Thursday 6 July 2017

SENJA - Mohd Dziehan Mustapa



“Eh..kenapa semua mengundur ke belakang?”

Aku yang sedang mengambil wuduk di dalam sungai melihat ke belakang rakan-rakan ku semua mengundur dan melarikan diri....

******************

Hari itu kami membuat rombongan hiking ke Gunung Ledang. Puncak tertinggi di selatan tanahair. 1st time aku nak panjat gunung ini. Aku dan rakan-rakan memang excited.

Masa tu trail yang kami pilih adalah untuk naik melalui Asahan menerusi rabung terus ke puncak ledang dan berkhemah di puncak.
Pada esok harinya barulah kami turun melalui jalan ke Sagil namun berhenti di 'middle camp'; kolam gajah putih untuk camping semalam. Hari ke tiga barulah kami turun terus ke pintu masuk Gunung Ledang di Sagil.
Jauh sungguh trail yg kami pilih. Mencabar juga sebab jarang-jarang pendaki mengikut trail daripada Asahan. Maka trail ini agak tebal hutannya dan sunyi.
******************

Aku pada masa tu seperti biasa berniat untuk dapat melihat sesuatu. Memang aku suka buat begitu. Dan selalunya memang akan nampak penghuni lain dalam hutan tebal ini.

Mendaki melalui Asahan memerlukan kita memikul sejumlah besar bekalan air. Kerana di puncak Ledang mana ada air. Maka di check point terakhir untuk jumpa sumber air, kami isi segala botol yang ada dan botol extra untuk bawa air ke puncak.
Yer, kami berkhemah di puncak masa zaman itu. Zaman sekarang tidak dibenarkan lagi untuk berkhemah di puncak.
******************

Sedikit sahaja lagi untuk sampai puncak Ledang. Dalam 50m sahaja. Namun kami perlu melalui celahan 2 batu besar dengan tali kapal yg terjuntai untuk kami berpaut menaiki celahan batu itu.

Nampak tidak susah.... 50m sahaja. Namun itulah rintangan paling lama untuk kami lalui. Daripada pukul 4 petang sebelum Asar hingga Maghrib barulah aku antara orang yang terakhir sampai ikut giliran memanjat celahan batu itu.
Sampai di atas, rakan-rakan lain telah siap mendirikan khemah dan mula masak air Dan Maggie. Susah juga nak memasak di puncak walaupun ada penunu bunsen kerana angin yang sentiasa bertiup kencang di puncak ledang.
***********************

Sambil-sambil malam mkn, Kami berborak dengan guide Kami..... Aku pun bertanya kepada guide soalan favourite aku 
'keras tak Gunung ini?"

Terkedu sekejap guide itu yang merupakan orang tempatan di Asahan. Jawapannya mudah dan berselamba...memang keras sebab banyak batu ðŸ¤£... sambil tersenyum.
Aku tahu dia cuba sembunyikan kisah sebenar hutan tebal di Gunung Ledang ini. Kami pun terus layan borak-borak kosong sambil minum teh panas menikmati suasana dingin, nyaman, sebar dan permandangan yang menakjubkan di puncak Ledang.
************************

Esok paginya, kami terjumpa lopak berbentuk tapak kaki sebelah kanan terukir di atas batu dan dipenuhi air hujan.

Menurut guide kami, itu adalah tapak kaki Hang Tuah. Tapi kenapa sebelah sahaja? Jawabnya sebelah lagi iaitu tapak kaki kiri ada di puncak Gunung Datuk di Rembau Negeri Sembilan.
Yer, aku mengesahkan. Memang betul ada tapak yang sama di puncak Gunung Datuk dan memang sebelah kiri. Ikut hikayat cerita-cerita lama.... tapak itu kesan Hang Tuah melakukan lompat sakti daripada Gunung Datuk ke Gunung Ledang...
Sungguh menarik cerita ini malah dapat dibuktikan dengan kesan tapak kaki itu. Setelah berkemas-kemas dan puas bergambar menggunakan camera filem pada masa itu, kami pun meneruskan perjalanan turun ke pintu Sagil.
**************************

Satu penurunan yang susah kerana berselisih dengan pendaki lain yang handak mendaki ke puncak Ledang. Memang ramai yang mendaki daripada Sagil, kerana itu adalah laluan utama.

Jam sudah pukul 2petang. ...tiba-tiba guide kami bersuara mengingatkan kepada kami jangan tegur apa-apa, jika rasa, bau atau nampak apa-apa pun di kawasan yang bakal kami lalui di hadapan.
Kami pun pelik juga. Kenapa dengan kawasan di hadapan ini. Lagi pun hari masih siang.
Rupanya betul kata guide kami....semasa melalui denai yang menurun di kawasan hutan yang tebal itu, tiba-tiba kami dapat merasakan angin yang bertiup kencang dan kawasan tersebut berbau wangi bunga tanjung.
Hairan juga, kami di kawasan hutan yang tebal, bagaimana boleh ada angin yang kencang sedangkan kanopi pohon-pohon sekeliling nun jauh tingginya di atas kepala kami.
Kami juga tidak melihat sebarang pokok bunga tanjung di sekitar kawasan itu. Namun kami akur sahaja, kami diam sambil bulu roma kami dah mula tegak dan suasana seram dapat dirasai.
Aku mula melihat sekeliling. Kot-kot aku dapat melihat sesuatu. Aku terus kan menoleh sekeliling dan mula menjangkaukan penglihatan mata aku jauh ke dalam hutan yang tebal itu.
Eh....apa tu

Bisik hati ku...
Yer disebalik pokok balak yang besar dalam 80m daripada tempat aku berpijak.
Aku cuba mengecilkan mata aku untuk lebih fokuskan penglihatan aku
Hmmmm...hilang pula kelibat yang aku rasa aku terlihat tadi..
Sebuah lembaga yang bertubuh kecil dan berambut panjang sambil memegang sesuatu di tangannya.

Aku terus menoleh-noleh sekeliling namun tiada lagi kelihatan kelibat lembaga itu.

Namun aku diam jer, sikit pun aku tidak bagi tahu guide kami dan rakan-rakan ku...
Tidak mahu mereka panic dan ketakutan...

*********************

Akhirnya sebelum Maghrib lewat petang, kami sampai di 'middle camp' kolam gajah putih.

Kami terus dirikan khemah dan melakukan pelbagai persediaan seperti solat, mandi dan menyediakan makan malam.
Seronok betul mandi di kawasan kolam gajah putih ini...Apa yang aku nampak tadi pun sudah tidak terfikir lagi kerana seronok bermandi manda dengan rakan-rakan. Tinggal nak naik dan bersedia untuk solat maghrib pula.
*********************

Maghrib itu aku mengambil air wuduk di dalam sungai di kolam gajah putih...

Tak puas lagi nak merasa air sungai yang sejuk mengalir di kaki ku...

Rakan-rakan ku yang lain mengambil wuduk di tebing sungai sahaja di belakang ku..

Tiba-tiba... 

“Eh..kenapa semua mengundur ke belakang?”
Aku yang sedang mengambil wuduk di dalam sungai melihat ke belakang rakan-rakan ku semua mengundur dan melarikan diri....
Aku pelik dan mula menoleh semula kehadapan untuk terus mengambil wuduk...

Allahuakbar....

Betul-betul di atas batu di hadapan ku
Kelihatan kelibat lembaga yang aku lihat tadi.
Ia rendah sahaja berambut panjang memegang tongkat...

Kelihatan seperti nenek....

Namun lembaga ini sikit pun tidak bergerak, ia cuma sorokkan wajahnya disebalik rambutnya yang panjang sambil menenung aku yang sedang mengambil wuduk dihadapannya...

***********************

Jantung aku berdegup laju,
Mahu tidak terperanjat,
Mahu tidak cuak dan takut......
Aku pun mula mengundur setapak demi setapak dalam sungai itu sehingga ke tebing.

Lembaga seperti nenek yang bongkok itu terus melihat aku yang sedang cuba melarikan diri itu...

Apa lagi, setibanya aku ditebing aku terus berlari ke arah khemah mencari rakan-rakan aku tadi..

Kelihatan pucat wajah mereka....

semua terdiam dan ada yang menggigil.

Aku dengan nada yang menggigil bersuara

“kekekekau O, O, O, Orang nampak kan, kan, kan tadi?”
Rakan-rakan aku yang lain mengangguk sahaja dalam ketakutan...

“Kita, kita, kita diam...jangan bagi ta, ta, tahu sesiapa hingga sampai ke bawah”

Ujar aku....

Aku tidak mahu yang lain rasa ketakutan terutama rakan-rakan perumpuan yang turut sama dalam trip ini...
*****************

Malam itu memang kami tidak boleh tidur,
Asyik menoleh di setiap pelusuk hutan yang tebal itu jika terlihat lagi lembaga nenek itu.

Memang kami dapat rasakan malam itu ada sahaja yang sedang memerhati kami dalam hutan tebal yang gelap itu...
Kerana kepenatan, kami tertidur juga....
Pagi pun menjelma...cahaya suria telah mula menerangi kawasan kami berkhemah...

Selepas sarapan, kami pun mulakan perjalanan kami untuk terus turun ke pintu Sagil...

Setibanya di bawah sambil duduk berehat dan mulakan perbincangan untuk kembali pulang ke kampus menaiki bas.....
Kemudian aku dan rakan-rakan ku tadi mula mendekati guide kami...
Belum sempat kami bersuara guide kami berkata...

“Korang nampak apa senja semalam?”

Kami berpandangan sesama sendiri...bagaimana guide kami tahu sedangkan dia tiada semasa kami melihat lembaga nenek itu...
"Mana abang tahu kami nampak sesuatu?" Ujar ku

"Aku nampak korang berlari macam nampak hantu...pasti ko nampak nenek kan?"

Lagilah cuak kami bila guide kami membuat tekaan yang betul...

Guide kami tadi berkata lagi seperti mahu terus menceritakan siapa nenek itu...

"Itu nenak kebayan...ikut cakap orang-orang tua dikawasan ini."

"Nenek kebayan ini memang ada di kawasan kolam gajah putih itu..."
"Terutama waktu senja...tapi tak semua atau ramai yang dapat lihat...."
"Kira korang antara orang yang terlihatnya semalam.."
"Nenek tu tidak buat apa-apa kan? Dia pandang sahaja...betul tak?"

Yer...jawab aku.

Nenek tu melihat kami sedang ambil wuduk....

Guide kami terus minta maaf kepada kami kerana tidak maklumkan untuk berhati-hati waktu senja di kawasan kolam gajah putih itu.
Syukur Alhamdulillah kami selamat dan tidak disorokkan nenek kebayan samalam...
Rakan-rakan lain tidak percaya apa yang kami nampak senja semalam...Namun inilah pengalaman yang tidak dapat aku lupakan dan masih segar dalam ingatan aku...
Setiap kali mengingatkan kisah ini, bulu roma di tengkuk ku tegak berdiri dan merasakan seoalah-olah aku sedang diperhatikan oleh nenek kebayan.
******************

Oh yer....guide kami juga bagi tahu kenapa kami lama untuk panjat celahan batu besar di puncak Ledang itu...

Katanya, pada celahan batu itu ada Jin yang menjaganya...sebab itu agak sukar untuk melepasi halangan pendek di celahan batu itu
*********************

Pengajaran:
● Jangan merayau-rayau waktu senja
● Cepat-cepat ambil wuduk sebelum waktu gelap dalam hutan
● Jangan sombong atau bercakap besar bila dalam hutan
● Jangan berniat hendak nampak sesuatu jika anda seorang yang lemah semangat.





Nukilan 
Mohd Dziehan Mustapa
Arkib Angker Negara

No comments: