Thursday 8 June 2017

TETAMU MALAM - Tengku Mohd Firdaus


1 May 2005, aku berpindah dari rumah kakakku ke rumah pakcikku di Pandan Indah. Pakcik aku masih bujang walaupun walaupun dah mencecah 35 umurnya. Aku berpindah kerana ada sedikit segan dengan abg iparku. Yela, tak nak lah ganggu privacy orang kawin ni.

Setelah beberapa bulan menetap di Pandan Indah, aku selesa tinggal di sana, pakcik aku baik walaupun dia antara gangster kuat di KL tu, dan dia bekerja di CityBank. Aku hanya barista di sebuah cafe terkemuka di KL.


Ada satu malam tu, malam sabtu, aku sampai di rumah pukul12 malam (habis shif petang). Nampak la pakcik aku ni tengah tengok movie. Dalam hati aku, tak clubbing pula dia malam ni. Aku pun terus naik atas menuju ke bilik (apartment kami tingkat 3, dalam rumah ada lagi 1 tingkat untuk ke bilik atas).

Sampai di pintu bilik aku terlihat pintu bilik pakcik aku terbuka. Aku intai dia tengah buat kerja di mejanya.

Aku pun masuk la bilik, kemudian aku teringat, dia tengah buat kerja, kat bawah tu siapa ? Aku tak sedap hati. Tak pernah dia bawa balik kawan. Lagipun aku tau la rupa dia macam mana walaupun kat bawah tu dia menonton TV membelakangi aku.

Aku intai dalam bilik, dia tengah buat kerja lagi. "Sah sah la kat bawah tu benda lain" dalam hati. Perlahan-lahan aku turun tangga and intai ke bawah, dia ada lagi menonton TV dan, tersenyum.

Aku naik atas panggil pakcik aku, dengan suara perlahan "Pakcu, ikut angah pergi bawah jap" sambil menunjukkan isyarat "shh diam".

Dia ikut di belakang aku, menuruni tangga perlahan, aku tanya kat Pakcu "sape tu Pakcu? Hantu ke"

Dia jawab "Tak tahu.. cuba tegur".

Aku pun tegur dengan suara kuat "Hoi!! Hang siapa ?"

Terkejut Pakcu aku di bawah tu sambil tegur aku balik "Ha, kamu kenapa?"

Aku pun paling belakang nak tengok mana satu yang betul. Toleh-toleh dah tiada siapa di belakang, entah macam mana aku jatuh tangga dan esoknya demam 5 hari.

Pakcu aku tak faham apa yang terjadi. Setelah dijelaskan, dia pun pergi jumpa seorang ustaz. Ustaz itu kata ada orang hantar benda. Mungkin ada orang yang tak puas hati dengan Pakcu aku.

Ustaz itu beritahu, jarang-jarang benda itu datang and terus memunculkan diri. Cuma dia pesan, kita jangan buat orang bermusuh dengan kita. Kena pada kita tak mengapa lagi, kalau kena pada orang sekeliling kita, kasihan kan?

Lepas ustaz datang rumah, Alhamdulillah benda tu dah tiada. Tapi aku tak akan lupa pasal benda ni dan setiap kali aku balik kerja malam-malam, mesti akan terbayang benda tu ada lagi.


Nukilan: Tengku mohd Firdaus (https://www.facebook.com/kucik.kenpachi)
Suntingan: Arkib Angker Negara

Jika anda ada kisah seram, boleh kirimkan ke inbox kami. Kisah anda akan kami kongsikan dan ia akan dikreditkan kepada anda.

No comments: