Tuesday 3 April 2018

DIARI BUNGA Part 1 - May Nhai


DIARI BUNGA

Penulis : May Nhai


Assalamualaikum hai semua. Terlebih dahulu saya sebagai penulis cerita Diari Bunga ni nak mohon maaf andai cerita ni tak menepati taste korang semua, ataupun secara tak sengaja tersama dengan mana-mana cerita yang korang pernah baca or dengar. Diari Bunga ni, saya olah semula berdasarkan cerita sebenar dan telah ditokok tambah untuk panjangkan cerita.

Enjoy your reading !!

DIARI BUNGA – ( PERMULAAN )Minggu 1 Jan 2017
Masuk bulan ketiga perkahwinan aku dengan Abang Hakimi. Aku masih belum dapat membiasakan diri dengan keadaan rumah banglo milik suamiku ini. Nampak suram dan seram. Hari ni, aku ditinggalkan berseorangan bila Abang Hakimi terpaksa ke tempat kerja untuk gantikan rakannya yang mengambil cuti kecemasan. Sepatutnya sabtu minggu pertama, hari cuti untuk Abang Hakimi.

Setelah siap bersarapan , aku mengambil keputusan untuk mengemas ruang tamu. Asyik aku menyusun semula buku-buku di rak, aku terasa seperti diperhatikan di sudut kiri ku. Aku menjeling dengan ekor mata. Sekilas seperti bayang hitam. Jantung berdegup laju, terasa macam nak pitam! Aku mula membaca surah lazim, tapi tunggang terbalik, seolah lupa semua. Panik, terasa peluh mencurah ke ladang gandum. Ahhh, ni bukan masa nya untuk iklan coco crunch. Aku memberanikan diri untuk melihat dengan mataku sendiri. Dalam kiraan tiga di dalam hati, dengan laju nya aku pusingkan badan ke kiri.

“ Eh, takde apa pulak, hmm bayang langsir agaknya ni”

Aku membuat telahan sendiri, alah untuk sedapkan hati. Gila kau nak melayan, boleh luruh jantung! Aku bergerak kearah langsir yang kononnya bayang hitam tadi. Berpura-pura bengang.

“ Kau ni langsir, dah nama kain tu, jadi kain la, tak payah menakutkan aku. Aku ni mem besar dalam rumah ni. Jangan sampai aku tukar kau dengan langsir baru! Sambil aku mengibas langsir, sambil aku membaca ayatul kursi di dalam hati. Alhamdulilah, kali ni tak tunggang langgang lagi.

Prakk pakk pakk , bunyi pintu bilik stor di tingkat bawah. Seolah ditolak buka secara perlahan.

“Dah main pintu pulak” omel ku

Tiba-tiba, BUMMM, bunyi pintu bilik tingkat atas tertutup. Terkejut aku, memang something wrong la rumah ni. Aku takut, berpeluh. Gelabah aku mencari telefon.

Bunga : Assalamualaikum Abang, sibuk lagi ke dekat pejabat tu?


Hakimi : Wasalam Bunga, ye Abang ada kerja nak kena siapkan, minggu depan ada presentation dengan klien. Kenapa ni?

Bunga : Bunga rasa tak sedap hati la bang, tadi tiba-tiba pintu tertutup sendiri. Bunga takut la, Abang balik la cepat.


Aku pelik, kenapa bunyi macam serangga, macam dalam hutan pulak ni.

Bunga : Abang dekat mana ni? Pejabat ke luar, bunyi lain macam je, suara Abang pon tak jelas.

Hakimi : Ohh, sekarang Abang dekat tapak projek, lepas waktu makan tengah hari, baru masuk pejabat balik.
Bunga : Tapi Bunga seram la duduk rumah ni sorang-sorang, rasa meremang je.
Hakimi : Perasaan Bunga je tu, Takde apelah. Sebelum kahwin, Abang duduk sorang, ok je. Bunga bukak la radio, bagi ada bunyi, takdela dengar bunyi pelik-pelik lagi. Nanti Abang cuba balik awal.
Bunga : Ok lah kalau macam tu, elok-elok Abang, bye
Hakimi : Ok, bye sayang.


Aku matikan panggilan. Ahhhhhh kena menghadap keseraman ni sensorang lagi.

Minggu 3 Jan 2017
Bunga : Abang, bangun la kejap. Bunga tak boleh tidur ni.

Hakimi : Hmmm, ye kenapa lagi ni, tidur jela
Bunga : Bunga terjaga, rasa tak sedap hati.
Hakimi : Pejam je mata tu, nanti tertidur la
Bunga : Tapi…..
Hakimi : Apa lagi sayang, Abang mengantuk ni, esok kerja kan.
Bunga : Ok, tidur la..


Terasa ada yang memerhati di sudut bilik. Aku cuba pejam mata, tapi masih terasa ada mata yang memandang kami tidur.

“Kenapa aku je yang rasa, pergi lah kacau laki aku pulak” omel ku dalam hati, geram!


Geram dengan Hakimi jugak, boleh pulak sedap tidur. Ciskek betul laki aku ni.


Aku baca ayatul kursi berulang kali sehingga tertidur sendiri.

“ Kau akan mati, kau akan mati, Aku benci kau, Kau akan mati!! Jeritan dari lembaga berselubung.

“ Tak, jangan bunuh aku, tolong jangan. Aku tak bersalah!!!”

“ Kau akan mati, aku akan bunuh kau”

Lembaga tersebut mengejar aku dengan parang berbalut kain merah, hampir kearah ku. Aku cuba lari selaju mungkin. Nasib tak baik, kakiku tersadung akar pokok.

“ Kau akan mati, rasakan!!”

Parang merah diangkat tinggi dan laju menghunus dadaku. Aku menjerit ketakutan.

Berpeluh-peluh aku kekiri dan kekanan. Aku tersentak dan terjaga dari tidur. Ya Allah, mimpi rupanya, aku mengurut dada lega. Aku bangun melihat jam, hampir jam 4 pagi. Saat aku nak sambung tidur, aku rasa pelik. Ya pelik. Bantal yang aku alaskan kepala aku, terlipat dua! Aku meremang. Aku pejam mata serapat mungkin dan cuba untuk tidur semula.

“Jangan fikir Bunga, jangan fikir sekarang” kata hatiku.

Aku terlelap dan terjaga bila Hakimi mengelus lembut pipiku.

Hakimi : Bangun sayang, dah subuh ni.

Bunga : Hmm, Abang mandi lah dulu. Bunga nak lelap kejap. Bagi Bunga 10 minit.
Hakimi : Okay sayang.


Dalam keadaan mamai, aku bangun dan mencapai tuala di hujung katil.


Aku tersentak dan tersedar, teringat pasal malam tadi. Ohh boleh gila aku. Aku mandi, solat dan sediakan sarapan pagi sebelum bersiap untuk ke tempat kerja.


Hmm seumur hidup aku, tak pernah aku tidur dengan bantal terlipat. Aku ni pelik sikit, bantal tak boleh tebal, tak boleh nipis. Kalau pintu berkeriut sikit pon aku terjaga. Kalau aku tengah tidur, Abang Hakimi tersentuh aku dengan lengan dia pun, aku boleh terjaga. Inikan pulak bantal terlipat. Takkan aku yang lipat sendiri, tak mungkin lah. Aku kenal diri aku, aku tau cara aku, aku tau perangai aku. Kalau aku tak boleh tidur sekali pun, aku mesti sedar kalau aku yang lipat bantal tu. Abang Hakimi? Takkan aku tak sedar kalau dia yang buat. Dan takkan dia nak buang masa dia, sedangkan dia pun tau perangai bini dia yang satu ni. Tak boleh bergerak sikit, kang terjaga la. Hmm, takkan lahh. Entah-entah……

Bulu romaku meremang. Ahh bengang pulak aku rasa, boleh gila aku kalau macam ni. Mesti benda tu sengaja nak sedarkan aku dengan kehadiran dia dalam bilik tu malam tadi. Berpuaka ke rumah tu? Bergenang air mata ku. Macam mana aku nak bagitau Abang Hakimi, mesti dia fikir aku sengaja dan mengada. Itukan banglo pusaka keluarga dia.

Yup, Abang Hakimi sebatang kara, anak yatim piatu, takde adik beradik atau saudara mara yang lain. Banglo yang kami duduk sekarang adalah rumah keluarga dia, sebelum ibubapa Abang Hakimi meninggal kemalangan 5 tahun lepas. Abang Hakimi anak tunggal, inipun dia buka cerita sebelum kami berkahwin. Abang Hakimi ada pesan untuk tidak bertanya perihal keluarga dia lagi, sedih katanya. Aku? Aku pun anak tunggal, anak manja Abah dan Umi. Apa yang aku minta, inshaaAllah dapat, maklumlah anak kesayangan. Hahahaha. Pada mulanya Abah dan Umi berat nak lepaskan aku, yelah kalau dah berkahwin tu, mesti kena duduk dengan suami kan. Umi berat hati, katanya tak sedap hati. Abang Hakimi yang beria memujuk Umi, dan berjanji akan menjaga aku sebaiknya.

Menitik sekejap air mata ku. Rindu nya Umi, kalau Umi tahu anak manja dia ni tengah bersedih hati memikirkan bantal terlipat, pintu tertutup sendiri, langsir puaka, mesti Umi akan pujuk aku, dan minta aku pindah rumah! Haha

Feb 2017

Aku rasa kurang sihat hari ni. Pening, pusing kepala aku. Tak larat rasanya nak pergi kerja. Bila memikirkan kerja yang menimbun di pejabat, buat aku bertambah loya! Alamak, loya? Pening? Adakah aku mengandung? Tersenyum simpul sekejap. Dah berbulan kahwin, dah lama kami menantikan kehadiran cahaya mata. Melalut sekejap aku ni.


Bunga : Abang, Bunga rasa tak sihat la, tak sedap badan.

Hakimi : Bunga demam ke? Sini, Abang rasa dahi tu, panas tak.
Bunga : Tak panas, tapi rasa pening, loya tekak Bunga, rasa nak muntah.
Hakimi : Kita pergi klinik la, nanti Abang minta half day dengan Mr John.


Klinik Dr Malikha. 

Doktor ni adik Malique pejamkan mata tu ke? Huhuhuhu

Doktor : Selamat datang Puan, ada apa masalah ya?

Hakimi : Isteri saya rasa tak sedap badan, loya, pening-pening.

Aku hanya menggangguk kan kepala.

Doktor : Bila kali terakhir Puan datang bulan?

Bunga : Emm, bulan lepas Doktor.
Doktor : Puan ingat tak, hari pertama period terakhir puan?
Bunga : Emm, 3hb Doktor, dalam seminggu macam tu.
Doktor : Kalau ikut kiraan, Puan dah lewat 4 hari ni. Kita buat ujian kehamilan dulu ye.


Doktor memanggil staf untuk membawa aku ke ruang tandas belakang. Aku diberikan botol untuk mengisi air kencing.

Doktor : Nampak nya keputusan Puan, negatif. Saya minta maaf.

Hakimi : Ohh yeke, belum ada rezeki lagi ni.

Aku hanya diam, kegembiraan aku terentap.
Hakimi : Sayang ok ke? Jangan lah sedih, ada masa lagi untuk kita usaha. Senyum sikit.
Aku hanya senyum nipis, sedapkan hati yang lara.

Hakimi : Jadi Doktor, tanda-tanda yang isteri saya alami tu, ada masalah apa ye?

Doktor : Mungkin Puan Bunga stress, atau pun tidur tak cukup. Bagi pasangan yang baru mendirikan rumah tangga, normal kalau jadi macam ni. Hormon Puan Bunga tak stabil. Saya akan bekal kan ubat tahan muntah dan pening.

Hakimi : Ada makanan yang isteri saya kena elakkan?
Doktor : Jangan risau, Puan boleh makan macam biasa. Cuma kalau bulan depan masih tak datang bulan, Tuan kena bawa Puan untuk periksa lagi sekali.
Bunga : Terima kasih Doktor.
Doktor : Sama-sama Puan.


Selesai berurusan di kaunter, kami bergerak pulang. Aku hanya membisu, memandang ke jalan luar. 

Ya, aku memang stress. Stress dengan rumah tu!! Untuk menenangkan aku yang bersedih hati, 
Abang Hakimi ambil cuti sehari hari ni. Dia membawa aku menonton wayang, makan tengah hari di 
luar, dan yang paling seronok, Abang Hakimi belikan aku novel. Hahahah, Terubat hati aku. Terima 
kasih Abang. Bunga sayang Abang!!


March 2017

Aku sedih, aku risau. Aku masih belum datang bulan. Diam-diam aku ke farmasi dan beli UPT utuk 
check sendiri. Mungkin bulan lepas, Doktor tak dapat detect sebab alat rosak? Bertambah sedih bila 
keputusan nya masih sama, negatif!! Aku menangis. Teresak-esak aku sendiri dalam tandas. Aku 
cemburu dengan rakan ku yang berkahwin selepas aku, tapi telah disahkan mengandung. Lagi sedih 
bila rakan sepejabat ku juga asyik bertanya, dan ada yang mengatakan aku sengaja merancang!! Aku 
menangis semahunya, basah lencun baju aku dengan airmata. Aku dikejutkan dengan bunyi pintu 
bilik terkuak.


Hakimi : Sayang, buat apa tu dalam tandas? Senyap je. Bunga okay ke tak ni?

Bunga : Semakin kuat aku menangis, terjelepuk aku di lantai tandas.
Hakimi : Sayang, kenapa ni? Bunga sakit ke? Jom kita pergi klinik.


Hakimi mengangkat aku dan dudukkan aku di birai katil. Aku masih menangis. Dalam tangisan aku, 

suara yang serak basah, aku cuba bercakap dengan suamiku.


Bunga : Bunga minta maaf Abang, Bunga belum boleh bagi Abang zuriat. Bunga minta maaf sangat. Abang jangan tinggalkan Bunga. 


Hakimi : Siapa yang nak tinggalkan Bunga. Abang sayang Bunga, apa pun jadi, Bunga tetap isteri Abang.


Aku masih teresak-esak dalam pelukan Abang Hakimi. Abang Hakimi memujuk ku. Ya, Dia suami aku, yang paling aku sayang, yang paling aku cinta. Tapi sampai bila dia akan sayang aku?

April 2017

Masih sama dengan bulan yang sebelumnya. Period aku masih belum kunjung tiba. Tapi kali ni, aku dah tak cengeng macam dulu. Aku berbincang dengan Abang Hakimi. Abang Hakimi bercadang untuk kami berjumpa dengan Pak Mat minggu depan. Katanya Pak Mat pandai mengubat orang. Aku hanya angguk lemah. Apa lagi yang aku mampu lakukan? Hanya berserah.


Setibanya aku di rumah Pak Mat, aku pening, terasa menyucuk kepala ku. Rasa macam nak pecah. Bahagian bawah perutku terasa sakit, seperti ada yang menghiris-hiris. Aku dihadapkan bertentangan dengan Pak Mat, manakala Abang Hakimi setia di sebelah ku.

Aku kurang jelas percakapan Pak Mat, pada mulanya aku dengar kalimah Bismillah, dan sayup-sayup bahasa yang aku tak fahami. Tak tahan dengan sakit kepala, Aku pengsan!!

Aku tersedar, terdengar perbualan antara Abang Hakimi dengan Pak Mat.

Hakimi : Apa yang patut saya buat ni Pak Mat?

P. Mat : Tak usah buat apa, aku dah selesaikan.


Dalam perjalanan pulang, aku bertanya dengan Abang Hakimi, apa yang dibualkan dengan Pak Mat. Kata nya ada orang yang iri hati dengan Aku. Aku diam tak berkutik. Iri hati? Siapa?

May 2017

Aku mula rasa bahang. Panas yang membuat aku tak senang duduk. Sepatutnya hujung minggu, masa aku berehat, tenang kan diri di rumah. Tapi entah mengapa jadi tak senang duduk. Butang penghawa dingin aku tekan, biar sejuk! Sedangkan rumah tu memang sedia sejuk sebelum ni, kami memang jarang gunakan penghawa dingin, hanya kipas siling.


Panas yang aku rasa lain macam. Aku rasa nak marah. Aku rasa nak bebal. Aku terasa malas untuk bersolat. Aku malas nak masak, aku malas untuk buat apa sahaja.

Hakimi : Bunga, jom kita rehat dekat anjung depan. Bunga buatkan cucur udang boleh? Abang lapar la. Dah lama tak rasa cucur udang Bunga. Sedap sampai terliur Abang fikir.


Bunga : Malaslah. Kalau nak makan, pergilah buat sendiri!


Aku bengang. Entah kenapa, dia ingat aku orang gaji ke. Kejap nak itu, Kejap nak ini.

Aku bangun dan menuju ke tingkat atas. Mandi. Ya aku patut mandi. Biar hilang rasa panas ni.


Jam 5pm - Rabu

Keadaan aku bertambah teruk, bila aku mula mendengar bisikan. Bisikan yang kadang-kadang boleh 
buat aku rasa nak hempuk kepala dekat dinding! Terngiang-ngiang suara bisikan tu. Aku takut.


Kau minta cerai je. Buat apa kau nak teruskan perkahwinan ni. Dia tak sayang kau!! Kau tak layak 

untuk Hakimi!


Suami kau curang, dia ada perempuan lain dekat luar. Kau tu bodoh!

Kau jahat, kau sial, kau mandul!

Aku bunuh kau! Aku bunuh kau! Kau tak layak hidup!

Aku menangis. Aku dah tak sanggup dengan bisikan jahat ni. Aku pening. Aku sakit kepala. Aku tak 

tahu nak buat apa lagi. Aku tunggu Abang Hakimi pulang dari kerja, aku akan minta dia berterus 
terang!


Jam 9pm - Rabu

Aku tersedar dari lena, bila nama aku di panggil lembut. Abang Hakimi di sebelah ku, membuat muka pelik bila aku tidur di ruang tamu.


Hakimi : Bunga dah makan? Abang minta maaf, Abang balik lambat hari ni. Ada kerja last minit tadi.

Bunga : Belum, Bunga tertidur dari petang tadi, sakit kepala.
Hakimi : Laa, belum makan ke? Jom kita keluar, Abang temankan Bunga makan.
Bunga : Abang dah makan ke?
Hakimi : Sudah, tadi dekat pejabat, kawan Abang yang balik lambat sekali, belikan nasi ayam.
Bunga : Bunga tak larat nak keluar, Abang buatkan bubur boleh?
Hakimi : Ok sayang. Bunga naik mandi dulu, solat isyak, sekali ganti maghrib ye. Nanti dah siap, Abang bawakan ke atas.


Siap makan, disuap oleh Abang Hakimi, aku minta dia tunggu sekejap sebelum turun ke bawah. Aku 

ceritakan tentang bisikan yang aku dengar, rasa panas , rasa bahang. Semua yang terjadi dekat aku 
dalam bulan ni. Aku menangis. Cengeng kan aku? Sikit-sikit menangis. Aku minta maaf dengan Abang Hakimi, yelah, banyak yang aku sakitkan hati dia, melawan cakap dia, abaikan dia, tolak keinginan dia untuk bersama. Abang Hakimi ada cakap, dia pun ada perasan perubahan aku, tapi dia tak anggap serius, sebab mungkin aku tengah stress dengan kerja yang banyak dan keadaan aku yang masih bersedih tentang kehamilan tak jadi tu! Abang Hakimi siap berjanji, akan setia dengan aku. 

Aku senyum.


Aku tinggalkan Abang Hakimi tidur dahulu, lalu aku turun kebawah. Niat aku nak sambung baca 

novel. Mata ku tak boleh lena, mungkin petang tadi aku dah tertidur lama. Aku membelek barisan 
novel yang tersusun, mencari tajuk Ex-Girlfriend United, karya Matt Dunn. Baru sahaja aku membuka muka surat yang bertanda, aku tiba-tiba teringat sesuatu! Sesuatu yang terjadi sebelum aku setuju untuk berkahwin dengan Abang Hakimi! Nadia. Kak Nadia!


………………………………………………….

~ We keep this love in a photograph, we made these memories for ourselves ~
Telefon bimbitku bergetar dan berbunyi menandakan ada panggilan masuk. Aku melihat nombor yang tak dikenali terpampang di skrin. Aku masih berfikir sama ada mahu menjawab panggilan tersebut atau pun abaikan je.

~ Where our eyes are never closing ~
Ahhh, semak pulak telefon ni, entah siapa yang sibuk ganggu aku waktu malam macam ni. Aku menjawab panggilan tersebut dengan rasa berdebar, macam ada benda yang buruk akan terjadi.

“Hello, awak ni Bunga kan?” Suara pemanggil bertanya.

“Hello, ye saya. Siapa ni?” Jawabku biasa

“Kau tak perlu tahu siapa aku, aku cuma nak tahu apa hubungan kau dengan Hakimi” Ujarnya laju dan garang, seolah tengah menahan amarah.

“Abang Hakimi? Kenapa Cik nak tahu hubungan saya dengan dia. Cik ni siapa?”

“Ehh kau tak faham bahasa ke? Aku tanya soalan mudah kan, jawab jela. Ke kau nak aku datang jumpa kau secara berdepan?”

Marah betul minah ni, dah la dia yang cari aku, pastu nak marah-marah pulak, haishh

“Abang Hakimi tu tunang saya, dan kami bakal berkahwin lagi 2 bulan. Ada apa-apa lagi yang Cik nak tahu? Cik belum bagitau saya siapa nama Cik.”

Tutt tutt tuttt

Panggilan dimatikan. Ehh minah ni, dah tanya marah-marah, bila orang dah jawab soalan dia, diletaknya telefon. Takde adab betul. Geram pulak aku. Aku sambung menonton televisyen. Sedang asyik aku menonton drama, terasa telefonku bergetar beberapa kali. Notification Whatsapp keluar di skrin telefon.


“Ni mesti Abang Hakimi yang hantar” ujarku perlahan sambil tersenyum.

Aku buka telefon dengan perasaan berbunga, ehh bukan Abang Hakimi, tapi dari pemanggil gila tadi!
“KAU RAMPAS HAKIMI DARI AKU, KAU AKAN DAPAT BALASAN NYA. AKU BAGI KAU MASA SEMINGGU UNTUK PUTUSKAN HUBUNGAN BODOH KAU TU. JANGAN KATA AKU TAK BAGI AMARAN. AKU BOLEH BUAT HIDUP KAU MERANA. DALAM TEMPOH SEMINGGU KALAU KAU MASIH BERHUBUNGAN DENGAN HAKIMI, KAU JANGAN SALAHKAN AKU KALAU ADA ORANG DATANG ROGOL DAN BUNUH KAU!”

Aku terpempan, tergamam, menggeletar tanganku membaca isi mesej tersebut. Terasa panas pipiku, air mata mengalir laju. Aku tak tahu nak buat apa sekarang. Yang pasti, Abang Hakimi perlu diberitahu.

Aku forwardkan mesej dan nombor perempuan tu ke nombor Abang Hakimi, sebelum menghubunginya. Belum sempat aku mencari nombor Abang Hakimi, dia sudah menghubungiku dahulu.

Hakimi : Hello sayang, Bunga ok ke tu?

Bunga : Hello Abang, Bunga ok, Cuma masih keliru dan takut.
Hakimi : Abang minta maaf kalau sebab ni, buat hidup Bunga terganggu.
Bunga : Abang kenal ke dengan perempuan tu? Kenapa dia cakap Bunga rampas Abang dari dia? 
Siapa sebenarnya perempuan tu dalam hidup Abang? Tanyaku dengan nada sebak
Hakimi : Ya, Abang kenal dia, dan Bunga pun pernah terserempak dengan dia.
Bunga : Siapa? 
Hakimi : Nadia, yang Bunga terlanggar masa di KLIA 3 bulan lepas. Bunga ingat tak? Masa pertama kali kita jumpa. Abang dan Nadia baru balik dari Australia, dah habis belajar. Bunga pulak kejar masa nak jemput Umi dan Abah balik dari Umrah.
Bunga : Ohh Kak Nadia yang garang tu.


Abang Hakimi tergelak bila aku gelar Kak Nadia garang. Yela, mana taknya, masa aku terlanggar 

Kak Nadia, dia punya marah macam aku rosakkan barang dia. Sedangkan hanya terlanggar bahu je, 
dan aku yang jatuh, bukan dia. Mulut bising macam katak. Geram aku bila teringat balik semua ni.


Hakimi : Hello Bunga, kenapa diam ni? Marahkan Abang ke?

Bunga : Ehh maafkan Bunga, Bunga teringat pulak kejadian masa di KLIA tu. Jadi, kenapa Kak Nadia kata Bunga rampas Abang dari dia?
Hakimi : Sebenarnya….


Abang Hakimi menceritakan perkara sebenar. Rupanya Kak Nadia dah lama sukakan Abang Hakimi, 

tapi Abang Hakimi anggap Kak Nadia hanya sebagai kawan. Kawan yang rapat sebab belajar di 
universiti yang sama. Abang Hakimi tahu yang perempuan garang tu sukakan dia, tapi dia tak 
layankan. Abang Hakimi pun terkejut bila terima mesej dari aku tadi. Katanya Kak Nadia bukan 
macam tu, mungkin dia dalam keadaan marah dan cemburu, sebab tu dia cakap yang bukan-bukan. 
Kata Abang Hakimi, dia akan selesaikan perkara ni sendiri dengan Kak Nadia. Aku hanya perlu fokus dengan urusan perkahwinan kami.

…………………………………………………

Aku menutup semula novel yang belum sempat pun aku baca malam ni. Pak Mat cakap, ada yang iri 

hati dengan aku. Takkan la orang yang dimaksudkan Pak Mat tu, Kak Nadia. Abang Hakimi cakap dia dah selesaikan dengan Kak Nadia pasal hubungan mereka. Malah, aku pun tak terima panggilan atau mesej dari Kak Nadia lagi lepas tu. Cuma pernah sekali aku terserempak dengan Kak Nadia di 
restoran masa aku makan tengah hari dengan rakan sekerja ku. Itu pun, dia langsung tak bertegur 
sapa denganku, laju Kak Nadia berjalan keluar. Masa tu, aku dah berkahwin dengan Abang Hakimi. 
Serba salah aku, sama ada nak menegur dan meminta maaf atau pun tidak.


Jadi sekarang ni, Kak Nadia ke orang nya??

No comments: