Saturday 15 July 2017

SETIA - Tajul Ariffin Norsadan




“KAU LEPASKAN ISTERI AKU!”
Seorang wanita berambut pendek sedang memegang isteriku dari belakang. Sebilah pisau diletakkan di leher isteri seperti mahu mengelarnya.
“Bang, tolong Nur bang.” Nur masih dalam pelukan wanita itu.
“Kau diam! Aku bunuh kau!” gertak wanita itu.
“Tolong jangan apa-apakan dia. Apa yang kau nak sebenarnya?”
“Dah merata Mira cari Abang. Mira nak Abang je…” wanita yang menggelarkan dirinya Mira sedikit merayu.
“Tak mungkin Mira. Benda yang dah lepas, lepaskanlah. Lepaskan isteri aku dan jangan kacau kami lagi.”
“TAK MUNGKIN! Mesti sebab perempuan ni kan? Baik aku BUNUH je dia!”
“Mira, lepaskan isteri Abang... Dia tidak ada kene-mengena dalam kes ni.”
“Sebab dia, kita tak bersama Bang. Kenapa Abang tinggalkan Mira? Mira nak Abang je..” Mira merayu lagi.
“Mustahil, Mira. Mustahil!”
“Apa yang MUSTAHIL! Aku nak kau je! Apa yang susah sangat. Isteri Abang ni, saya bunuh je.” Mira mula menarik pisau semakin dekat ke leher Nur.
“Tolong lah lepaskan dia. Kalau kau nak sangat aku, AMIK LAH! Tapi kau lepaskan dia!”
“Betul ni bang?” Mira
“Ya.” aku mendekati dia.
“Kau lepaskan dia.”
“Abang jangan tipu. Kalau tak, aku bunuh korang semua!”
Aku mendekati dia lagi. Perlahan-lahan dia melepaskan Nur. Nur terus berlari ke arahku dan memelukku yang dalam keadaan menangis dan trauma.
“Bang jom.” Rayu Mira.
“Nak pergi mane Mira?”
“Ikut Mira balik rumah kita la.”
“Sedarlah Mira. Abang tak mungkin ikut Mira.”
“KAU NAK AKU BUNUH KAU DENGAN ISTERI KAU DEKAT SINI KE?”
“Macam mane Abang nak ikut Mira. Abang tak tahu nak cakap macam mana.”
“Kenapa bang? Kenapa?”
“Sebab Mira dengan Abang dari dunia yang berbeza.”
“Apa maksud Abang?”
“Mira tak ingat ke apa yang jadi pada Mira!”
“Ingat apa?”
“Mira, Mira dah tinggalkan Abang masa Mira lahirkan anak kita. Mira dengan anak kita dua-dua dah tak ada.”
Mira menangis dan terjelupuk jatuh.
“Tapi Mira rindukan Abang...”
“Mira pulanglah ke tempat asal Mira. Mira dah ada dekat kehidupan yang lain.”
Aku mendekati Mira. Dia pernah menjadi kekasih hati aku. Tetapi dia sudah tiada di dunia ini.
“Mira balik lah. Jangan kacau keluarga baru Abang. Abang kene teruskan…...Ugh.”
“Abang!!” kedengaran jeritan suara Nur.
Pisau ditangan Mira sudah menikam ditubuhku. Badanku lemah. Terasa cairan hangat mencurah-curah keluar dari luka tikaman itu.
“Lari Nur! LAR..Ugh!”
Leherku dikelar. Tiada suara yang keluar. Pandanganku kabur. Aku sudah tidak bermaya untuk berdiri dan akhirnya aku rebah. Terbaring bermandikan darahku sendiri.
“Mira tahu Abang guna ilmu keji masa nak dapatkan Mira sampai Mira sanggup derhaka dekat Mak dengan Ayah.”
“Sekarang Mira boleh bersama Abang selamanya.”
******
Suntingan: Arkib Angker Negara
Hayati lagu ini yang menjadi ilham kepada kisah ini:
https://youtu.be/x-1hPyWnCW0
Jika anda ada kisah yang ingin dikongsikan. Hantarkan ke inbox kami. Kisah itu akan kami kreditkan kepada anda.
*Gambar hasil carian di Google.

No comments: