Saturday 30 September 2017

FILE SCREAM HIGHER - Tuan Muhammad Faiz


File Scream Higher
Entah kenapa malam ni Farouk berasa ingin menyambung kisah seram yang pernah di hantar dulu dalam halaman Facebook Page yang menyiarkan kisah seram. Tapi Farouk kali ini nekad untuk menghantar ke halaman yang lain yang boleh membantu menaikkan nama nya sebagai Penulis Freelance.
'Search' di halaman Facebook di klik. Farouk menaip perkataan Seram. Epilog Seram terpampang membuatkan Farouk bertambah excited nak menghantar cerita pada Epilog Seram. Penangan Suhana Mat Lazim dalam Epilog Seram baginya adalah step yang terbaik untuk di ikut. Cerita seram yang mampu untuk menaikkan bulu roma jika dibaca pada waktu malam.
Farouk pantas menyambungkan external hard-disc miliknya dan klik pada File Kisah seram yang di simpan. Ada 12 cerita setahu Farouk yang pernah di karang untuk tatapan pembaca dan kesemuanya pernah di publishkan di Fiksyen Shasha. Tetapi Farouk mula pelik bilamana terdapat satu lagi file bernama ‘Scream Higher’ di dalamnya yang mana dia tak pernah cipta.
"Setahu aku, tak ada pulak aku save file nama ni?' kata Farouk sendirian sambil menggosok leher nya yang mula merasakan sesuatu yang janggal.
Farouk klik pada File Scream Higher. Dan tak ada sebarang cerita di dalamnya. Farouk menarik nafas lega.
“Pap!“
Suasana menjadi gelap gelita hanya cahaya dari skrin laptop yang menerangi bilik. 
"Aduh, trip la pulak. Time ada idea nak trip bagai, bateri laptop ni dah la tak banyak" tutur Farouk lantas bangun untuk menaikkan kembali papan suis utama di tingkat bawah.

Sepeninggalan Farouk, File mula kelihatan samar samar wujud didalam Scream Higher. Entah kenapa tiba tiba rakaman video muncul di laptop seolah olah merakam video seperti yang pernah di lihat dalam cerita cerita hantu yang lain. Kelihatan Farouk berjalan menuruni tangga dengan muka yang agak marah.
"Kau lain kali jangan menyusahkan aku boleh tak!" marah Farouk pada papan suis utama sambil membetulkannya. Tapi keadaan masih tak berubah. Tetap gelap. Farouk tak puas hati dan terus melihat ke tingkap untuk melihat rumah yang lain. Suasana gelap terlihat hanya di sinari cahaya bulan.
"Aduh. Trip satu taman la pulak?. Adam ni pula lambat lagi balik" bisik Farouk sendirian sambil memeluk tubuh
“Bam!!!Bam!!!Bam!!!”
Bunyi pintu seolah di tendang. Bulu roma Farouk tak berhenti menegak.
“Adam dah balik ke?” bisik Farouk di hadapan pintu. Farouk agak keberatan untuk membuka pintu tambahan pula, Adam selalunya akan bagi salam sebelum masuk rumah.

Bunyi kepala paip terbuka di luar rumah meyakinkan Farouk, Adam dah balik. Perlahan Farouk membuka pintu dan menjengah ke luar. Entah kenapa secara tiba tiba angin panas laju melalui tepi wajah Farouk di iringi bau hanyir yang amat busuk.
"Woi Adam. Kau pijak taik kucing ke apa ni?" soal Farouk agak marah dan terus melihat ke arah paip di tepi rumah.
Suasana sepi. Kelibat Adam langsung tidak kelihatan. Bunyi anjing sahut menyahut. Farouk terus masuk ke rumah. Bulu roma Farouk tidak turun. Farouk mula menggigil. Farouk cuba membaca ayat ayat surah Al Quran tapi entah kenapa akal nya seolah tidak dapat berfikir.
“Ergh...Ergh...Ergh..”.
Bunyi mendengus kedengaran di tingkap dalam bilik bawah. Farouk bermandi peluh, seolah ingin menangis Farouk menuju ke arah bilik bawah. Lampu suluh di capainya.
“Pap!”
Ada tangan menepuk bahu Farouk dari arah belakang. Farouk terkejut dan berlari terus masuk ke bilik bawah.
Di hadapan mata Farouk sekarang terlihat seorang wanita menggantung diri dengan lidah terjelir panjang mendengus dengus melihat ke arahnya dengan mata merah yang mengalir air mata darah. Farouk tergamam, air jernih kelihatan membasahi seluar Farouk. Wanita itu ketawa
“Ha..ha..ha..ha..”
"Kau tulis pasal aku, kau takut melihat aku!" kata wanita itu mengilai
Farouk menjerit ketakutan yang amat sangat apabila lidah panjang menyentuh pipinya. Melekit dirasakan Farouk.
-------
Video rakaman terhenti. Kelihatan mouse di gerakkan. Papan keyboard seolah di tekan
'Scream Higher - Writer Coward'
Perlahan File samar samar hilang dari pandangan.

Adam menjumpai Farouk yang separuh gila menjerit jerit di dalam bilik stor yang di kunci pemilik rumah. Menurut pemilik rumah, bilik stor sebelum ni bilik tidur pembantu rumah. Pembantu rumah itu mati menggantung diri punca putus cinta dengan Mat Bangla. Misteri File Scream Higher kekal menjadi misteri. Dan Farouk menjalani rawatan perubatan islam dan berpindah ke rumah lain bagi mengelak kejadian yang sama berulang.
Suntingan Gambar: Wan SC

Anda ada kisah seram, misteri, thriller ataupun mind-blowing? 
Apa kata anda kongsikan kisah anda kepada kami.
Hantar kisah anda ke inbox Arkib Angker Negara atau emelkan ke aanrc2017@gmail.com
Nyatakan sekali nama akaun Facebook, blog atau page anda untuk pengkreditan.

No comments: