Tuesday 17 October 2017

MUSUH DALAM SELIMUT - Suzie Aziz


MUSUH DALAM SELIMUT
Karya : Suzie Aziz

Halif balik dengan muka yang separuh lebam. Bibirnya berdarah. Segera dia membuka peti ais mencari air batu. Sehelai tuala kecil digunakan untuk membalut air batu sebelum dituam ke muka. Dia berdesit setiap kali lebam di wajahnya ditekan.
‘Kau ni dah kenapa? Kena pukul lagi dengan si Gemuk tu?’
Satu suara memetir di belakang. Halif terlonjak akibat terperanjat. Pantas dia berpaling. Senyum sinis yang terukir di bibir Man menjadi santapan matanya. Dia mendengus. Tanpa menjawab soalan Man, Halif berlalu ke ruang tamu.
Berkeriut kerusi kayu yang agak uzur menerima henyakan punggung tipus Halif. Alat kawalan TV dicapai. Man yang masih berdiri di laluan dapur hanya mampu mengeleng. Dia bersimpati dengan nasib Halif. Sudahlah bisu, lembik pulak tu.
Man duduk di sebelah Halif yang khusyuk menonton rancangan Didie and Friends. Dia tahu Halif tidak benar-benar menghayati rancangan kegemarannya itu. Dia dapat melihat mata Halif yang berkaca.
‘Dahlah tu. Biar aku selesaikan.’ Man menarik Halif ke dalam pelukan dan membiarkan bajunya basah dengan airmata. Halif menangis tanpa suara.
**********************
Gemuk termengah-mengah berlari. Kiri, kanan, depan dan belakangnya pohon kelapa sawit tegak merimbun. Entah berapa kali tubuh montelnya tersembam ke tanah. Dia ketakutan. Malaikat maut sedang mengejarnya.
‘Lari Gemuk. Lari. Kalau kau tak lari kau mati. Hahahahahahahahaha’
Gemuk menangis semahunya. Dia sudah tidak malu lagi menangis seperti budak kecil. Badannya yang seberat 125kg bergoyang hebat. Bajunya sudah lencun dibasahi peluh.
‘Kenapa kau menangis Gemuk? Kau kan gangster. Takkanlah gangster pun kecut. Ke kau ni gangster cap ayam.’ suara garau lelaki yang memburunya terdengar di mana-mana. Gemuk semakin hilang tenaga. Dia kini bukan lagi berlari. Kakinya sudah terlalu lemah. Akibat tidak berdaya menanggung beban keletihan, Gemuk akhirnya terlentang di atas timbunan daun-daun kelapa sawit kering.
‘Cukup…cukup…aku…aku…mengaku.Aku…aku…selalu pukul Halif.’ Gemuk termengah-mengah. Perit tekaknya sewaktu menuturkan kata-kata. ‘Aku..mintak maaf. Tolong…jangan bunuh aku.’
Dalam kesamaran, Gemuk melihat bayang-bayang seseorang menghampirinya dan berhenti di hujung kaki.’ Kau takut mati ya Gemuk.’
‘Tolong…jangan bunuh…aku.’ Gemuk merayu sungguh-sungguh. Jantungnya bagai nak tercabut ketika mendengar bunyi desingan besi pedang yang ditarik dari sarungnya.
‘Hmmm pandai pulak kau merayu-rayu ya. Masa Halif merayu supaya kau berhenti pukul dia ada tak kau dengar? Ada?’ lelaki itu mengangkat pedang tinggi-tinggi sebelum di hayun ke arah kaki kanan Gemuk. Darah memancut dari kaki yang terputus. Raungan Gemuk mencemari kesunyian malam.
‘Masa dia menggelupur kesakitan ada kau berhenti? Ada?’ giliran tangan kiri Gemuk pula terputus. ‘Masa dia pegang kaki kau ada kau rasa kesian? Ada?’ Gemuk semakin sengsara bila kaki kirinya pula dipotong. Rayuannya langsung tidak diendahkan.
‘Ni tangan kanan kau ni. Tergamak kau tumbuk muka Halif.’ mata pedang dihalakan ke arah bahu Gemuk. Tus! Tangan Gemuk terputus dari badannya. Kini Gemuk hanya tinggal badan dan kepala. Nyawanya sudah bertakung di halkum.
‘Yang paling aku sakit hati, mulut kau bukan main mencaci. Mentang-mentang dia bisu.’ lelaki itu mencengkam rahang Gemuk dan memaksanya membuka mulut. Hujung pedang dimasukkan ke dalam mulut Gemuk. Perlahan-lahan pedang yang tajam dikedua sisi ditarik dan ditolak sehingga mulut Gemuk terbelah sampai ke telinga. Airmata Gemuk mengalir perlahan. Nafasnya tersekat-sekat. Dia sudah tidak punya suara lagi untuk menjerit dan merayu.
Lelaki itu masih belum puas.’Halif pesan supaya aku bawak balik cenderamata untuknya.’ dengan menggunakan jemarinya, mata Gemuk dicungkil.
“Argh…argh…argh…’ dan Gemuk dibiarkan mati perlahan-lahan bertemankan bunyi cengkerik dan burung hantu.
******************
Halif tersenyum sewaktu melihat Man di muka pintu bilik. Sedari tadi dia menunggu Man pulang.
‘Kau tak tidur lagi?’
Halif mengeleng. Dia menadah tangan. Mengharapkan sesuatu dari Man. Man mengeluarkan satu bungkusan hitam dari poket bajunya. Bungkusan itu kelihatan sedikit basah. Halif menyambutnya girang. Pantas dikeluarkan isi bungkusan itu. Sepasang bola mata bergolek di atas tapak tangannya. Segera dikeluarkan kotak kasut dari bawah katil. Sepasang bola mata itu disimpannya elok-elok disamping beberapa batang gigi, gumpalan rambut dan kepala kucing yang dah berulat.
Ketika Halif sedang khusyuk melihat koleksinya, pintu biliknya dibuka dari luar. Ramlah menjenguk ke dalam bilik yang suram, melihat anak saudaranya yang bisu.
‘Ni kenapa tak tidur lagi ni?’
Halif tersentak dijerkah sebegitu rupa. Kotak kasut di tangan di tolak ke bawah katil. Ramlah masuk dan menyandar pada almari di tepi pintu. Man yang mencangkung di sebelah Halif merenung Ramlah. Dia menjilat bibir.
‘Ni aku nak bagitau. Esok ada orang datang ambik kau. Kau kemas kain baju kau malam ni.’ Sebelum dia keluar sempat ditunjalnya belakang kepala Halif.. “Hii apa yang busuk dalam bilik kau ni? Ada orang matike apa.’ dia keluar sambil mengibas-ngibas hidung.’Si Gemuk ni entah hilang kemana pulak. Dah tengah malam tak balik-balik lagi’
Halif hanya terpunduk merenung lantai. Bahunya terhingguk menahan tangis. Man menarik Halif ke dalam pelukannya.’Takpe. Nanti aku selesaikan.’
****************
Ramlah mencampakkan telefonnya ke atas katil. Cubaan menghubungi suaminya gagal. Hatinya sebal. Dia syak suaminya keluar berjudi.

‘Tak guna punya Gemuk. Belum dapat harta lagi dah berpoya-poya.’ Ramlah mendengus. Sebatang rokok dicapai dan dinyalakan. Tubuhnya yang agak berisi dibaringkan di atas katil empuk kepunyaan arwah kakak dan abang iparnya. Ramlah tersenyum bila membayangkan esok pewaris tunggal harta Datuk Ihkwan akan lenyap dari muka bumi ini. Sedang dia merencanakan masa depan yang penuh kemewahan, satu ketukan perlahan kedengaran di muka pintu.
Ramlah bangkit dari katil. Dia sudah bersiap sedia dengan sumpah seranah. Siaplah kau Gemuk. Sebaik pintu dibuka, satu tusukan tajam menembusi dada tepat pada jantungnya. Mata Ramlah terbelalak sewaktu melihat Halif menggenggam erat pedang samurai kepunyaan Datuk Ikhwan. Yang lebih menakutkan, di belakang Halif kelihatan bayang-bayang seorang lelaki berwajah pucat sedang tersenyum sinis memandangnya. Wajah itu milik Azman, anak sulung Datuk Ikhwan yang dibunuh suaminya dua belas tahun lepas, sehari sebelum kelahiran Halif.
Halif menarik pedang samurai dari dada Ramlah. Perempuan durjana itu rebah ke lantai Baju Halif yang kotor ditompoki darah Gemuk, semakin kotor bila darah Ramlah tepercik ke bajunya. Halif memandang wajah Ramlah yang seiras wajah arwah ibunya tapi punya hati binatang. Dia tersenyum puas. Halif mendongak memandang Man. Tangannya yang dicomoti darah kering dihulur dan Man menyambutnya penuh kasih sayang.
‘Segalanya dah selesai.’
-----------------------------------------------------------
Follow Facebook Penulis : https://www.facebook.com/suzie.aziz.58
Suntingan gambar : Shizu
Anda ada kisah seram, komedi-seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog, Instagram, Twitter atau webpage anda untuk pengkreditan

No comments: