya, bagaimana lelaki ini boleh hidup ditengah hutan dan bersama lelaki kerdil ini. Apakah Daerah Mahti ini? Semua itu menjadi persoalan didalam akal fikiran aku. Tetapi lelaki kerdil tadi menyebut tentang solat yang dilakukan oleh Saiful, bermakna ia lelaki yang baik dan selamat.

"Errrrr.. Tapi bagaimana kamu boleh ada di sini?" Soal aku kepada Saiful.

"Kerana seorang wanita." Balas Saiful ringkas.

"Oh, kerana cinta? " balas aku.

"Bukan cinta. Tak mengapa, abaikan sahaja. Tidak baik diungkit." Saiful cuba menutup kata-katanya.
Aku kembali terbaring, pandangan aku terus kelangit. Walaupun dihalang oleh rimbunan pokok, namun aku masih dapat melihat bintang. "Adakah aku bakal mati disini?" hati aku kembali bermonolog.

"Tidak semudah itu untuk kau mati di sini." ujar Saiful tenang.

"Kamu dapat membaca hati aku?"

"Tidak! Aku hanya mendengar bisikan hatimu" balas Saiful kembali.

Kedua orang kerdil itu aku lihat sudah berdengkur, mungkin kepenatan lari bersama aku tadi.

"Jika kamu lapar, ambil makanan itu. Makanlah. Ia halal." Saiful menunjukkan kearah satu sudut, terdapat rimbunan daun.

"Terima kasih, tetapi aku haus." balas aku cuba mengadu.

"Nah. Minum lah" Saiful menghulurkan sebekas air yang diperbuat dari buluh.

Aku menerimanya tanpa memikirkan bahaya. Selepas minum, aku hanya menghabiskan masa dengan termenung. Manakala aku lihat Saiful hanya duduk berzikir sambil duduk tenang.

Waaarrgghhhhhh!!

Tiba-tiba tempat kami duduk berrehat diserang. Aku terus bangun dari baring sambil berlari kearah satu pohon dan memanjat pohon itu tanpa memikirkan bahaya. Saiful dan dua orang lelaki kerdil itu masih tidak bergerak diam dalam tidur.

"Bangunnnn!!! Lari!!" Jerit aku kepada mereka. Namun mereka masih lagi tidak bergerak.

Aku jelas dapat melihat makhluk yang dikatakan Borogiwo itu, wajah mereka seakan serigala dan angjing. Adakala seperti beruk. Tubuh mereka berbulu lebat. Mempunyai mata yang merah menyala.

Dengan rakus mereka memcarik-carik tubuh Saiful dan lelaki kerdil tadi. Kawasan itu kini semerbak bau hanyir darah. Aku hanya mampu memerhati dan tiba-tiba salah seekor dari makhluk itu terlihat aku. Matanya yang kecil tadi menjadi besar seakan terbeliak apabila terlihat aku.

Arrgggggggg!! Makhluk itu menjerit kearah aku, pantas semua yang lain melihat kearah aku.

Ya Allah aku memohon perlindungan dari mu Ya Allah. Aku berdoa. Salah seekor dari mereka memanjat pokok yang sama dengan aku. Jantung aku berdegup kencang. Aku harap kali ini Allah hantarkan tenteraNYA walaupun ia Puak Anjika.

Arrrrrhhh!
Debukkkkk!

Aku tersembam jatuh kebumi. Makhluk tadi mengelilingi aku, wajah mereka nampak masih lapar. Tiba-tiba kaki aku terasa panas dan apabila dilihat seekor dari mereka sedang mengigit betis aku. WAktu itu kesakitan yang aku lalui seiring dengan ketakutan. Ngilu, sakit semuanya bercampur baur. Kaki dan tangan aku direntap oleh mereka. Aku mampu melihat lengan aku terlerai dari tubuh, terasa kebas di kepala dan pemandangan aku mula dipenuhi kelip-kelip cahaya. Sakit, sakit dan sakit itu yang mampu aku rasa saat itu. Tubuh aku mengeletik kesakitan. Darah aku membasahi tanah Daerah Mathi itu.

"Allah Hu Akhbarrr! Allah Hu AKhbarr!" terdengar sayup suara orang melaungkan kalimah Agung itu. Aku melihat mengunakan anak mata ke tepi aku. Dan aku lihat kepala Saiful sedang melazkan Kalimah Agong itu. Lalu gelappp!

Pappp!

Pipi aku ditampar perlahan, mata aku dibuka dan aku lihat Saiful serta lelaki kerdil sedang duduk melihat ke arah aku.

"Bangun, kamu sedang dikuasainya" ujar Saiful tenang,

"Maksud kamu?" Aku keliru. Aku masih hidup dan mereka juga.

"Di Daerah ini jika kamu tidur melebihi waktu, pasti kamu akan dikuasai mimpi ngeri. Jika kamu gagal lawan maka kamu akan mati" terang Saiful kepadku.

"Maknanya aku tidak boleh tidur terlalu lama?" Tanya aku pelik.

"Iyaa. "balas Saiful tenang.

"Sekarang kita fikirkan bagaimana untuk membawa kau pulang kembali." kata Saiful.

Semua memandang kearah Saiful, berharap dia mempunyai cara.

"Ingat, ini Daerah Mahti, dimana kamu boleh mati dan kamu harus berlawan dengan diri sendiri. " Terang Saiful lagi.

Aku hanya diam mendengar, dan aku lihat suasana seakan sudah subuh. Unggun api juga semakin malap. Aku masih terperangkap didunia ini. iaitu Daerah Mahti. Siapa Saiful sebenarnya, siapa Puak Anjika dan apa sebenarnya Borigowo. Semuanya menjadi tanda tanya. Dan Adakah aku mampu kembali ke dunia nyata.

Bersambung.
=====================
Gambar: Mr Huzaifah 

Suntingan: NIL

Karya adalah hak milik penulis dan Arkib Angker Negara.
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan.

No comments: