Monday 29 May 2017

CERMIN - Tajul Ariffin Norsadan


“Din cepatlah! Aku nak balik ni. Dah pukul berape dah ni!” Kedengaran suara Daus menerusi telefon.
“Kejap-kejap, dah on the way dah ni.” Aku cuba mejawab panggilan Daus sambil menunggang motor.
“OK, cepat! Jangan singgah-singgah dah.” Daus mengeluh dan meletakkan panggilan telefon tersebut.
Jam sudah menunjukkan jam 9.15 malam. Aku sudah terlambat. Pendikit di pulas habis. Motor jenis Yamaha berwarna hitam ini meluncur dengan kecepatan tinggi. Soal keselamatan sudah tidak dipedulikan. Yang penting penting sekarang aku harus cepat.
Aku mencari tempat parkir motor setelah aku tiba di hospital. Sebuah hospital yang terletak di tengah bandar Sulawesi Selatan, Indonesia. Hospital ini menjadi tempat rujukan terakhir untuk seluruh kawasan selatan kepulauan Sulawesi.
Pusat Infeksi. Sebuah pusat di bina khas untuk menempatkan pesakit dengan penyakit berjangkit. Di situlah tempat aku bertugas malam ini. Ini malam pertamaku situ. Harap semuanya tenang tanpa ada kes kecemasan berlaku.
Kelihatan dari jauh kelibat Daus menunggu di depan pintu sambil menggalaskan begnya. Mungkin sudah tidak sabar untuk pulang.
“Sorry Daus. Tadi aku sakit perut. Aku dah siap dah tadi, tiba-tiba perut meragam.” Alasan biasa yang aku beri.
“Ah kau. Tu je alasan kau kalau terlambat.” Suara Daus agak tinggi.
“Alah, bukan aku sengaja. Dah termakan Mee Naga[1] . Nak buat macam mana?” balasku.
“Dah tahu nak jaga kau pergi makan pedas-pedas buat apa. Nah! Ni peta pesakit. Ko jangan tak buat round pulak” sinis.
“Tingkat 3 pun ada?” tanyaku.
“Ada.” Balasnya dan terus pulang.
Dengan keadaan berpeluhnya dan berlengas, aku pergi memeriksa setiap pesakit. Aku mulakan dengan tingkat 1. Jarang-jarang ada pesakit di sini. Biasa hanya pesakit yang menumpang dari wad lain. Aku ke tingkat 2. Di sini adalah yang paling banyak pesakitnya iaitu menempatkan pesakit dengan jangkitan paru-paru.
11.45 malam. Tingkat 3 belum lagi aku periksa dan di sini adalah tempat pesakit dengan penyakit berjangkit lainnya. Kebiasaannya untuk menaiki setiap tingkat kami lebih memilih untuk menaiki tangga kerana lebih cepat. Lif yang disediakan biasanya hanya digunakan oleh doktor-doktor pakar.
Akhirnya selesai di tingkat ini. Dengan penuh longlai aku menaiki tangga ke tingkat 3. Jam di tingkat sudah menunjukkan jam 12.03 tengah malam. Satu per satu anak tangga aku naik. Akhirnya aku sampai di tingkat paling atas. Betul-betul di hadapanku ada sebuah cermin. Cermin ini jadi tempat kebiasaan aku membetulkan rambut dan sekali-sekali membetulkan baju. Jadi sudah jadi kebiasaan aku untuk berbuat demikian setiap kali di depan cermin tersebut.
Segak. Bergaya. Aku bangga.
“Hensem.....”
Bisikkan halus ditelinga kedengaran sayup-sayup. Aku tidak pasti itu suara hati aku atau suara sesuatu. Bulu sudah menegak berdiri. Aku kaku. Di cermin tidak kelihatan apa-apa kecuali diriku tetapi aku dapat merasakan ada sesuatu berdiri di belakangku. Aku menguatkan diri. Pelan-pelan aku toleh ke kiri. Belum sempat aku toleh.
“Doktor, ke sini sekarang! Cepat! Ada patient kritikal!” Teriakan seorang jururawat lelaki kedengaran.
“Ye!” Aku berlari lintang pukang. Aku terus mendapatkan jururawat lelaki tersebut.
“Ye bang?.” setelah sampai didepannya. Aku berdebar. Jantungku laju berdegup.
“Tak, tadi saya dengar ada orang naik ditangga. Tiba-tiba senyap.” dia menjelaskan.
“Jadi, saya pergilah tengok kat CCTV.” Sambungnya lagi.
“ Saya nampak...”
“Ada yang benda berdiri kat belakang doktor tadi. Jadi, saya terus buat-buat panggil doktor.”
Malam itu aku tidur di bilik jururawat lelaki itu. Katanya sudah beberapa kali kejadian itu berlaku. Mungkin di tingkat 3 ini banyak pesakit yang kritikal dan meninggal akhirnya. Dan mungkin sebab itu, hanya jururawat lelaki sahaja bertugas di sini.
[1] Sejenis mee goreng yang popular di Sulawesi Selatan di mana pelanggan boleh memilih tahap kepedasan. Terdapat 10 level kepedasan.
Jika anda ada cerita seram yang ingin dikongsikan, silakan hantar kepada inbox kami. Nukilan anda akan dikreditkan kepada anda.

No comments: