Thursday 12 October 2017

JALAN BAHAR - Naj


JALAN BAHAR
Karya: Naj

Kereta Honda Civic lama meluncur laju di lebuhraya PIE. Kami dalam perjalanan pulang dari kenduri di Jurong West.
Aku yang masih berusia 11 tahun bersama kakak aku, Ani dan adik aku, Dayah, saling menyanyi kesukaan. Lagu kumpulan Spin berkumandang di dalam kereta. Kaset album Hadirlah Mustika itu baru kami beli beberapa hari yang lepas. Kami bertiga memang peminat arwah Achik dan Siti Nordiana.
Waktu itu, jam menunjukkan pukul 11:30 malam. Emak memandu sambil berbual-bual dengan mak cikku di sebelah. Kami tiga beradik masih menyanyi-nyanyi. Sekejap-sekejap kami ketawa. Rasa lucu mendengar suara sendiri.
Kemudian Emak dan makcikku tiba-tiba senyap.
"Alamak! Esah termasuk Choa Chu Kang pulak." Emak mendengus geram. Maklum lah, waktu sudah malam. Kami pula sedari tadi leka menyanyi. Emak dan Cik Mas berbual rancak sampai tak sedar sudah tersilap jalan.
Seharusnya Emak jalan terus dan nanti akan menjumpai lebuhraya KJE dan seterusnya SLE untuk menghantar Cik Mas pulang. Tetapi termasuk pula ke Choa Chu Kang.
Emak ni jenis tahu semua jalan di Singapura. Sana sini emak tahu perlu menggunakan laluan yang mana. Tapi biasa lah, kadang-kala tersilap juga. Oleh itu, kami dengan penuh keyakinan merasakan sudah tentu emak tahu pusing balik ke lebuhraya PIE. Jam menunjukkan hampir pukul 12 tengah malam.
"Esah, kita dah lalu jalan ni tadi." Cik Mas bersuara perlahan.
"Dari tadi kita dok pusing-pusing kawasan perumahan Choa Chu Kang ni. Tengok. Dah 2 atau 3 kali kita lalu sini," ujar Cik Mas sambil menunjukkan papan tanda Choa Chu Kang.
Aku, Kak Ani dan Dayah sudah mendiamkan diri. Meremang bulu roma aku tiba-tiba. Ada yang tidak kena ni.
Emak senyap saja. Mungkin kami semua sudah rasa semacam. Jalan raya sunyi sepi. Hanya kereta kami saja yang sedang menyusuri jalan ini.
"Eh, macam mana boleh masuk ke sini??" Agak tinggi nada suara emak.
"Esah ni Jalan Bahar ni." Cik Mas kelihatan kaget.
"Aku tadi nak keluar jalan lain. Aku tak sedar boleh termasuk ke sini," Emak menjawab. Dapat aku lihat yang Emak agak terkejut dan kerisauan jelas terpancar di wajahnya. Aku, Kak Ani dan Dayah senyap saja. Ketakutan sebenarnya.
Jalan Bahar ini adalah laluan ke tanah perkuburan Islam. Memang terkenal dengan cerita-cerita seram seperti Lebuhraya Karak. Emak terus mematikan kaset. Di dalam kereta menjadi sunyi sepi. Aku sudah rasa ingin menangis. Siapa suruh kesukaan sangat tadi sampai tak ingat dunia?
"Naj, Ani, Dayah, baca ayat kursi." Emak menyuruh dengan tegas.
Kami terus membaca ayat kursi dengan perlahan. Berdoa di dalam hati agar kami tidak tersesat sehingga ke perkuburan Islam itu.
"Esah kau tau tak nak pusing keluar ni?" Cik Mas bertanya dengan nada suaranya yang agak bergetar. Aku tahu Cik Mas takut.
"Aku daripada tadi cari. Aku yakin ada tapi tak jumpa. Kalau aku terus, kau tau kita akan sampai mana kan?" Emak menjawab perlahan. Cik Mas terdiam.
Ya Allah... Memang padan lah muka kami tak ingatkan Kau, ya Allah. Aku berbisik dalam hati.
Syaitan memang suka mengusik waktu sebegini. Lewat malam pulangnya. Kami semua perempuan. Ayah aku tentu dah balik ke rumah dari kerja. Jangan lah nampak apa-apa. Menggigil-gigil aku berdoa. Ayat kursi masih lagi kami baca. Cik Mas dan emak pun baca perlahan-lahan.
Waktu itu ada bas yang datang dari arah bertentangan. Tanpa berfikir panjang, emak pusing untuk mengikuti bas itu. Bas yang tentunya akan keluar dari Jalan Bahar ini. Kami semua diam saja. Meletakkan kepercayaan pada emak, dan bertawakkal pada Allah.
Tidak lama kemudian, kedengaran Emak menarik nafas lega.
"Mas, kita dah masuk PIE. Dah nak sampai KJE." Emak bersuara lega.
Cik Mas hanya mengangguk. Semua tidak berani bersuara. Takut tersesat lagi dan dibutakan mata seperti tadi.
Sesampai saja di rumah, Emak terus suruh kami membasuh kaki dan tidur.
Malam itu, aku terkebil-kebil tak boleh tidur. Ketakutan. Kak Ani dan Dayah sudah lena.
Tiba-tiba aku terperasan ada wanita berambut panjang berserabai yang memerhatikan aku dari luar tingkap bilik tidur. Tersenyum menyeringai dengan mulut berdarah-darah. Kedua matanya tajam merenung aku. Sedangkan, rumah kami berada di tingkat dua!
Aku menyelubung diriku di dalam selimut sambil menggigil ketakutan. Entah pukul berapa aku tertidur, aku sendiri pun tak tahu. Mungkin tertidur, mungkin juga pengsan.
Mungkinkah makhluk itu yang mengikut kami dari Jalan Bahar tadi???
P/S: Ini merupakan kisah benar yang terjadi waktu aku berusia 11 tahun. Aku ada tambah dan olah sedikit agar penceritaan lebih lancar dan menarik. Tetapi, memang kami tersesat di Jalan Bahar itu. Hanya Allah yang tahu betapa takutnya kami pada waktu itu.
--------------------
Karya : Naj
Suntingan Karya & Gambar : DeeFen DF

Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing?
Ayuh kongsikan kisah anda kepada kami. Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau e-melkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, Instagram, Twitter, blog atau webpage anda untuk pengkreditan

No comments: