Friday 13 October 2017

12-1-A2 TETAMU - Azman Zainordin


-12-1-A2: Tetamu-
Sambungan kisah: Pelajar Baru
Link terdahulu:
"Ulek mayang diulek, 

Ulek dengan jala jemala..."

"Weh Man, masuk ni dah 4 kali tau kau ulang lagu ni. Takde lagu lain dah ke? Dah la lirik dia macam memanggil je." Tegur Kai sambil menghembus asap rokok. Berkepul-kepul.
"Yalah. Aku dengar pun seram. Ni lagu hantu ke apa ni?" Tanya Muthu. Cuaca pada petang itu agak redup. Kai memerhati pelajar-pelajar perempuan yang lalu lalang dibawah dari tingkat atas hostel mereka.
"Ah kau tu memang penakut pun Muthu. Mandi siang pun lampu bilik air bukak. Entah-entah pintu pun tak kunci," usik Yon, disambung dengan ketawa.
"Ahh diam la kau." Muthu membalas dengan bebelan dalam bahasa Tamil.
"Kau memang suka Ulek Mayang ke Man?" Tanya Kai sambil membuang puntung rokok kedalam botol kosong. Dia mengambil tempat disebelah Aiman. Bersila kemas.
Aiman mengalihkan pandangan ke arah Kai.
"Entah la Kai. Bila aku dengar lagu ni, aku macam rasa sesuatu. Lagu ni buat aku melayang pi dunia lain. Kadang-kadang aku rasa macam nak menari. Bagi aku lagu ni lain dari yang lain. Dan setiap kali aku dengar lagu ni, bulu roma aku meremang."
"Dunia lain? Bahaya tu Man. Hahaha."
"Weh Man. Lagu ni tentang apa? Cerita la sikit," sampuk Muthu.
"Okay Muthu. Ulek Mayang ni sebenaqnya tarian yang berasal dari ritual perubatan zaman dulu. Perubatan ni dibuat oleh sorang bomoh kepada seorang nelayan, yang dipukau oleh sorang puteri laut, yang dah jatuh cinta kat nelayan tu."
Aiman berhenti sekejap. Menarik dan menghela nafas. Dipandangnya wajah Kai dan Muthu.
"Weh cepat la sambung." Muthu geram. Berkerut dahinya.
"Haha okay okay. Puteri cuba bawak balik nelayan tu ke tempat dia, tapi dihalang oleh bomoh. So puteri tu geram. Puteri dengan bomoh lawan la. Kemudian, puteri tu panggil 5 lagi adik beradik dia, untuk join sekali."
"Wah, ada adik beradik." Potong Muthu.
"Diamlah! Ni kalau kat panggung memang lunyai kena debik." Kai menumbuk lembut lengan Muthu. Muthu menjeling sambil mengusap lengannya.
"So, bomoh tu berlawan la dengan 6 puteri tu. Kira 1 lawan 6. Depa lawan, sampai la muncul puteri ketujuh, puteri yang terakhir, puteri yang paling sulung. Tapi puteri ketujuh ni tak join berlawan. Dia meleraikan. Dia cakap,
"Aku tahu asal usulmu. Yang laut pulang ke laut, yang darat pulang ke darat..."
"Pastu apa jadi?" Muthu memotong lagi.
"Lepastu, yang laut balik ke laut, yang darat balik ke darat la. Sebagai balasan, bomoh tu bagi hadiah nasi berwarna kat tuan puteri." Sambung Aiman sambil tersenyum.
Muthu seolah-olah tak berpuas hati.
"Takkan puteri-puteri tu balik macam tu je?"
"Dah cerita tu macam tu. Nak buat macam mana lagi." Balas Kai sambil bangun menuju ke tandas.
"Tu dari apa yang aku dengar la. Ada cerita lain pulak, puteri-puteri tu takmau balik. Bomoh tu terpaksa pujuk dengan menghadiahkan nasi berwarna kepada depa. Dan lagu Ulek Mayang yang sekarang ni, lirik dia tak lengkap. Tak penuh. Diubah. Sebab kononnya kalau menyanyi dengan lirik yang penuh, nanti kesemua puteri tu akan mai. Macam seru dia la." Aiman menambah sambil memandang tepat kemata Muthu.
Muthu diam tak terkata apa.
"Mari adik, mari pulang. Abang hantar ke muka pintu."
"Apa tu?" Tanya Muthu.
"Yang aku nyanyi tadi, lirik yang tak sebenar. Lirik yang telah dibuang." Jawab Aiman sambil merenggangkan tangannya.
"Dari mana kau dapat?" Tanya Muthu lagi.
"Aku kaji la. Dah minat kan? Nak baca lirik dia yang penuh? Tapi kalau jadi apa-apa, tanggungjawab sendiri la. Hahaha." Tanya Aiman sambil baring.
"Ah gila kau. Taknak ah aku." Muthu membalas sambil bangun menuju ke biliknya.
*****************
Maghribnya, mereka solat berjemaah. Muthu berada dalam bilik, berwhatsapp dengan awek yang ketiga.
Tiba-tiba angin lembut menderu masuk ke biliknya melalui tingkap, membawa bau-bauan yang sangat wangi.
"Emmphh, wanginya! Bau apa ni?" Soal Muthu dalam hati. Matanya terasa berat secara tiba-tiba. Mengantuk. Entah macam mana, Muthu terlelap.
"Bangun manusia, bangun..."
Muthu terjaga. Dia melihat disekelilingnya. Laut yang membiru dan pasir yang memutih. Dia bingkas bangun dan menepuk-nepuk membuang pasir yang terlekat dipakaiannya.
Muthu berjalan seorang diri berkaki ayam ditepi pantai. Dilihatnya kanan dan kiri. Tidak kelihatan sesiapa pun. Kecuali dia. Muthu berjalan kehadapan lagi.
Dari jauh, kelihatan 6 orang perempuan sedang melakukan sesuatu. Muthu memerhati. Matanya bagaikan mata burung helang yang sedang memerhati mangsa. Mereka sedang menari! Muthu berlari kearah mereka.
Masing-masing memakai pakaian berwarna oren, berselendang kuning, bersubang gading dan bersanggul. Semuanya cantik. Sangat cantik. Lebih cantik dari Kareena Kapoor. Lebih cantik dari Kajol.
"Adakah ini bidadari buat aku?" Muthu mula gembira. Dia seolah-olah terlupa bagaimana dia boleh berada disitu.
Muthu melihat tarian mereka. Sangat mengasyikkan. Gerak tari mereka. Sepadan. Keenam-enam mereka langsung tidak mempedulikan Muthu yang tercegat disitu.
Cuaca yang sejak tadi cerah, tiba-tiba bertukar mendung. Angin kencang meniup. Seperti bencana besar akan berlaku. Muthu mulai cemas. Dicarinya tempat perlindungan.
"Siapa kau wahai manusia??" Satu suara keras muncul dari tengah laut, mengejutkan Muthu.
"A..a..aku Muthu. To..to..tolong jang..jangan apa apakan aku." Muthu merayu.
"Bagaimana kau boleh berada disini?" Tanya suara itu lagi. Kali ni lembut sedikit.
"Aku tak tahu. Siapa kau?" Muthu memberanikan diri bertanya.
"Aku puteri Mayang Sari. Puteri sulung." Serentak dia memperlihatkan dirinya kepada Muthu.
Jantung Muthu berdegup kencang. Nafasnya turun naik. Ditatapnya wajah puteri Mayang Sari. Cantik. Sangat cantik. Lebih cantik daripada keenam-enam puteri tadi.
"Sekarang kau harus pulang ke tempat asalmu. Ini bukan tempat kau. Tempat ini tak selamat untuk kau." Arah puteri Mayang Sari. Keenam-enam puteri tadi langsung hilang. Yang tinggal cumalah puteri sulung.
"Tapi, macam mana aku nak balik?" Soal Muthu.
"Kau tahu bagaimana." Jawab puteri Mayang Sari pendek, seraya mengundurkan diri perlahan-lahan ke tengah laut.
"Tapi..."
"Jangan datang ke sini lagi." Puteri Mayang Sari menghilangkan diri. Tiba-tiba angin kencang melanda. Laut bergelora. Muthu panik.
"Weh, Muthu! Bangun lah. Kami nak turun makan ni. Kau nak ikut tak?" Yon memulas-mulas telinga Muthu. Muthu terjaga. Matanya digosok beberapa kali. Mimpi rupanya.
"Weh, nak ikut tak??" Tanya Yon lagi sekali.
"Haa kejap. Aku nak cuci muka." Balas Muthu sambil bangun. Yon meninggalkan dia di dalam bilik. Muthu merasakan ada sesuatu di kedua belah kakinya. Pasir! Muthu menggaru kepalanya, cuba mengingat kembali mimpinya tadi.
"Weh, cepatlah! Nak bangun pun terkemut-kemut!" Kali ni giliran Kai pulak memanggil Muthu. Terus saja dia bangun menuju ke bilik air, membawa 1001 persoalan.
***************

Angin malam mencuri masuk ke dalam bilik melalui tingkap yang terbuka. Sengaja dibiarkan terbuka. Muthu melihat jam di telefon Oppo nya.

Pukul 3:26 pagi.
Entah kenapa susah benar untuk dia melelapkan matanya ketika itu. Selalunya mudah.
Dipusing badannya ke kanan dan ke kiri, mencari keselesaan. Masih sama. Dilihat teman sebiliknya. Aiman dan Kai. Sudah dibuai mimpi. Entah kemana pergi mereka berdua. Muthu bangun meninggalkan katil double Decker nya. Menuju ke bilik air. Dalam perjalanan, dia asyik memikirkan mimpi senja tadi. Mimpi berada di pantai, bersama 7 orang puteri. Sewaktu mereka keluar makan tadi pun, Muthu asyik fikirkan hal yang sama.
"Siapa mereka?"
"Tadi tu mimpi atau..."
BAMM!!!
Dahi Muthu terhantuk pintu bilik air.
"Ah, tak guna punya pintu!" Muthu menyalahkan pintu walaupun dia sedar itu salah dia. Dahinya digosok beberapa kali. Untuk hilangkan kesakitan. Pintu bilik air dibuka.
"Pehhh wangi betul bilik air ni. Rajin betul diorang cuci." Kembang kempis hidung Muthu. Bau haruman bunga kemboja membuatkan Muthu terlupa sekejap tentang mimpinya tadi.
Selesai melepaskan hajat, Muthu kembali ke bilik tidur. Ekor matanya menangkap kelibat seseorang di balkoni hostel mereka. Muthu berhenti.
Kelihatan seorang perempuan sedang berdiri di balkoni yang hanya dipisahkan dengan sliding door. Tegak dan diam. Sama seperti Muthu. Tak lama kemudian, perempuan itu membuka langkah. Menari sambil diiringi dengan haruman bunga kemboja.
Muthu melihat gerak tarinya. Sama seperti tarian didalam mimpinya tadi. Perempuan itu asyik menari membelakangkan Muthu. Rambutnya yang panjang mengurai beralun tatkala ditiup angin. Muthu menelan air liur. Matanya digosok-gosok. Perempuan tadi hilang. Yang tinggal hanyalah balkoni kosong.
Muthu bergegas ke katilnya. Tubuhnya dibungkus dari hujung kaki hingga ke kepala.
Haruman bunga kemboja kembali menusuk ke dalam lubang hidungnya. Kedengaran suara perempuan menyanyikan lagu Ulek Mayang dari jauh. Muthu merasakan ada sesuatu di dalam biliknya. Dia mengintai dari selimutnya.
Kelihatan sosok tubuh sedang terapung menghampiri Aiman yang sedang tidur di katil atas. Suasana bilik yang gelap menyukarkan Muthu untuk melihat apa yang dilakukan oleh perempuan itu kepada Aiman. Pintu biliknya terbuka dengan sendiri. Menampakkan sesuatu diruang tamu.
Kelihatan 6 orang perempuan sedang menari dengan gaya yang sama. Semuanya serentak. Gerak tari yang sama seperti mimpi Muthu tadi senja. Lagu Ulek Mayang menjadi siulan dibibir mereka berenam. Walaupun lampu ditutup, tapi Muthu dalam melihat wajah keenam-enam perempuan tersebut dengan bantuan dari cahaya bulan.
Muthu kembali mengalihkan pandangannya ke dalam bilik. Puteri Mayang Sari sudah hilang.
"Cari siapa, Muthu?" Suara lembut menegurnya dari bawah katil. Jantung Muthu bagai mahu terkeluar dari dada. Keenam-enam puteri tadi berhenti menari, dan memerhatikan Muthu dengan pandangan yang tajam. Wajah yang tadinya cantik, bertukar hodoh. Mata bertukar putih. Kulit berkedut seribu. Mulut terbuka luas, menampakkan gigi taring yang panjang dan lidah terjuntai hingga ke lantai. Kuku mereka berubah panjang. Perlahan-lahan mereka menghampiri bilik tidur Muthu. Peluh mulai keluar. Hendak menjerit, tapi suaranya tersekat di kerongkong.
"Weh Muthu, awat ni?" Muthu mengalihkan pandangannya ke arah suara itu. Aiman rupanya.
"Man, dalam hostel kita ada hantu. Ada puteri Ulek Mayang. Tu, belakang kau ada puteri Mayang Sari." Terketar-ketar Muthu sambil jari telunjuknya ditunjuk ke belakang Aiman.
"Ish apa hang merepek ni? Dah, dah. Pi tidoq." Aiman membalas sambil turun dari katil.
Keenam-enam puteri tadi menghampiri Muthu. Semakin hampir. Semakin hampir. Baju Muthu dibasahi peluh. Seperti orang yang bersukan.
Kaki dan tangan Muthu dipegang kemas oleh enam puteri tadi. Muthu cemas. Dilihatnya Aiman. Aiman tidak melakukan apa-apa. Puteri Mayang Sari menghampiri Muthu. Wajahnya juga bertukar hodoh. Tangannya mencekik leher Muthu. Dada Muthu turun naik. Nafasnya tersekat-sekat.
"Man..to..tolong aku..."
Aiman hanya memerhatikan sahabatnya sambil tersenyum.
"Wehh bangun lah!! Apahal berenang atas katil!" Marah Yon sambil menggoncang bahu Muthu. Terpinga-pinga Muthu.
"Fuhh, mimpi rupanya." Sambil Muthu menghela nafas lega.
"Tu la. Tido lagi waktu Maghrib. Pegi mandi la. Kitorang nak turun makan ni." Sampuk Afiq.
"Sekarang pukul berapa ha?" Tanya Muthu.
"10.30." Balas Afiq pendek.
Muthu menggalas tuala menuju ke bilik air. Pintu ditolak. Haruman bunga kemboja menusuk ke hidung.
"Aku baru cuci lantai bilik ayaq tadi. Tu yang wangi tu." Ujar Aiman sambil membaca buku diruang tamu. Muthu mengalihkan padangan kearah Aiman.
Aiman membalas pandangan Muthu, sambil tersenyum. Muthu menelan air liur.
"Kalau Tuah boleh tak mati, apa benda pun boleh jadi." Aiman menyanyi perlahan.
Sekali lagi Muthu menelan air liur.
"Hoi, lekas la mandi! Tercongok apa lagi kat situ!" Bentak Yon. Seakan tersedar dari lamunan, Muthu lekas-lekas melangkah kedalam bilik air. Terus saja dia menguncikan diri didalam.
"Apahal pelik sangat Aiman tu?" Berkerut dahi Muthu.
Pakaian dan tuala disangkut pada besi penyangkut dibelakang pintu. Paip air dibuka. Air keluar mencurah-curah. Laju. Laju bagaikan degupan jantungnya sebentar tadi.
2 minit kemudian, Muthu selesai.
"Mana Man?" tanya Muthu sebaik dia keluar dari bilik air. Air masih lagi menitik dari kepalanya.
"Dia turun dulu dengan Yon. Apahal? Aku tengok kau ni lain macam je. Mimpi buruk ke?" Kai membalas.
"Emm, ada la sikit. Aku mimpi Man jugak." Muthu seakan-akan bersalah untuk meneruskan cerita. Tangannya meramas-ramas tuala mandi. Air masih lagi menitik dari kepalanya.
"Takpe la. Takde apa la tu. Mimpi je pun. Mainan tido. Lain kali tido la lagi waktu senja. Dah, pergi siap. Perut aku dah berpesta dah ni." Kai cuba menenangkan kawannya.
"Hm yelah." Pendek Muthu menjawab. Ada betulnya jugak apa yang dikata oleh Kai tu. Muthu cuba berfikir positif. Segera dia menghilangkan diri didalam bilik. Bersiap untuk turun mengisi perut bersama kawan-kawannya di kafeteria dibawah.
Karya : Azman Zainordin

Gambar suntingan oleh: Azman Zainordin

Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? 

Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog atau page anda untuk pengkreditan.

No comments: